Gå til innhold

Husbanken, for oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hørt om flere som har fått lån i husbanken til sin første bolig.

Vi har ikke spart opp EK pga en spesiell situasjon hvor jeg måtte bruke alle mine sparepenger for å dekke dette, og slik boligprisene er nå, så vil det ta oss flere år og få spart opp EK.

Er da husbanken en mulighet, eller MÅ man ha EK?

Jeg lurer også på hvordan man kan finne ut om en bolig er finansiert av husbanken eller ei på finn?

Ønsker kun saklige svar.

Anonymous poster hash: a5be0...1d9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husbanken gir i hovedsak bare lån til nye boliger med spesielle krav til utforming, og til vanskeligstilte lånetakere.

Anonymous poster hash: 50126...183
  • Liker 1
Skrevet

Husbanken gir i hovedsak bare lån til nye boliger med spesielle krav til utforming, og til vanskeligstilte lånetakere.

Anonymous poster hash: 50126...183

Ok.

Jeg har jo venner som har inntekt opp i mot 1 million sammen, men som har fått startlån av husbanken. Slike personer kan vel strengt tatt ikke regnes for å være vanskeligstilte?

Legger til at vår økonomiske situasjon gjør det vanskelig å bli etablert. Vi har betjeningsevne ut i fra inntekt, men som sagt ingen EK.

Skrevet

Jeg fikk lån uten problemer, og hadde ingen EK. Dette var på bolig nr 2.

Skal snart selge leiligheten min og regner med en del fortjeneste. Kan kommunen kreve av det?

Anonymous poster hash: ddc21...089

Skrevet

Skal snart selge leiligheten min og regner med en del fortjeneste. Kan kommunen kreve av det?

Er dette lenge siden? Hvordan gikk du frem med søkeprosessen/hvor mye av lånet fikk du dekket?

Tror nok ikke kommunen kan kreve av din fortjeneste nei.

Skrevet

Men da hadde du kanskje sikkerhet i bolig nr 1?

Skrevet

Er dette lenge siden? Hvordan gikk du frem med søkeprosessen/hvor mye av lånet fikk du dekket? Tror nok ikke kommunen kan kreve av din fortjeneste nei. Anonymous poster hash: a5be0...1d9

2år siden og fikk låne 100%.

Bor i Oslo.

Skrevet

Men da hadde du kanskje sikkerhet i bolig nr 1?

Nei, ingen sikkerhet. Jeg gikk i null på bolig nr 1, og lånte med eksen. Så det var ingen sikkerhet der nei.

Jeg søkte bare og fylte inn de papirene jeg jeg printer ut via Oslo kommune, og la til lønnslippen fra jobben. Ett par uker senere fikk jeg lån til 1.6, men kjøpte "bare" til 1.2. Naboleiligheten ble taksert for 1.5 nen gikk for 1.650. Jeg håper jeg får til takst ihvertfall.

Skrevet

Takk for svar! :) Eneste ulempen for oss er at vi bor i en nokså liten kommune, mens nabokommunen er større. Og har forstått det slik at man må låne til kommunen man allerede bor i, samt kjøpe i samme kommune.

Skrevet

Reglene for startlån ble strammet inn 01.04. i år. Nå er startlån beregnet på vanskeligstilte. Det å være ung og ikke har klart å spare opp egenkapital skal ikke lenger være nok til å få startlån. Nå er det i utgangspunktet vanskeligstilte slik som f.eks. trygdede og enslige forsørgere skal få denne type lån, men ta kontakt med kommunen så får du vite mer om det er mulig eller ei.

• Liker 2
Skrevet

Noen nye boliger bygges med tilrettelegging av Husbankfinasiering fra utbyggers side. Vet ikke helt hvordan dette foregår, men har sett i avisa at flere utbyggere i sine annonser for nye boligbygg skriver at det er mulighet for Husbanklån til slik og sånn rente osv.

Skal du søke om Husbankmidler er det kommunen du bor i du søker til Du må fremlegge dokumentasjon på vanskelig/spesiell livssituasjon for å komme i betraktning. Startlån er og en mulighet, tilskudd får de som er vanskeligst stilt.

Gå inn på hjemmesidene til din kommune og finn frem til hvor du skal henvende deg for å søke om lån/tilskudd reglene for tildeling varierer og fra kommune til kommune så du må finne ut selv hvordan din kommune organiserer Husbankmidlene de låner inn og videre formidler.

Anonymous poster hash: 1048b...2f1

Skrevet

2år siden og fikk låne 100%.

Bor i Oslo. Anonymous poster hash: ddc21...089

Du må lese på gjeldspapirene og tildelingsbrevet ditt.

Har du fått tilskudd, så kreves hele tilskuddet tilbake om du flytter eller selger før tilskuddet er fullstendig nedskrevet. Tilskudd kan og kreves tilbakebetalt med renter...

Anonymous poster hash: 1048b...2f1

Skrevet

Du må lese på gjeldspapirene og tildelingsbrevet ditt.

Har du fått tilskudd, så kreves hele tilskuddet tilbake om du flytter eller selger før tilskuddet er fullstendig nedskrevet. Tilskudd kan og kreves tilbakebetalt med renter...Anonymous poster hash: 1048b...2f1

Ja, det er jeg klar over. Jeg betaler fast hver måned og betaler fortere ned når jeg kan. Når jeg skal selge, så kommer jeg kun til å beholde overskuddet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...