Gå til innhold

Bra at offentlige ansatte får normale lånevilkår?

Anbefalte innlegg

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Hvorfor har det egentlig vært slik at disse godtlønnede slaskene også skal ha særlån? Har de ikke gode nok lønninger i fra før i sine slappe kaffedrikkende byråkratjobber? Hva med kommuneansette? De som faktisk kunne hatt behov for litt ekstra hjelp? Barnehageansette, miljøarbeidere osv?

GOSSER meg! tihihih.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det slik at de blå blå tar bort de gunstige lånbetingelsene de har i det offentlige?

Anonymous poster hash: 042d9...b20
Skrevet

Nå har jo kommuneansatte mulighet for gunstige lån gjennom KLP. Det er også vanlig at større firma har personallån, der har en som regel veldig gunstige vilkår.

Anonymous poster hash: 6ec75...759

• Liker 2
Skrevet

Nå har jo kommuneansatte mulighet for gunstige lån gjennom KLP. Det er også vanlig at større firma har personallån, der har en som regel veldig gunstige vilkår.

Anonymous poster hash: 6ec75...759

Jeg har abeidet i flere større private firma gjennom de siste 30 år, har aldri vært borti at de tilbyr boliglån. Kun 1 frima tilbød billån.

Anonymous poster hash: 042d9...b20

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er bra. Slike goder som bare tilfaller noen brukes som argument for å tilby lavere lønn. I praksis så får da de som har boliglån på et vis høyere lønn, enn de som ikke har det.

Slike særordninger fører til at det blir vanskeligere å vite hva man egentlig tjener, og det fører til en usaklig skjevhet i belønning for arbeidet.

Det offentlige burde heller konkurrere med det private i kroner og øre, i stedet for å bruke slike ordninger for å tilby lavere lønn.

Forøvrig synes jeg at dette også gjelder andre former for belønning/fordeler som koster bedriften mye, og som bare er relevant for noen arbeidstakere. Jeg tenker på firmahytter, treningssenter og lignende ting som kamuflerer hva lønna egentlig er. Det gjelder jo det private og, men det er ikke så utbredt der har jeg inntrykk av.

Anonymous poster hash: cf5c7...b64

• Liker 4
Skrevet

Da jeg var nyutdannet fikk jeg min første jobb i en statlig bedrift. Jeg kjøpte min første bolig like etter. I private banker hadde jeg ingen problemer med å få lån. Jeg hadde mye egenkapital, og en bra økonomisk historie med mye sparing og lavt forbruk, så jeg fikk tilbud fra flere banker.

Statens Pensjonskasse derimot, gjør ingen individuelle vurderinger, og fikk avslag på lån hos de, fordi lånebeløpet ble for høyt i forhold til min inntekt (3,2 ganger årsinntekt).

Det føltes ikke veldig bra å betale mye mer renter enn kollegaene som i tillegg hadde mye høyere lønn for samme jobb på grunn av ansennitet.

Dette er jo enda en grunn til at ordningen er urettferdig og bør avvikles syns jeg.

Anonymous poster hash: cf5c7...b64
  • Liker 4
Skrevet

Hvorfor har det egentlig vært slik at disse godtlønnede slaskene også skal ha særlån? Har de ikke gode nok lønninger i fra før i sine slappe kaffedrikkende byråkratjobber? Hva med kommuneansette? De som faktisk kunne hatt behov for litt ekstra hjelp? Barnehageansette, miljøarbeidere osv?

GOSSER meg! tihihih.

Hmm, godtlønnede slasker som lærere, sykepleiere og hjelpepleiere?

• Liker 5
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Hmm, godtlønnede slasker som lærere, sykepleiere og hjelpepleiere?

Bla..

Lærere og sykepleiere tjener fett sammenliknet med kommunalt ansatte.

• Liker 1
Skrevet

Jaja.,,, det var jo en av grunnene til at jeg valgte sykepleieyrket... Skulle ønske jeg viste dette for 3 1/2 år siden da jeg søkte utdanning.

Anonymous poster hash: 42b32...4d8

Skrevet (endret)

Bla..

Endret av Tusselabb
Skrevet

De eneste jeg kjenne som har fått lån i SPK er de som allerede sitter veldig godt i det. Mange av mine kolleger har ikke fått lån der. Jeg mener SPK har utspilt sin rolle, den er ikke med på å hjelpe statlig ansatte med normal eller dårlig økonomi.

Anonymous poster hash: cdae5...7b0
Skrevet

De mister jo ikke ordningene. De øker bare renten litte granne.

Anonymous poster hash: 8c4ed...09a
Skrevet

Bla..

Lærere og sykepleiere tjener fett sammenliknet med kommunalt ansatte.

What?? Hvor får du dette fra? Jeg har fem års utdanning (master) og jobber i kommunen. Mine foreldre er begge lektorer og har dermed 6 års utdanning, og jobber som lærere (og har dessuten 25-30 års ansiennitet). Likevel tjener jeg 30.-40.000 mer enn dem. Det er da overhode ingen satt regel at lærere og sykepleiere tjener bedre enn kommunalt ansatte (lærere er forøvrig også kommunalt ansatte, så vet du det!)

Anonymous poster hash: 33f17...dda

• Liker 2
Gjest FuturePrimitive
Skrevet (endret)

What?? Hvor får du dette fra? Jeg har fem års utdanning (master) og jobber i kommunen. Mine foreldre er begge lektorer og har dermed 6 års utdanning, og jobber som lærere (og har dessuten 25-30 års ansiennitet). Likevel tjener jeg 30.-40.000 mer enn dem. Det er da overhode ingen satt regel at lærere og sykepleiere tjener bedre enn kommunalt ansatte (lærere er forøvrig også kommunalt ansatte, så vet du det!)

Anonymous poster hash: 33f17...dda

Jeg får det fra fakta. Om man regner med de offentlig ansattes gullkantete pensjonsordninger, så tjener de til og med bedre enn privat ansatte i Norge. At du har en feit byråkratjobb i kommunen betyr lite for alle vernepleiere, miljøarbeidere.fagarbeidere og barnehageassistenter.

Endret av FuturePrimitive
Skrevet

Gode pensjonsordninger og gode lånebetingelser, gir jo mulighet til å gi litt lavere lønn.

Jeg tror det variere veldig fra yrke til yrke om man får bedre betalt i staten eller kommunen, og sikkert fra kommune til kommune også. De stillingene jeg ser på er generelt bedre lønnet i kommunen enn i staten. Men best lønn, og mest stigning i lønn etter ansiennitet, finner jeg i det private.

Skrevet

Vel, jeg vil nå ikke si at det å øke renta med 0,25 prosentpoeng er å gi dem normale lånevilkår. De ha jo fortsatt en svært gunstig rent som du ikke får noe annen plass.

Anonymous poster hash: 07a8f...6a1
Skrevet

Og det er forresten bare statlige ansatte som får ta opp dette lånet, ikke kommunalt ansatte.

Anonymous poster hash: 07a8f...6a1
Skrevet

Jaja.,,, det var jo en av grunnene til at jeg valgte sykepleieyrket... Skulle ønske jeg viste dette for 3 1/2 år siden da jeg søkte utdanning.

Anonymous poster hash: 42b32...4d8

Bare sånn til informasjon.. Sykepleiere på sykehus i Helse Sør-Øst har medlemsskap i KLP med alle de fordeler det fordrer, men ikke Statens Pensjonskasse. Vi "andre" som jobber på sykehus har heller ikke samme låneordninger som i Statens Pensjonskasse, men egen ordning i Helse Sør-Øst som ikke inkluderer forsikringsordning o.l. som de aller fleste kommuneansatte har.

Anonymous poster hash: bf92b...bd1

Skrevet

Jeg er lærer og har lån i SPK :) deilig med 2,5% rente fra november!

Anonymous poster hash: bc5c1...72a

Skrevet (endret)

Om man er statlig ansatt og har fullt SPK-lån (la oss runde dette opp til 2 millioner) og dette lånet har 1% lavere rente enn hva bankene kan tilby (er vel omtrent rett?) så betaler den statlige ansatt ca. 20 000 kr mindre pr år i renter.

Trekker man fra "skattefordelen" på 28% er dette ca 15 000.

Ser man på hva en ingeniør tjener (som ofte er et sammenlignbart yrke på tvers av arbeidsgivere) ville jeg heller vært ansatt privat enn i staten, tross SPK-lån.

Kan det funke som en motivasjon for at folk skal jobbe i staten synes jeg det er en god ordning.

http://www.tu.no/karriere/lonn/2013/05/08/kommunene-betaler-best-til-nyutdannede-ingeniorer

LØNNSSTATISTIKK TEKNA 2013

Gjennomsnitt/kr Privat Kommune Staten Petroleum

Startlønn 39.296 37.951 35.624 38.923

Lønn 62.652 49.018 47.606 66.122

Endret av ekkoet
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...