Susan Sto Helit Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Vi har veldig lyst til å lage noen middager vi kan ha i fryseren, og ta opp når vi ikke har så god tid til å lage mat. Problemet er: Mannen går på lavkarbo, med alt det innebærer. Jeg forsøker å holde kaloriinntaket nogenlunde i sjakk... Så langt snakker vi om å lage kjøttsuppe med masse grønnsaker. Men har noen tips om flere ting som ikke er altfor arbeidskrevende å lage, og som ikke har grusomt mange karbohydrater. Og så bør ungene kunne spise det, men de spiser det meste. Vi kan gjerne lage grønnsaker og ris/poteter/couscous/pasta til når det skal serveres. Det tar jo ikke så lang tid. Og så kan lavkarboern la være å spise det han ikke skal spise.
Vill Skrevet 12. oktober 2014 #2 Skrevet 12. oktober 2014 No kan eg ikkje altfor mykje om lavkarbo, men eg kan jo fortelle litt om kva eg pleier å putte i fryseren. Chili con carne, fiskeboller, kjøttboller i tomatsaus, kjøttkaker, lasagne (fryser ferdig lagt i den ildfaste formen), fiskegrateng... Eg allergisk mot melk og soya, og lager det meste fra bunnen av. Lite toro her i huset. Så når eg først lager lasagne feks, så lager eg dobbelt opp og fryser ned ein form. Då er det bare å steike den når det passer. Fiskeboller, kjøttkaker osv er også greit å lage mykje av og fryse ned i porsjonsposer. Gryteretter og supper er lett å lage ekstra av og fryse ned i bokser. Ellers et mannen til mamma noko lavkarbo-greier. Dei steiker eller griller laks, kyllingfilét eller svinekjøtt, og serverer med salat. Det er jo like kjapt som å varme opp maten! Salaten kan jo lages ekstra av så du har eit par dager. Sett i lufttett boks i kjøleskapet. Wok er også veldig kjapp mat. Laksewok med sweet chili sauce er ein av mine favoritter. Håper du fekk litt idear! 1
Susan Sto Helit Skrevet 4. november 2014 Forfatter #3 Skrevet 4. november 2014 Takk, takk! Masse gode tips! Har ikke fått testet så mye ennå, og noen av de hadde vi jo i tankene fra før. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå