AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Hva mener dere? Idag måtte vi ta den diskusjonen på jobb om hvem som skulle få fri julaften. Det stod mellom meg og en annen ansatt som begge jobber vår første jul i denne bedriften, det endte med at sjefen måtte ta valget om hvem av oss som skulle få fri denne dagen. Jeg fikk beskjed om at det ikke ble meg som fikk fri fordi den andre ansatte hadde barn og det måtte han proritere selv om han skjønte at det ble vanskelig for meg.. Jeg sa bare "ja, sånn er det vel...." Så gikk jeg, ble egentlig litt satt ut så fikk ikke meg selv til og si noe mer.... Grunnen til at jeg ønsket fri fortalte jeg selfølgelig sjefen, dette er fordi jeg ikke har noe familie her jeg jobber nå, så jeg må reise 2,5 timer etter jobb julaften hvis jeg skulle feire med familien. Det skal også sies at vedkommede med barn bor rett ved arbeidsplassen som stenger allerede kl 13.00 denne dagen. Jeg har jobbet hver julaften i 10 år uten problem i mine tidligere jobber bare for og være snill mot de som har barn, siden jeg uansett har rukket julemiddag/gaver med familie pga. Butikken stenger tidlig og jeg da bodde nermere familien min. Jeg mener ikke jeg har noe større rett på fri denne dagen enn henne. Men i fare for å høres egoistisk ut så er det faktisk ikke mitt "problem" hun har fått barn, og hun valgte også denne jobben selv. Er det sånn at de med barn skal ha større rett på fri enn andre ansatte? Hva med de som ikke har barn? Eller kanskje ikke kan få barn? Bare så det er sagt så er jeg ikke bitter fordi jeg må jobbe julaften, jeg er bitter over at jeg blir mindre prioritert for og få fri bare fordi jeg ikke har valgt å få barn... Hadde dere sagt/gjort noe?Anonymous poster hash: d5a3f...fd3 28
Kontormus Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 Nei, det skal de ikke. Og jeg har barn selv. Men hvis dere ikke jobber lenger enn til kl 13 er du jo hjemme hos familien kl 15.30. Går ikke det bra da? 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Ser ikke problemet med å jobbe julaften når man stenger 13:00, enten man har barn eller i. Julaften er jo så vidt begynt da. Å ha en jobb med kveldsvakt på julaften, det var kjipt det! Spesielt etter at vi fikk barn. På min nåværende jobb stenger vi også 13:00. Vi rullerer fra år til år. Jeg jobbet i fjor, har fri i to år, så jobber jeg julaften igjen. Det syns jeg er helt greit. Jeg ville tatt opp at det rettferdige er at du da får fri neste julaften.Anonymous poster hash: 9d48f...a0b 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #4 Skrevet 10. oktober 2014 Som sagt så er jeg ikke bitter fordi jeg må jobbe julaften men fordi sjefen mente hun skulle få fri isteden for meg KUN basert på at hun har barn noe jeg ikke har. Jeg kan jo selfølgelig dra etter jobb og være hos familien ca kl 16.00 så det er jo greit TSAnonymous poster hash: d5a3f...fd3 4
Pinkee Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Nei, ingen har større rett enn andre til fri julaften. Men, det bør rulleres blant alle ansatte. Så jobber du i år, så bør du ha fri neste år. 16
krøllekrall Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg synes de med barn bør ha fortrinn på fri julaften kveld. Det er "barnas dag" - og jeg tenker at det er vondere for et barn at mamma/pappa er borte enn det er for en barnløs å tilbringe kvelden på jobb. Og da tenker jeg på barnet - ikke den ansatte. Derfor har jeg alltid meldt meg til å jobbe julaften kveld frem til jeg fikk barn selv. Rent juridisk er det selvsagt ikke noe reglement om at de med barn har flere rettigheter ifht fri julaften enn andre, men jeg synes dette handler om å vise litt medmenneskelighet. Der er vi tydeligvis forskjellige! 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #7 Skrevet 10. oktober 2014 Hadde jeg jobbet der hadde jeg saktens kunnet vist medmenneskelighet og tatt den vakta selv så TS skulle få slippe å reise 2,5 timer. Og jeg har barn, men jeg bruker ikke dem som pressmiddel for å unngå kjipe vakter. Er jo uansett null problem når man bor rett i nærheten av jobb og man kan gå hjem kl. 13.00. Anonymous poster hash: 8b495...b17 13
Pottepalme Skrevet 10. oktober 2014 #8 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg synes de med barn bør ha fortrinn på fri julaften kveld. Det er "barnas dag" - og jeg tenker at det er vondere for et barn at mamma/pappa er borte enn det er for en barnløs å tilbringe kvelden på jobb. Og da tenker jeg på barnet - ikke den ansatte. Derfor har jeg alltid meldt meg til å jobbe julaften kveld frem til jeg fikk barn selv. Rent juridisk er det selvsagt ikke noe reglement om at de med barn har flere rettigheter ifht fri julaften enn andre, men jeg synes dette handler om å vise litt medmenneskelighet. Der er vi tydeligvis forskjellige! Det er selvfølgelig ikke barnas dag! Dummeste jeg har hørt. 49
Molekylet Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, det synes jeg faktisk de har. Har ikke barn selv. I mine øyne er julaften barnas dag. 2
Molekylet Skrevet 10. oktober 2014 #10 Skrevet 10. oktober 2014 Det er selvfølgelig ikke barnas dag! Dummeste jeg har hørt. Greit nok å være uenig, men at det er det dummeste du har hørt blir litt voldsomt. Julaften er faktisk magisk for de fleste barn. 2
FruRaeder Skrevet 10. oktober 2014 #11 Skrevet 10. oktober 2014 Vil absolutt påstå at julen er barnas høytid jo, men når bedriften stenger 13.00 så er det vel ellemelle hvem som bør få fri første året. Hadde ikke TS fått muligheten til å reise hjem så syns jeg at de burde ha prioritert henne. 1
krøllekrall Skrevet 10. oktober 2014 #12 Skrevet 10. oktober 2014 Skal ikke kuppe tråden om dette - men synes det er litt av essensen i problemstllingen jeg da. Jeg anser julaften som en "større greie" for barn enn for voksne. Mine barn, og jeg selv som barn - og de fleste barn jeg har pratet med om dette har et magisk forhold til julen. Mange voksne har også noe lignende, men magien forsvinner litt med årene for de aller, aller fleste. Jeg sier ikke at julen KUN er for barna - men at den er størst for barna. Og vi voksne strekker oss langt for å skape litt magi for barna i denne høytiden. Derfor synes jeg at det er viktigERE at en forelder til et barn enn barnløs får være med familien sin på julaften. Og i dette konkrete tilfellet ser jeg ikke problemet. Dere er ferdig kl 13 og begge har fri julaften kveld! Julaften dag er jo en vanlig arbeidsdag frem til 12 for alle. Min personlige mening er at jeg hadde sett på deg som litt sær om du lagde mye oppstyr rundt dette og du var min kollega - og erfaringsmessig er det slike reaksjoner som du formidler her som ofte skaper mye dårlig stemning på en arbeidsplass. Give and take! Etter jeg fikk barn har jeg kjempet for fri julaften - men tlbudt meg å jobbe nyttårsaften fordi jeg vet at det er en større "festdag" for dem som ikke har småbarn. 2
Version 2.0 Skrevet 10. oktober 2014 #13 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) And here we go again... Personlig mener jeg at enslige forsørgere med normal samværsordning bør få fritak for å jobbe jul, romjul og nyttår annethvert år(det har jeg). Ellers mener jeg at det er mer naturlig at de med små barn får fri selve julaften kontra de uten. At det er rettferdig er det kanskje ikke, men hadde jeg vært sjef hadde jeg prioritert de med små barn. Hvorfor? Fordi voksne mennesker uten barn bør klare å jobbe denne ene dagen hvor de kan kose seg med familien resten av romjula. Jula er en høytid som hovedsakelig sentrer seg rundt familie, og små barn må prioriteres foran voksne enslige mennesker uten barn. Det er sunn fornuft. Skal du jobbe hver eneste julaften, nei. Skal den med små barn dette året få fri i stedet for deg? Ja. Men i ditt tilfelle er det jo ingen problem egentlig for hverken deg eller den med barn. Dere stenger kl 13!! Da er jo ikke julaften begynt en gang. Endret 10. oktober 2014 av Version 2.0 2
Pottepalme Skrevet 10. oktober 2014 #14 Skrevet 10. oktober 2014 Greit nok å være uenig, men at det er det dummeste du har hørt blir litt voldsomt. Julaften er faktisk magisk for de fleste barn. At du mener folk uten barn skal straffes for at andre har barn blir for dumt. 34
Version 2.0 Skrevet 10. oktober 2014 #15 Skrevet 10. oktober 2014 Og 2,5 time til familien din? Det er jo piece of cake. 3
Version 2.0 Skrevet 10. oktober 2014 #16 Skrevet 10. oktober 2014 At du mener folk uten barn skal straffes for at andre har barn blir for dumt. Straffes?! Er det straff å jobbe julaften når du er ferdig kl 13? Dramaqueen kaller man slike som deg. 3
krøllekrall Skrevet 10. oktober 2014 #17 Skrevet 10. oktober 2014 At du mener folk uten barn skal straffes for at andre har barn blir for dumt. Er det snakk om straff? Som arbeidstaker er man faktisk pliktig til å jobbe julaften normalt sett frem til kl 12. Her er det snakk om å evt gi en medmenneskelig fordel til en arbeidstaker med barn, ikke å straffe en barnløs! (og slike fordeler er det jo flere av, f.eks omsorgspenger ved sykt barn. Er det straff at barnløse arbeidstakere ikke får et substitutt for dette også da?) 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 Vi hadde liste med vakter for påske, jul og nyttår. Så fikk vi velge hvilken av de tre vi ønsket å jobbe, før kabalen ble puslet og vi fikk en egen turnus for disse 3 helgene. TS du må jo kunne si at neste år vil du ha fri på julaften når du jobber i år?Anonymous poster hash: 55e9c...b84 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #19 Skrevet 10. oktober 2014 Som jeg har sagt tidligere så er det ingen problem for meg og jobbe!!!!! Det er prinsippet at noen med barn skal ha bli satt i første rekke nettopp fordi de har VALGT selv og få barn som jeg føler blir feil her. Og nei det er helt riktig at det er jo ingen problem for noen og jobbe til kl 13, det er jo luksus. Men det var ikke poenget med saken heller TSAnonymous poster hash: d5a3f...fd3 10
Version 2.0 Skrevet 10. oktober 2014 #20 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Som jeg har sagt tidligere så er det ingen problem for meg og jobbe!!!!! Det er prinsippet at noen med barn skal ha bli satt i første rekke nettopp fordi de har VALGT selv og få barn som jeg føler blir feil her. Og nei det er helt riktig at det er jo ingen problem for noen og jobbe til kl 13, det er jo luksus. Men det var ikke poenget med saken heller TSAnonymous poster hash: d5a3f...fd3 Å få barn er en naturlig del av det å være menneske. Noen vil gå så langt som å si at det er meningen med hele tilværelsen vår. Det er heller slik at de som velger å IKKE få barn bør ta konsekvensene av det. Og ufrivillig barnløse er en helt annen debatt, og jeg sikter ikke til de. Endret 10. oktober 2014 av Version 2.0 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå