AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Barna er snart 2 år og bodde i mors bolig med mor og far frem til ca 1 års alder. Far var og er folkeregistrert i sin egen bolig han bodde i hennes da hans ble rehabilitert. Så meldte barna og moren folkeadressert adresse til farens bolig og har bodd sammen i over 6 mnd. Forholdet er brutt og mor vil flytte med barna tilbake til hennes bolig. Men: folkeregisteret sier at da må moren ha farens signatur (samtykke) på at barna er folkeregistrert hos henne. De vil ha 50/50 fordeling og bor 20 minutters gangavstand fra hverandre. Hva kan mor gjøre dersom far ikke vil signere?Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
Guybrush Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 De vil ha 50/50 fordeling og bor 20 minutters gangavstand fra hverandre. Hva kan mor gjøre dersom far ikke vil signere?Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 Hvis det er delt bosted og delt omsorg skal det i praksis være likegyldig hvor barnet er bostedsregistrert i folkeregisteret.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Mor og far må til mekling. Der kan de ta opp alle spørsmålene de har vedr. omsorg og adresse. Anonymous poster hash: 68d9c...a70
mara2012 Skrevet 10. oktober 2014 #4 Skrevet 10. oktober 2014 Burde ikke være en vanskelig diskusjon. Så lenge de har delt foreldreansvar, er det ganske ubetydelig hvem sin adresse de har. Her har vi 50/50, delt foreldreansvar, men bosted hos meg. Det er bare fordi jeg er flinkere til å følge med på post (legetimer ol.) og økonomisk sett får vi utbetalt én barnetrygd hver, istedet for å bytte på å ha barnets adressa hos seg å få dobbel barnetrygd.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Burde ikke være en vanskelig diskusjon. Så lenge de har delt foreldreansvar, er det ganske ubetydelig hvem sin adresse de har. Her har vi 50/50, delt foreldreansvar, men bosted hos meg. Det er bare fordi jeg er flinkere til å følge med på post (legetimer ol.) og økonomisk sett får vi utbetalt én barnetrygd hver, istedet for å bytte på å ha barnets adressa hos seg å få dobbel barnetrygd. Forsto ikke helt. Hvis barna bor hos meg registrert på min adresse i folkeregisteret så får jeg 1 barnetrygd (selv om vi har 50/50) - men hvis barna er folkeregistrert på min adresse i f.eks. 2 år, så sin fars i 2 år, så min igjen 2 år...osv.; hvorfor skulle vi da plutselig få mer barnetrygd? Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Mor og far må til mekling. Der kan de ta opp alle spørsmålene de har vedr. omsorg og adresse.Anonymous poster hash: 68d9c...a70 Hva kan en mekler gjøre når både mor og far vil ha barna registrert på SIN adresse...? Barnehage og skole er samme da vi ikke bor så langt unna hverandre.Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
Peter007 Skrevet 10. oktober 2014 #7 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Hei TS. Det er samme hvilken adresse barna har ved delt bosted. Det kan henne de skal ha 50/50 samvær. Det er ikke det samme som delt bosted selv om barna er lit hos begge. Les om dette blant annet på NAV.NO Det er en vesentlig forskjell i den andres rettigheter og plikter mot barna ved delt bosted. Den som kun har samvær 50/50 har de samme mangelfulle rettigheter som om h*n hadde 1-50 % samvær. Husk det er forskjellige regler angående barnebidrag og betalinger av barnas utgifter. Ved delt bosted kan det avtales at barna bytter adresse annet hvert år om det ønsket, men ikke nødvendig. Skatteregler og andre regler om barnetrygd. Det kan også her om de vil ha bosted på et barn selv. Dette ved delt samvær og vanlig samvær 50/50. Endret 10. oktober 2014 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #8 Skrevet 10. oktober 2014 Ok så det er altså to begrep her: delt bosted og delt samvær som betyr at mor og far deler reelt på alle plan 50/50? For meg høres det best ut at barna kan ha min adresse i folkeregistret 2 år, så fars i 2 år, så min...osv. Best er om barna har egne rom, klær og leker hos begge foreldre men utstyr som ski/vogner/større ting må flyttes etter behov samt at vi har 50/50 spleis på alle utgifter til barna, lik policy mht lommepenger etc. Så det er mulig i "mekling" å få til delt bosted og samvær 50/50? Hadde vært fint at ALT er 50/50. Kjærlighet og omsorg må bli 100/100. Forsto ikke noe av dette med barnetrygd.Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
Peter007 Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Ok så det er altså to begrep her: delt bosted og delt samvær som betyr at mor og far deler reelt på alle plan 50/50? For meg høres det best ut at barna kan ha min adresse i folkeregistret 2 år, så fars i 2 år, så min...osv. Best er om barna har egne rom, klær og leker hos begge foreldre men utstyr som ski/vogner/større ting må flyttes etter behov samt at vi har 50/50 spleis på alle utgifter til barna, lik policy mht lommepenger etc. Så det er mulig i "mekling" å få til delt bosted og samvær 50/50? Hadde vært fint at ALT er 50/50. Kjærlighet og omsorg må bli 100/100. Forsto ikke noe av dette med barnetrygd.Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 Ja to begreper her som du ser. Siden dere alle bodde sammen nå vil jeg vel anta at dere hadde flyttet sammen som en famille. Delt sett selv om dere skulle mener noe annet. Dermed ny mekling som gjelder når en har barn under 16 år. Barnetrygden avtaler dere med NAV. delt om dere vil ved delt bosted. Dere melder skriftlig til NAV likt beløp til begge foreldre. Dere deler fratrekk i skattesystemet ovs. Det er andre bidragssatser ved delt bosted. De er mindre og heter nettobidrag. I den s ste tiden har det kommet med dette med nettobidrag på NAV kalkulator. Den regner nettobidrag om du vil. Ved 50/50 samvær trenger samværsforelder kun betale bidrag mens bostedsforelder må stå for alt med ski, sykler ovs. Meklingen bestemmer ikke noe. Den hjelper dere til avtale. De har ingen avgjørelse myndighet. Foreldre bestemmer selv hva de ønsker. Dere må huske dette. Det er mange som tror meklingskontoret kan bestemme avtalen. Dette for at det er noen meklere som går over sin rolle. og for eksempel nesten truer far om han ikke går med på avtalen blir det en verste sak av det hele. Far ve tikke da han gå til retten ovs. Dette som et eksempel. Altså rettssystemet om dere ikke blir enige. Endret 10. oktober 2014 av Peter007
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #10 Skrevet 10. oktober 2014 Ja to begreper her som du ser. Siden dere alle bodde sammen nå vil jeg vel anta at dere hadde flyttet sammen som en famille. Delt sett selv om dere skulle mener noe annet. Dermed ny mekling som gjelder når en har barn under 16 år. Barnetrygden avtaler dere med NAV. delt om dere vil ved delt bosted. Dere melder skriftlig til NAV likt beløp til begge foreldre. Dere deler fratrekk i skattesystemet ovs. Det er andre bidragssatser ved delt bosted. De er mindre og heter nettobidrag. I den s ste tiden har det kommet med dette med nettobidrag på NAV kalkulator. Den regner nettobidrag om du vil. Ved 50/50 samvær trenger samværsforelder kun betale bidrag mens bostedsforelder må stå for alt med ski, sykler ovs. Meklingen bestemmer ikke noe. Den hjelper dere til avtale. De har ingen avgjørelse myndighet. Foreldre bestemmer selv hva de ønsker. Dere må huske dette. Det er mange som tror meklingskontoret kan bestemme avtalen. Dette for at det er noen meklere som går over sin rolle. og for eksempel nesten truer far om han ikke går med på avtalen blir det en verste sak av det hele. Far ve tikke da han gå til retten ovs. Dette som et eksempel. Altså rettssystemet om dere ikke blir enige. Er 1 sak jeg ikke ser er klart her: Barnetrygd på kr 970,- er jo noe alle barn får (vel, foreldre) hver mnd enten foreldrene bor sammen eller ikke. Forstår ikke at "nettobidrag" blandes inn?! Er dette noe i tillegg til barnetrygd. Man mister vel ikke barnetrygd?!Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #11 Skrevet 10. oktober 2014 Ja to begreper her som du ser. Siden dere alle bodde sammen nå vil jeg vel anta at dere hadde flyttet sammen som en famille. Delt sett selv om dere skulle mener noe annet. Dermed ny mekling som gjelder når en har barn under 16 år. Barnetrygden avtaler dere med NAV. delt om dere vil ved delt bosted. Dere melder skriftlig til NAV likt beløp til begge foreldre. Dere deler fratrekk i skattesystemet ovs. Det er andre bidragssatser ved delt bosted. De er mindre og heter nettobidrag. I den s ste tiden har det kommet med dette med nettobidrag på NAV kalkulator. Den regner nettobidrag om du vil. Ved 50/50 samvær trenger samværsforelder kun betale bidrag mens bostedsforelder må stå for alt med ski, sykler ovs. Meklingen bestemmer ikke noe. Den hjelper dere til avtale. De har ingen avgjørelse myndighet. Foreldre bestemmer selv hva de ønsker. Dere må huske dette. Det er mange som tror meklingskontoret kan bestemme avtalen. Dette for at det er noen meklere som går over sin rolle. og for eksempel nesten truer far om han ikke går med på avtalen blir det en verste sak av det hele. Far ve tikke da han gå til retten ovs. Dette som et eksempel. Altså rettssystemet om dere ikke blir enige. Hva mener du med bidragsssatser? Foreldre som har 50/50 på både bosted og samvær lager vel bare en avtale seg i mellom om å spleise på alle utgiftene til barna? De gjør vel opp regnskap, viser kvitteringer og deler på alt?Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
Peter007 Skrevet 10. oktober 2014 #12 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Er 1 sak jeg ikke ser er klart her: Barnetrygd på kr 970,- er jo noe alle barn får (vel, foreldre) hver mnd enten foreldrene bor sammen eller ikke. Forstår ikke at "nettobidrag" blandes inn?! Er dette noe i tillegg til barnetrygd. Man mister vel ikke barnetrygd?!Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 Barnebidrag utbetales til den foreldre barnet bor sammen med. Ved delt bosted kan det avtales at barnetrygden utbetales delt til begge foreldre kr. 970 delt mellom foreldre. Nettobidrag er en annen bidragsform enn vanlig barnebidrag. En mister ikke barnetrygden ved delt bosted eller ved nettobidrag. Man mister overgangsstønad ved delt bosted. Dette faktisk ved samvær over 40 prosent. En blir ikke regnet som enslig forsørger ved så mye samvær eller delt bosted. Ved delt bosted eller mer samvær enn 40 % regnes en ikke som enslig forsørger. Enslig forsørger støtter forsvinner. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Dette er forresten av årsakene til at noen fedre får lite samvær med barna. Mor vil ha alle enslige forsørger støtten. Et merkelig forferdelig system som er avleggs. Til opplysning i en annen tråd her regnet jeg også på en mor som hadde inntekt og skulle ha overgangsstønad. Årsinntekt kr.286000 . Hun vil få kr 90000 i overgangsstønad. Ved delt bosted eller mer enn 40% vil det hele forsvinne. Dette er litt på siden TS. til dine spørsmål. Men jeg ville fortell om galskapen i AS Norge på dette området. Endret 10. oktober 2014 av Peter007
Peter007 Skrevet 10. oktober 2014 #13 Skrevet 10. oktober 2014 Hva mener du med bidragsssatser? Foreldre som har 50/50 på både bosted og samvær lager vel bare en avtale seg i mellom om å spleise på alle utgiftene til barna? De gjør vel opp regnskap, viser kvitteringer og deler på alt?Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 En bidragssats er det skal betale i barnebidrag. Grunnlaget dannes av de faktorer som legges til grunn. Det er inntekter til begge foreldre og samvær. Ved nettobidrag, altså ved delt bosted skal det andel samvær legges til grunn. Her legges ikke andel samvær til grunn. Det går an og ha delt bosted med annen samværs brøk enn 50/50: selv da skal ikke samværsandel legges til grunn som nettobidragsfaktor. Det er tenkt ved delt bosted at foreldre deler alle utgifter til barnet likt. Altså ikke etter inntekt med innkjøp av utstyr til barnet. Inntektsforskjellen skal jevnes ut av nettobidrag. Det er ikke krav til regnskap (regnskapsplikt). Men alle foreldre kan selv avtale fritt hva de vil angående utgifter og bidrag.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #14 Skrevet 10. oktober 2014 Barnebidrag utbetales til den foreldre barnet bor sammen med. Ved delt bosted kan det avtales at barnetrygden utbetales delt til begge foreldre kr. 970 delt mellom foreldre. Nettobidrag er en annen bidragsform enn vanlig barnebidrag. En mister ikke barnetrygden ved delt bosted eller ved nettobidrag. Man mister overgangsstønad ved delt bosted. Dette faktisk ved samvær over 40 prosent. En blir ikke regnet som enslig forsørger ved så mye samvær eller delt bosted. Ved delt bosted eller mer samvær enn 40 % regnes en ikke som enslig forsørger. Enslig forsørger støtter forsvinner.xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Dette er forresten av årsakene til at noen fedre får lite samvær med barna. Mor vil ha alle enslige forsørger støtten. Et merkelig forferdelig system som er avleggs. Til opplysning i en annen tråd her regnet jeg også på en mor som hadde inntekt og skulle ha overgangsstønad. Årsinntekt kr.286000 . Hun vil få kr 90000 i overgangsstønad. Ved delt bosted eller mer enn 40% vil det hele forsvinne. Dette er litt på siden TS. til dine spørsmål. Men jeg ville fortell om galskapen i AS Norge på dette området. Mister overgangsstønad? Overgang fra hva - har aldri hørt om en slik stønad, hvem får dette og hva er kriteriene? Tar du det for gitt her at de fleste mottar denne "overgangsstønad"?!Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #15 Skrevet 10. oktober 2014 Leste tråden en gang til... Du sier "mor som aleneforsørge: men selv om jeg skulle ha vært aleneforsørger der barna mest var hos meg i prosent og bodde fast på min adresse så kan jeg likevel ikke se at jeg skulle ha fått stønader?! Så hvordan miste noe man uansett ikke ville ha fått? Min inntekt er over kr 650.000 så da ville jeg vel ikke ha fått "stønader" som aleneforelder...?!Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
Peter007 Skrevet 10. oktober 2014 #16 Skrevet 10. oktober 2014 Mister overgangsstønad? Overgang fra hva - har aldri hørt om en slik stønad, hvem får dette og hva er kriteriene? Tar du det for gitt her at de fleste mottar denne "overgangsstønad"?!Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 De fleste damer med en far til barnet/a som har det som heter vanlig samvær altså 40 % ca. 10 dg. over 4 uker. eller mindre mottar dette i begynnelsen av samlivsbruddet og x antall år videre. Detaljer kan du lese på lenken. Maksimal inntekt for overgangsstønad er 6xg. som i dag er 88370 x 6 er lik 530220. Beløpet avtar etter økt inntekt på mottaker. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Overgangsst%C3%B8nad.1039.cms
Peter007 Skrevet 10. oktober 2014 #17 Skrevet 10. oktober 2014 Leste tråden en gang til... Du sier "mor som aleneforsørge: men selv om jeg skulle ha vært aleneforsørger der barna mest var hos meg i prosent og bodde fast på min adresse så kan jeg likevel ikke se at jeg skulle ha fått stønader?! Så hvordan miste noe man uansett ikke ville ha fått? Min inntekt er over kr 650.000 så da ville jeg vel ikke ha fått "stønader" som aleneforelder...?!Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 For deg vil det ikke gi noen overgangsstønad bl.a. pga. din inntekt.
mara2012 Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 Ok så det er altså to begrep her: delt bosted og delt samvær som betyr at mor og far deler reelt på alle plan 50/50? For meg høres det best ut at barna kan ha min adresse i folkeregistret 2 år, så fars i 2 år, så min...osv. Best er om barna har egne rom, klær og leker hos begge foreldre men utstyr som ski/vogner/større ting må flyttes etter behov samt at vi har 50/50 spleis på alle utgifter til barna, lik policy mht lommepenger etc. Så det er mulig i "mekling" å få til delt bosted og samvær 50/50? Hadde vært fint at ALT er 50/50. Kjærlighet og omsorg må bli 100/100. Forsto ikke noe av dette med barnetrygd.Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 Dette hørtes litt vel optimistisk ut. ALT blir ikke 50/50, selv om dere har en 50/50-ordning. Hvordan hver av dere praktiserer f.eks lommepenger og den slags, er individuelt. Det samme med klesinnkjøp, det må man finne en løsning på. Hvem som skal betale hva ol. 50/50 er bare synonymt med like mye tid med barna, men alt som har med oppdragelse, regler, innkjøp ol. må jo diskuteres som vanlig. Og det jeg mente med barnetrygd, er at dere kan bytte på å ha barnets bosted hos dere annenhvert år for å få utvidet barnetrygd. Men det er egentlig bare tullete. Det beste er om en av dere (du) får fast bosted, og dere begge får like mye i barnetrygd hele tiden. Delt foreldreansvar er derimot noe annet. Det betyr at ingen av dere f.eks kan ta barna å flytte langt vekk, eller ta andre store avgjørelser uten den andres godkjenning.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #19 Skrevet 11. oktober 2014 Dette hørtes litt vel optimistisk ut. ALT blir ikke 50/50, selv om dere har en 50/50-ordning. Hvordan hver av dere praktiserer f.eks lommepenger og den slags, er individuelt. Det samme med klesinnkjøp, det må man finne en løsning på. Hvem som skal betale hva ol. 50/50 er bare synonymt med like mye tid med barna, men alt som har med oppdragelse, regler, innkjøp ol. må jo diskuteres som vanlig. Og det jeg mente med barnetrygd, er at dere kan bytte på å ha barnets bosted hos dere annenhvert år for å få utvidet barnetrygd. Men det er egentlig bare tullete. Det beste er om en av dere (du) får fast bosted, og dere begge får like mye i barnetrygd hele tiden. Delt foreldreansvar er derimot noe annet. Det betyr at ingen av dere f.eks kan ta barna å flytte langt vekk, eller ta andre store avgjørelser uten den andres godkjenning. Forstår fremdeles ikke det med utvidet barnetrygd: det får man kun hvis man ikke har delt foreldrerett? Vi foreldre deler jo på alt det barnet behøver frem til nå og i dag: men du mener det er optimistisk å tro at det fortsetter? Og for å forebygge/gjøre gode valg for meg som mor i det spørsmålet (fordi det var vel optimistisk) er å ikke ha delt Foreldrerett der mor og far bytter på adressen i folkeregisteret? Hos oss er pappaen dedikert på linje med mammaen så da har vi ikke noe annet valg enn å bytte på å ha barna registrert på den enes adresse... Jeg ville frata far hans rett til å veie like tungt som meg hvis jeg ikke lot det være reell 50/50... Og i alle spørsmål som har med barna å gjøre er vi begge like mye verdt, så da er det vel ingen trussel at også pappaen skal fortsette å få lov til å ha noe å si når det handler om barna våre?Anonymous poster hash: 5dd6f...c69
mara2012 Skrevet 11. oktober 2014 #20 Skrevet 11. oktober 2014 Forstår fremdeles ikke det med utvidet barnetrygd: det får man kun hvis man ikke har delt foreldrerett? Vi foreldre deler jo på alt det barnet behøver frem til nå og i dag: men du mener det er optimistisk å tro at det fortsetter? Og for å forebygge/gjøre gode valg for meg som mor i det spørsmålet (fordi det var vel optimistisk) er å ikke ha delt Foreldrerett der mor og far bytter på adressen i folkeregisteret? Hos oss er pappaen dedikert på linje med mammaen så da har vi ikke noe annet valg enn å bytte på å ha barna registrert på den enes adresse... Jeg ville frata far hans rett til å veie like tungt som meg hvis jeg ikke lot det være reell 50/50... Og i alle spørsmål som har med barna å gjøre er vi begge like mye verdt, så da er det vel ingen trussel at også pappaen skal fortsette å få lov til å ha noe å si når det handler om barna våre?Anonymous poster hash: 5dd6f...c69 Leste tråden en gang til nå, men er mye jeg ikke skjønner.. Hvilken ordning har dere NÅ? Etter som du har flyttet langt unna med ungene, for så å nå flytte tilbake? Jeg mener selvsagt ikke at det er FOR optimistisk å forvente godt samarbeid med far. Det er bare det at jeg selv har 50/50, og vi er på ingen måte like. Hvis jeg vil innføre ukelønn på 200,- i morgen ,kan du banne på at han skal overgå det å kjøre 400,-. Også må vi krangle og mase om å få sendt ski og utstyr mellom oss, samt diskutere hvem som skal betale for ditt og datt. Men nå er jo ikke alle like dysfunksjonelle som oss, så klart.. Det er også èn ting å ha delt bosted, men barnet må jo ha èn adresse. I vårt tilfelle har vi delt bosted, med adresse hos meg. I starten gjorde det at jeg fikk utvidet barnetrygd (970,- x 2), men sa deretter i fra at vi heretter skal dele den. Hadde vi byttet barnets adresse annenhvert år, hadde det kun ført til at vi kunne byttet på å få den utvidete barnetrygden annenhvert år, men vi har valgt å få det samme beløpet hele tiden. Nå høres det jo ut som at du har ganske greit inntekt, så dette er kanskje ikke penger av betydning for deg uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå