AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg leser om voldtekter og ran i Oslo i hytt og pine. Det er jo absolutt ikke trygt å gå der om kvelden alene. Jeg har helt angst når det gjelder å gå alene i Oslo. Det er så ille at jeg takker nei til jentekvelder (når jeg vet jeg må dra tidlig for å rekke toget, fordi de andre bor i nærheten). Jeg er i hvertfall ikke en av dem som tenker "det skjer ikke meg." Jeg er heller den som tenker at det kan skje like mye meg som alle andre!! Overreagerer jeg? Eller har jeg god grunn til å være redd og at det er riktig å ta forhåndsregler? Anonymous poster hash: a54db...969
Gjest Pop! Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 Det er greit å ta en passe dose forhåndsregler, men å bli helt paranoid hjelper ingen. 3
nattsvermer Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Du overreagerer. Du lar vel ikke være å gå over veien fordi det kan komme en bil og kjøre på deg? Men du ville selvfølgelig sett deg for før du kryssa veien, så gå der det er lyst og andre mennesker, så går det nok helt fint 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #4 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg var og livredd da jeg bodde i Oslo. Bodde i kollektiv med flere gutter, så fikk ofte en av dem til å møte meg på bussen/møtes ute før vi dro hjem, så jeg slapp å gå alene. Jeg tenker at så lenge du holder deg der det er andre folk, eller evt får noen til å slå følge med deg hjem, så burde det holde når det gjelder forholdsregler. Better safe than sorry Anonymous poster hash: b1282...a95
Gjest FuturePrimitive Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Skjønner deg godt - om natten. Men på dagtid er det vel ikke så mye å frykte?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Nei om dagen er bryr jeg meg ikke i det hele tatt! Men med en gang det er mørkt og utover kvelden, så tør jeg overhodet ikke gå alene ute... Flere som er sånn?? TS Anonymous poster hash: a54db...969
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #8 Skrevet 10. oktober 2014 Nei om dagen er bryr jeg meg ikke i det hele tatt! Men med en gang det er mørkt og utover kvelden, så tør jeg overhodet ikke gå alene ute... Flere som er sånn?? TS Anonymous poster hash: a54db...969 Jeg er sånn.. så jeg flyttet Anonymous poster hash: 8a671...54c
Snøugla Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg er sånn.. så jeg flyttet Anonymous poster hash: 8a671...54c Jeg er også sånn. En av flere grunner til at jeg ikke ønsker å flytte tilbake.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #10 Skrevet 10. oktober 2014 Du overreagerer. Jeg skjønner jo at det ikke hjelper at folk bare sier "du overreagerer", dette bunner i en frykt sterkere enn at den kan avlives ved at folk sier du bør slutte å være redd, men det er utvilsomt irrasjonelt og en overreaksjon. Man danser ikke drita i miniskjørt på kirkegårder halv fire natt til søndag, og man tar selvsagt de forholdsreglene man dessverre er nødt til å ta, men det er ingen grunn til å styre slik du gjør. Ikke om man ser på kriminalitetsstatistikkene, i hvert fall. Bare sunt å være fornuftig og føre var, men å nekte seg selv så mye av frykt for overfall i et av verdens aller tryggeste land er å overreagere. Jeg håper du etter hvert kommer over denne frykten og får den ned på et mer levelig og rasjonelt nivå, selv om jeg forstår at det ikke er gjort i en håndvending. Anonymous poster hash: b6ade...e91 1
WubWub Skrevet 10. oktober 2014 #11 Skrevet 10. oktober 2014 Bare sunt å være fornuftig og føre var, men å nekte seg selv så mye av frykt for overfall i et av verdens aller tryggeste land er å overreagere. Jeg håper du etter hvert kommer over denne frykten og får den ned på et mer levelig og rasjonelt nivå, Anonymous poster hash: b6ade...e91 Et av verdens tryggeste land ja. Man Oslo derimot har hatt en kraftig stigende kurve når det gjelder voldtekter , overfall og ran de siste årene. Ergo vil det være rasjonelt å ha en sunn porsjon skepsis når man vandrer ute alene i Oslo's gater når mørket faller på. Har vært ganske så mange brutale og grove voldtekter i Oslo spesielt om somrene. Damer som blir voldtatt i bil garasjer, menn som følger etter kvinner hjem fra byen og bryter seg inn i leilighetene deres, menn som drar med kvinner inn bak busker eller bakgater. Var ikke så lenge det var ei dame som ble voldtatt på en benk på en togstasjonen hvor det var flere tilskuere som ikke gjorde annet enn å filme det med mobil kamera sitt som bevis til politiet. Fra wikipedia : Voldtektutvalget, som er oppnevnt av regjeringen, legger til grunn at det begås mellom åtte tusen og seksten tusen voldtekter i Norge årlig. Utvalget regner dette som et konservativt anslag.[7] Det betyr at ca. nitti prosent av voldtektene ikke blir meldt til politiet.[8] Svenske undersøkelser viser liknende mørketall. Mørketallene gjelder særlig mindre grove overgrep som skjer i nære relasjoner.[9] Flesteparten av ofrene for voldtekt blir voldtatt av noen de kjenner.[10][11] Såkalte overfallsvoldtekter er en type voldtekter hvor offer og gjerningsmann normalt ikke kjenner hverandre. Samtlige overfallsvoldtekter i Oslo i perioden 2006-2008 hadde gjerningsmenn av ikke-vestlig opprinnelse. Av ialt 41 anmeldte saker, opplyste Politiet for denne perioden at de fleste gjerningsmennene hadde bakgrunn fra Afrika eller Kurdistan.[12] I 2007 ble 161 av de flere tusen voldtektene i Oslo anmeldt.[13] Etter et stort antall overfallsvoldtekter i Oslo i 2011 (51 tom. oktober)[14], innkalte regjeringen til pressekonferanse 4. november.[15] 14. november 2011 publiserte vg.no en oversikt som viste at det totalt var anmeldt 116 overfallsvoldtekter i Norge så langt i 2011
Gjest Evans Skrevet 10. oktober 2014 #12 Skrevet 10. oktober 2014 Det er veldig fint å være fornuftig og ta forhåndsregler, men å bli paranoid hjelper lite: da mister du fornuften. Noen steder i Oslo vil jeg ikke gå alene på kveldstid/nattestid. Andre steder igjen er det veldig trygt og fint. Og går du sammen med andre går det som regel alltid helt fint.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #13 Skrevet 10. oktober 2014 Det er veldig fint å være fornuftig og ta forhåndsregler, men å bli paranoid hjelper lite: da mister du fornuften. Noen steder i Oslo vil jeg ikke gå alene på kveldstid/nattestid. Andre steder igjen er det veldig trygt og fint. Og går du sammen med andre går det som regel alltid helt fint. Hvor er det trygt å gå? Og hvor er det ikke like trygt? Det hadde vært kjempe greit å vite TS Anonymous poster hash: a54db...969
Gjest Badabing Skrevet 10. oktober 2014 #14 Skrevet 10. oktober 2014 Hvor er det trygt å gå? Og hvor er det ikke like trygt? Det hadde vært kjempe greit å vite TSAnonymous poster hash: a54db...969 Det er oppe slike tråder med jevne mellomrom, dessverre. Veldig leit at en del er så redde. Man kan aldri si at steder er trygge eller utrygge, men man skal ha litt uflaks. Jeg går mye rundt i Oslo til alle døgnets tider, men jeg velger å heller gå en omvei fremfor å gå veldig avsidesliggende, mørke og uoversiktlige steder. Er aldri veldig beruset. Har aldri opplevd noe ubehagelig, selv om jeg går mye i noe som skal være såkalt belastede områder.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #15 Skrevet 10. oktober 2014 Hvor er det trygt å gå? Og hvor er det ikke like trygt? Det hadde vært kjempe greit å vite TS Anonymous poster hash: a54db...969 Ikke trygt: sentrum, storgata/brugata feks:p Anonymous poster hash: 8a671...54c
Gjest Badabing Skrevet 10. oktober 2014 #16 Skrevet 10. oktober 2014 Ikke trygt: sentrum, storgata/brugata feks:pAnonymous poster hash: 8a671...54c Dette er steder jeg går hele tiden. Det er jo alltid folk der? 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #17 Skrevet 10. oktober 2014 Dette er steder jeg går hele tiden. Det er jo alltid folk der? Tja, jeg har opplevd heller uheldige opplevelser der:p og kryr med ekle mannfolk Anonymous poster hash: 8a671...54c
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #18 Skrevet 10. oktober 2014 om natten da....... eller hvertfall fredag og lørdags-natt Anonymous poster hash: 8a671...54c
Gjest Evans Skrevet 10. oktober 2014 #19 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Hvor er det trygt å gå? Og hvor er det ikke like trygt? Det hadde vært kjempe greit å vite TSAnonymous poster hash: a54db...969 Det er vel umulig å si at der er det aldri trygt og der er det alltid trygt, men du merker vel litt slikt når du er ute å går selv? Jeg går ikke på steder uten lys og mennesker, på steder jeg ikke kjenner godt eller som er veldig i sentrum. Rundt her jeg bor kan jeg godt gjøre det, fordi det er et rolig og fint nabolag, og fordi jeg kjenner nabolaget godt og føler meg trygg her. Endret 10. oktober 2014 av Evans
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #20 Skrevet 10. oktober 2014 Hvor er det trygt å gå? Og hvor er det ikke like trygt? Det hadde vært kjempe greit å vite TS Anonymous poster hash: a54db...969 Når det gjelder Grønland: De folkefylte stedene som Grønlandsleiret og Smalgangen er (forholdsvis) trygge, men det kan være greit å unngå de mørkeste sidegatene i området sent på kvelden som for eksempel Rudolf Nilsens plass og Urtehagen. Anonymous poster hash: 33a59...d93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå