Gå til innhold

Tips om middager som kan lages stort og fryses?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig lyst til å lage noen middager vi kan ha i fryseren, og ta opp når vi ikke har så god tid til å lage mat.

Problemet er:

Mannen går på lavkarbo, med alt det innebærer.

Jeg forsøker å holde kaloriinntaket nogenlunde i sjakk...

Så langt snakker vi om å lage kjøttsuppe med masse grønnsaker. Men har noen tips om flere ting som ikke er altfor arbeidskrevende å lage, og som ikke har grusomt mange karbohydrater.

Og så bør ungene kunne spise det, men de spiser det meste.

Vi kan gjerne lage grønnsaker og ris/poteter/couscous/pasta til når det skal serveres. Det tar jo ikke så lang tid. Og så kan lavkarboern la være å spise det han ikke skal spise.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

No kan eg ikkje altfor mykje om lavkarbo, men eg kan jo fortelle litt om kva eg pleier å putte i fryseren. :) Chili con carne, fiskeboller, kjøttboller i tomatsaus, kjøttkaker, lasagne (fryser ferdig lagt i den ildfaste formen), fiskegrateng... Eg allergisk mot melk og soya, og lager det meste fra bunnen av. Lite toro her i huset. Så når eg først lager lasagne feks, så lager eg dobbelt opp og fryser ned ein form. Då er det bare å steike den når det passer. Fiskeboller, kjøttkaker osv er også greit å lage mykje av og fryse ned i porsjonsposer. Gryteretter og supper er lett å lage ekstra av og fryse ned i bokser. :)

Ellers et mannen til mamma noko lavkarbo-greier. Dei steiker eller griller laks, kyllingfilét eller svinekjøtt, og serverer med salat. Det er jo like kjapt som å varme opp maten! :) Salaten kan jo lages ekstra av så du har eit par dager. Sett i lufttett boks i kjøleskapet. Wok er også veldig kjapp mat. Laksewok med sweet chili sauce er ein av mine favoritter. Håper du fekk litt idear!

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Takk, takk! Masse gode tips!

Har ikke fått testet så mye ennå, og noen av de hadde vi jo i tankene fra før.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...