AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Vi har lenge gledet oss til å feire jul i år. I en alder av over 30 har vi for første gang vårt eget hus å feire jul i! Tidligere har vi feiret annethvert år hos svigers og mine foreldre, men de siste årene har dette vært ganske stressende med småbarn som skal legges og flytting av stadig større mengder bagasje frem og tilbake. I år skulle vi etter "tradisjonen" feire med mine foreldre, og siden det er første gang vi har et hus som er stort nok til å invitere julegjester håpet vi at de ville komme hit denne gangen. For å sikre oss i god tid inviterte vi dem alt for noen uker siden. Overraskende nok ønsker de ikke å komme. De mente de ville følge sin tradisjon som er å feire jul hos seg. At det ble så mye styr og skulle flytte på en slik kveld. Jeg ser jo den, men om alle skal tenke slik blir jo alle sittende hver for seg på julaften? Og det er vel strengt tatt lettere for 2 voksne i starten av 50-årene å flytte på seg en slik dag enn for en familie med 3 barn under 5 år? Så nå er vi litt skuffet. Vi har jo ikke lyst å sitte alene på julaften, for ungene sin del er det jo veldig stas å ha besteforeldrene her. Men jeg orker heller ikke tanken på å dra med oss alt av pakk og styre hele kvelden med å få ungene til å sove på et sted de ikke er vant til å sove (og hvor vi pga plassmangel må sove på et rom alle 5 som gjør at ingen av oss sover særlig godt). Det er tydelig at vi ikke kommer noen vei med mine foreldre, dessverre. Det vi lurer på er om det da er OK å invitere svigers hit - selv om det er "mine foreldres jul"? Hva tenker dere? De har jo fått tilbudet, men forventer at vi skal komme til dem. Er det da OK å si at vi blir hjemme uansett, og at om de ikke vil komme hit så inviterer vi noen andre? Anonymous poster hash: 59e55...bbd 3
Havbris Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 Selvfølgelig kan du invitere dine svigerforeldre. Dine foreldre har takket nei til invitasjonen, dere ønsker forståelig nok å feire i eget hjem og da gjør dere som dere vil. På samme måte som dine foreldre gjør som de vil. Vi feiret jul borte en gang etter at vi fikk barn - etter det ble det alltid jul i eget hjem. 15
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Bare gi beskjed til dine foreldre at dere uansett feirer jul hjemme,og siden de har avslått invitasjonen så inviterer dere svigers. Anonymous poster hash: 084fd...b9e 1
Trollbarn Skrevet 11. oktober 2014 #4 Skrevet 11. oktober 2014 Selvfølgelig er det greit å invitere svigers i stedet! Dine foreldre har jo fått tilbudet, men valgt å takke nei. Fullt forståelig at dere vil feire i eget hus, og foreldrene dine kan dere vel møte 1. juledag eller seinere i romjula?
hjärterdam Skrevet 11. oktober 2014 #5 Skrevet 11. oktober 2014 Inviter svigerforeldre, dine foreldre har fått tilbudet og avslått. Vi feirer også hjemme hos oss selv i år, riktignok bare med et barn hjemme, men begge siders besteforeldre er velkomne, (et par bor fem minutter unna, de andre må evt overnatte) kommer de ikke er det deres valg.
Strikkemamsen Skrevet 11. oktober 2014 #6 Skrevet 11. oktober 2014 Klart du kan invitere dine svigerforeldre. Kanskje du er så heldig at de synes det er kjedelig å feire jul uten dere. Så kommer dine foreldre neste år. Forstår veldig godt at dere vil feire hjemme. Det gjør vi også
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #7 Skrevet 11. oktober 2014 Kjenner dette veldig igjen. Jeg er alenemor med en datter. Har i alle år etter jeg ble alene ønsket å feire i eget hus for å lage egne tradisjoner for mitt barn, men min mor vil ikke flytte sin julefeiring. Hvert år inviteres mine voksne søskne dit, og vi må bare følge etter, ellers blir vi sittende alene. Da jeg var sammen med faren til barnet mitt inviterte vi svigers og min mor de julekveldene mine søsken var hos min far, men det ble det jo slutt på da jeg ble alene. Føler det er dårlig gjort av min mor at jeg ikke skal få mulighet til å lage egne tradisjoner for mitt barn slik hun fikk for sine. Anonymous poster hash: ae753...bcd
kaprifolen Skrevet 11. oktober 2014 #8 Skrevet 11. oktober 2014 Selvsagt kan du invitere svigers! Og til deg over her; var jeg deg, hadde jeg invitert mine søsken til deg for neste års jul allerede nå! Og fortalt tydelig hvorfor....
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #9 Skrevet 11. oktober 2014 Vi feire hjemme, og synes det er fint selv om ingen kommer. Svigers feirer jul hos sin datter med familien hennes, og så kommer vi til dem noen dager i romjula.Anonymous poster hash: 43213...6ad
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #10 Skrevet 13. oktober 2014 Vi hadde samme dilemmaet og valgte å være hjemme med ungen. Ble en utrolig hyggelig julefeiring, uten mas og uten trøtt, overgira unge på alt for liten plass. Kommer til å fortsette med det også. Syns det er tåpelig av voksne, fleksible mennesker å være så firkantede at de ikke kan ta hensyn til familiens minste. Jeg hadde invitert svigers, uten å tenke to ganger. Kanskje de faktisk syns det er viktigere å feire sammen.Anonymous poster hash: b02d3...148 1
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #11 Skrevet 13. oktober 2014 Jøss, så sære de er, da. Jeg hadde blitt kjempefornøyd over å bli invitert til voksne ban med familie på julaften. Alt det styret man slipper selv, da, og tross alt er vi jo bare to voksne, mtp reising og overnatting. Det er ikke sånn at du har søsken som de må ta hensyn til, eller? Anonymous poster hash: ad581...07f 2
Vera Vinge Skrevet 13. oktober 2014 #12 Skrevet 13. oktober 2014 Dette syns jeg var litt sært, ja. Men denne "annen hver"-regelen er vel ikke hugget i stein, og dere er jo fri til å være hjemme og invitere de dere vil. I fjor var det etter den vanlige planen, min mors tur til å feire julaften med oss. Vi inviterte hjem til oss og da det ble klart at svigers skulle feire alene, inviterte vi de ogaå, selv om det nå betyr at vi feirer sammen med dem tre år på rad (vi har pleid å ha annen hver julaften med dem og med en av mine foreldre).
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #13 Skrevet 13. oktober 2014 Jøss, så sære de er, da. Jeg hadde blitt kjempefornøyd over å bli invitert til voksne ban med familie på julaften. Alt det styret man slipper selv, da, og tross alt er vi jo bare to voksne, mtp reising og overnatting. Det er ikke sånn at du har søsken som de må ta hensyn til, eller? Anonymous poster hash: ad581...07f Jeg tenkte også at de kanskje har andre barn eller egne foreldre også å ta hensyn til. Har de det så kan dere ikke forvente at de bare snur om på alle tradisjoner for å feire jul hos dere. Har de ingen andre og ta hensyn til er det litt rart at de takker nei. Kanskje dere har veldig urolige og bråkete barn? Anonymous poster hash: e201f...c65 1
*Emma* Skrevet 13. oktober 2014 #14 Skrevet 13. oktober 2014 Kjenner følelsen. Hadde definitivt invitert svigers. Vi har det og sånn, bare at det er mine foreldre som gidder å flytte på seg, men ikke hans. De har liksom alltid en unnskyldning for hvorfor det ikke passer for dem å dra noe sted. Er så irritert. I samme setning som de sier de ikke kan komme til oss sier de: ja etter at vi fikk barn har vi alltid vært hjemme hos oss selv for da var det best. Men det slår dem ikke ett sekund at nå er det kanskje de som burde begynne å flytte på seg. Resultatet er at vi ikke har vært sammen med dem på 4 år eller noe. 2
Millimani Skrevet 13. oktober 2014 #15 Skrevet 13. oktober 2014 Vi har lenge gledet oss til å feire jul i år. I en alder av over 30 har vi for første gang vårt eget hus å feire jul i! Tidligere har vi feiret annethvert år hos svigers og mine foreldre, men de siste årene har dette vært ganske stressende med småbarn som skal legges og flytting av stadig større mengder bagasje frem og tilbake. I år skulle vi etter "tradisjonen" feire med mine foreldre, og siden det er første gang vi har et hus som er stort nok til å invitere julegjester håpet vi at de ville komme hit denne gangen. For å sikre oss i god tid inviterte vi dem alt for noen uker siden. Overraskende nok ønsker de ikke å komme. De mente de ville følge sin tradisjon som er å feire jul hos seg. At det ble så mye styr og skulle flytte på en slik kveld. Jeg ser jo den, men om alle skal tenke slik blir jo alle sittende hver for seg på julaften? Og det er vel strengt tatt lettere for 2 voksne i starten av 50-årene å flytte på seg en slik dag enn for en familie med 3 barn under 5 år? Så nå er vi litt skuffet. Vi har jo ikke lyst å sitte alene på julaften, for ungene sin del er det jo veldig stas å ha besteforeldrene her. Men jeg orker heller ikke tanken på å dra med oss alt av pakk og styre hele kvelden med å få ungene til å sove på et sted de ikke er vant til å sove (og hvor vi pga plassmangel må sove på et rom alle 5 som gjør at ingen av oss sover særlig godt). Det er tydelig at vi ikke kommer noen vei med mine foreldre, dessverre. Det vi lurer på er om det da er OK å invitere svigers hit - selv om det er "mine foreldres jul"? Hva tenker dere? De har jo fått tilbudet, men forventer at vi skal komme til dem. Er det da OK å si at vi blir hjemme uansett, og at om de ikke vil komme hit så inviterer vi noen andre? Anonymous poster hash: 59e55...bbd Så flott at dere endelig har deres eget hus å feire jul i! Da er det der dere skal være, og invitere svigers til dere om det er det dere ønsker. Det er fullt forståelig at dere nå ønsker å feire jul i eget hjem, og det bør også dine foreldre forstå. Dine foreldre er vel vant til å diske opp for dere, og ser gjerne for seg at de skal fortsette med det. Men da kan du jo foreslå at dere "overtar" dine foreldres rolle, og at de kommer til dere istedenfor at dere kommer til dem. De må jo kunne få lov å hjelpe til med forberedelsene til julemiddagen og den slags, selv om det er dere som arrangerer selskapet i år. Om det er slik at dine foreldre feirer jul hjemme hos seg selv hvert eneste år, kan jeg på sett og vis forstå at de ønsker å holde tradisjonen i hevd. At tanken på å feire jul et annet sted er fremmed og utenkelig for dem. Men samtidig bør de evne å sette seg inn i din situasjon, og forstå at du nå har kommet i samme situasjon som de selv var da du var barn... Du kan jo prøve å forklare dem det, om de så trenger tid på å fordøye budskapet ditt... De bør kunne klare å forstå? Med tre barn under 5 år så husker jo ikke alle tre barna like godt enda. Men med tiden vil de lære seg å huske tradisjoner, og det å huske julaften hjemme hos seg selv er en flott tradisjon. Det er lettest for dere å være hjemme, så da blir dere hjemme. Enkelt og greit. Ønsker dere å invitere svigers så gjør det. men hvis dine foreldre får tid til å fordøye dine ord og tanker litt, så kan det jo være de vil forstå.
melatonin Skrevet 13. oktober 2014 #16 Skrevet 13. oktober 2014 Trodde de fleste ville flytte på seg når barna ble store og fikk egne barn... Tungvindt for dere da å drasse med unger og pakker, for så å drasse med pakkene tilbake og ungene osv. Beklager å være så negativ, men syntes det var litt egoistisk av foreldra dine TS... Hadde invitert svigers jeg og.
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #17 Skrevet 14. oktober 2014 Vi har lenge gledet oss til å feire jul i år. I en alder av over 30 har vi for første gang vårt eget hus å feire jul i! Tidligere har vi feiret annethvert år hos svigers og mine foreldre, men de siste årene har dette vært ganske stressende med småbarn som skal legges og flytting av stadig større mengder bagasje frem og tilbake. I år skulle vi etter "tradisjonen" feire med mine foreldre, og siden det er første gang vi har et hus som er stort nok til å invitere julegjester håpet vi at de ville komme hit denne gangen. For å sikre oss i god tid inviterte vi dem alt for noen uker siden. Overraskende nok ønsker de ikke å komme. De mente de ville følge sin tradisjon som er å feire jul hos seg. At det ble så mye styr og skulle flytte på en slik kveld. Jeg ser jo den, men om alle skal tenke slik blir jo alle sittende hver for seg på julaften? Og det er vel strengt tatt lettere for 2 voksne i starten av 50-årene å flytte på seg en slik dag enn for en familie med 3 barn under 5 år? Så nå er vi litt skuffet. Vi har jo ikke lyst å sitte alene på julaften, for ungene sin del er det jo veldig stas å ha besteforeldrene her. Men jeg orker heller ikke tanken på å dra med oss alt av pakk og styre hele kvelden med å få ungene til å sove på et sted de ikke er vant til å sove (og hvor vi pga plassmangel må sove på et rom alle 5 som gjør at ingen av oss sover særlig godt). Det er tydelig at vi ikke kommer noen vei med mine foreldre, dessverre. Det vi lurer på er om det da er OK å invitere svigers hit - selv om det er "mine foreldres jul"? Hva tenker dere? De har jo fått tilbudet, men forventer at vi skal komme til dem. Er det da OK å si at vi blir hjemme uansett, og at om de ikke vil komme hit så inviterer vi noen andre? Anonymous poster hash: 59e55...bbd Jeg ser at du kaller dine foreldre for "Besteforeldrene" i overskriften, mens når du omtaler dine svigerforeldre, så er de degradert til "Svigers" Er det fordi at "sviket" fra dine foreldre skal virke sterkere? Anonymous poster hash: e201f...c65 1
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #18 Skrevet 14. oktober 2014 Jeg ser at du kaller dine foreldre for "Besteforeldrene" i overskriften, mens når du omtaler dine svigerforeldre, så er de degradert til "Svigers" Er det fordi at "sviket" fra dine foreldre skal virke sterkere? Anonymous poster hash: e201f...c65 Tror nok heller det er du som legger for mye i det. Er jo en grei måte å skille på hvem man mener når man skriver, sånn at det ikke blir forvirrende? Er du en forsmådd farmor/far? Anonymous poster hash: ad581...07f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå