Gå til innhold

Litt tilbaketrukket tannkjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen tenner hvor tannskjøttet har trukket seg litt tilbake og jeg kan se litt av den delen av tennene som vanligvis er under tannkjøttet. Hva kan jeg gjøre for å stoppe/redusere dette? Kan ta det opp med tannlegen neste gang, han har ikke nevnt noe om det forrige gang jeg var der. Er det et veldig dårlig tegn å ha litt tilbaketrekning? Er det vanlig? Prøver å holde det rent, men redd for å irritere tannkjøttet. Anonymous poster hash: c88d4...a40

Videoannonse
Annonse
Gjest Kvinneline
Skrevet

Vanlig. Jeg har det på grunn av snus bruk i flere år. Tannlegen sa at det var svært normalt, og ikke til å unngå etter hvert som man blir eldre. Han sa at jeg ikke burde snuse, pusse tenner med soft børste og ikke så hardt.

Skrevet

Hvis ikke tannlegen reagerte på tilbaketrukket tannkjøtt, bytt tannlege. Det er ofte periodontitt, og må behandles på dypeste alvor hvis du ikke skal miste tennene dine.

Anonymous poster hash: 15260...018
Skrevet

Hvor gammel er du?

Det er ganske vanlig at tannkjøttet trekker seg gradvis tilbake etterhvert som årene siger på.

Er du ung, ville jeg tatt en tur til tannlegen ganske kjapt.

Anonymous poster hash: 910dc...fd1
Skrevet

Kan være betennelse som bør behandles. Oppsøk en ny tannlege for utredning

Anonymous poster hash: 55445...14d
Skrevet

Det kan være periodontitt ja, jeg har det og dette er et av tegnene. Blør det når du pusser? Du bør bruke tanntråd og mellomromsbørster mellom tennene.

Anonymous poster hash: ebd43...bf1

Skrevet

Ts igjen. Jeg mistenker at jeg hadde noe tendens til betennelse i tannkjøttet før, men tannkjøttet blør lite ellr aldri når jeg bruker tanntråd. Egentlig ble alt så mye bedre etter at jeg begynte å bruke tanntråd regelmessig. Tannkjøttet i seg selv virker friskt (ikke at jeg har peiling). Tannkjøttet blør ikek når jeg bare pusser tenenne. Er det mulig at tannkjøttet kan dekke seg bedre rundt tennene av seg selv så sant jeg holder det rent? Det er liksom mest på den ene siden, og det er der jeg alltid bruker tannbørsten først. Så har jeg lært å ha den i varmt vann først så den ikke blir så hard. Anonymous poster hash: c88d4...a40

Skrevet

Prøv mellomromsbørste, det blør ikke særlig hverken med tanntråd eller vanlig tannkost. Kan kjøpes på apoteket, eller bestilles på tsa.no (de er best). Har man godt renhold vil lommer mellom tannkjøtt og tann reduseres.

Anonymous poster hash: ebd43...bf1

Skrevet

Kanskje du rett og slett pusser for hardt?

Det har jeg gjort, så det har trukket seg tilbake slik at deler av rota er bottlagt :(

Fikk beskjed om det først i år da jeg var hos ny tannlege.

Anonymous poster hash: 8beff...e43
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har noen tenner hvor tannskjøttet har trukket seg litt tilbake og jeg kan se litt av den delen av tennene som vanligvis er under tannkjøttet.

Hva kan jeg gjøre for å stoppe/redusere dette? Kan ta det opp med tannlegen neste gang, han har ikke nevnt noe om det forrige gang jeg var der.

Er det et veldig dårlig tegn å ha litt tilbaketrekning? Er det vanlig?

Prøver å holde det rent, men redd for å irritere tannkjøttet.

Anonymous poster hash: c88d4...a40

Det rådet jeg har fått er å ikke pusse for hardt og bruke myk tannbørste. Samtidig er det viktig å rengjøre der, ellers trekker det seg også lengre opp. Så en vanskelig balanse.

Jeg har ganske mye på enkelte tenner, og må også bruke sensodyne pga ising i tennene. Det er noe dritt å ha det, men det leger seg ikke når det færst har trukket seg opp. Kan kun hindre at det blir verre.

Anonymous poster hash: 0633f...cea

• Hjerte 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ta rådene du har fått. Ikke puss for hardt og bruk soft tannbørste. Når du ikke blør så har du heller ikke betennelse.

Det er helt naturlig at tannkjøttet trekker seg tilbake med årene. Men da snakker vi livsløp. Jeg pleier ofte å spøke litt med pasientene våre og si at det eneste som ikke går nedover med åra er tannkjøttet og hårlinjen!

Hvis du kjenner at det iser så ville jeg kjøpt tannkrem mot ising og tatt en tur til tannlegen så han/hun kan pensle på litt fluor i konsentrert mengde for å beskytte den delen som er blottlagt

• 4 år senere...
Skrevet

Bump

Anonymkode: 0b485...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...