Gå til innhold

....du røykende mor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva tenker jeg når jeg ser gravide kvinner tenne sin røyk?

Jeg blir kvalm!

Det kan virke som kvinners egoisme ikke kjenner noen grenser. Hvilkene sanksjonsmuligheter har vi mot slike barnemishandlere? Vi kan ikke putte dem i fengsel, da feministiske fraksjoner kun har en tendens til å mene at kvinners frihet er absolutt selv om den går på bekostning av barnets fødselsvekt og sykdomsrisiko.

Helsestasjoner oppfordrer kvinner til å stumpe røyken, oppfordre? Hva slags tulleinnstilling er det? Vi må slå hardt mot hardt. Kvinner som ikke respekterer sitt eget barn, respekterer heller ikke samfunnet, samfunnet trasshet bør kunne måle seg med forbryterskene.

Tap av rettigheter, begrens barnetrygder og fjern permisjonsordninger er virkemidler som effektivt vil signalisere at barns rett til ren luft overgår mors behov for nikotin.

Hvordan virker dette i praksis?

Akkurat som vi har et apperat for å forfølge mannlige overgripere bør vi bruke lik ressurser på egoistiske kvinner. Vi har barnas tipstelefon, narkotipset og kirkens nødhjelp.

Vi må angi hverandre!

Det finnes barnefamilier som har gått til helvete pga sladder og intrigemakeri forårsaket at kvinner og deres forbilder.

Tove Smaaldhal, den statsstøttete mannehateren uttalte at hver fjerde barn blir utsatt for seksuelle overgrep av sin far.

Røyketipstelefonen sier jeg.

Alle bør anonymt kunne ringe inn og utlevere røykende gravide mødre, nøyaktig som man idag anonymt kan ringe å sette uvitende fedre i celler.

Likhet i ett og alt.

Waco

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja visst er det ekket å se en gravid kvinne /jente tenne en røyk når hun er gravid. Dette er selvsagt en egosistisk handling, men jeg tenker også at dette er en veldig umoden person som ikke helt vet hvor skaldelig dette er for det ufødte barn.

:evil: Så hvilke tiltak skal man kommer med? Joda, det eneste som hjelper her er holdningsendring. Og hvordan gjør man det? Jo, det gjør vi med KUNNSKAP. :blunke:

Verre er det ikke. Må smile litt av denne krisemaksimer ingen når du foreslår sanksjoner :D

Skrevet

waco prater jo som vanlig i store (!) bokstaver, men han er inne på noe syns jeg... hensyn og respekt? Medisinske fakta/konsekvenser foreligger jo... Det samme gjelder alkohol...

en burde vel heller ta mer direkte virkelmidler til bruk i opplysning på helsesenter/legesjekker syns jeg.

Eller hva med dere der ute: Hva må til?

Det er en selvfølge at partner også slutter synes jeg til opplysning...

Skrevet
Joda, det eneste som hjelper her er holdningsendring. Og hvordan gjør man det? Jo, det gjør vi med KUNNSKAP.  :blunke:  

Verre er det ikke. Må smile litt av denne krisemaksimer ingen når du foreslår sanksjoner  :D

Eeeh...eneste som hjelper er holdningsendring? La meg oppdatere deg litt unge frøken, Norge fikk som det første land i verden total røykereklame forbud i 1972 tror jeg det var, altså tredve år siden. Ennå idag røyker gravide jenter, skal vi først vente tredve år til, før vi må irettsette disse egoister?

Nei, handle idag sier jeg. Nå har jo Waco sett seg litt lei av alle disse såkalte "stakkarslige" alenmødre som har så smått med penger... men røyk har de råd til, disse kvinner som lever fett på offentlige støtte...betalt av mine skattepenger...

Ved å begrense barnebidrag vil vi effektivt klargjøre at røyking ved graviditet er en ussel handling.

Hvorfor er det slik at hver gang det er snakk om kvinners dumhet så er det holdningsendringer, og hver gang det er snakk om menns dumhet er det forbud?

Forresten er det den enkleste sak i verden, gi damer et simpelt valg for å skille heksene fra kvinnene, røyk eller barnebidrag.

Bør vi ikke bruke alle nødvendige virkemidler mot disse egosentriske kvinner?

Hvordan kan man være uenig?

Gjest Kinga
Skrevet

Waco, du har mange gode poenger. Men du har det med å blande inn dette med kvinnesak over alt... Når i hekken ble det en fanesak for feministbevegelsen at gravide bare skal røyke i vei?

Røykere som tenker på å få barn, bør til og med slutte minst etpar år før de prøver å bli gravide. Mye av det man trekker inn av stoffer i røyken lagres i kroppens skjelett. Der blir de; til de mobiliseres sammen med blant annet kalsium og fosfor for oppbygging av fosterets skjelett og siden til melkeproduksjon. Et av stoffene dette gjelder, er f.eks. kadmium - som blant annet kan gi misdannelser på fosteret og genmutasjoner.

Skrevet

:ler::ler::ler::ler:

For en tankevirksomhet, hvor tar du det fra??????

Skrevet

waco :o , du kan slutte å titulere med med "unge frøken". Jeg er fullt klart over dette virkelmiddlets effekt, og det biter ikke på.

Så til saken; tror du virkelig at ved å fjerne penger fra røykende mødre at du fjerner problemet??? :o Viss du tror det er så enkelt, lever du i en alt for enkel verden. :blunke:

Skrevet

Hør da frue.

Selvsagt bøter vi ikke på hele problemet, men vi statuerer eksempler og det holder for meg.

Forresten blir kvalmen noe midlet når jeg vet at damas egoistiske røykeforbruk heldigvis blir spart av samfunnets ressurser.

Da kan vi heller fokusere hjelpen til de kvinner som viser seg skikket og bryr seg om sine små.

Det er jo bare på tide at damer også tar litt ansvar.

Skrevet

Dette er ikke noe vi kan forsvare.

Men jeg tror ikke dette handler om at jenter ikke tar ansvar. Dette er et indivduelt problem, selv om man lett kan henvise til kjønnet, siden det er jenter som føder barn. Hva med fedre som slår gravide kvinner??. Kan man da si; nå må menn ta ansvar. Nei, det blir feil. Håper du har kapasitet til å skjønne dette, ellers havner debatten på feil hylle.

La oss være enig i at dette er et problem for samfunnet og den oppvoksende slekt, uten å gjøre det til et kjønnsspesifikt problem (Selv om jeg skjønmer at det latt kan bli til det). Det er mer nyansert som det.

Skrevet

Care, nå snakker du så mye tull at jeg nesten tror du kødder.

Tråden omhandler jo kvinner og graviditet, men selvsagt måtte du blande inn menn som slår, akkurat som det liksom skal ha så mye med saken å gjøre.

Hvordan skal vi forhindre gravide damer å røyke?

Jeg mener at vi burde begrense barnebidrag.

Da er det naturlig å tro at FÆRRE damer går rundt og røyker under graviditet...

Er du UENIG eller er du ENIG?

Waco

...så lenge ikke damer gidder ta ansvar for det ufødte liv må samfunnet gjøre det...

Skrevet

Jeg er ENIG i at kvinnen skal ta ansvar for det ufødte liv. La det være klart. MEN, du er så lite nyanserende når du debattere. Det går an å ha flere tanker i holdet på en gang. Da får man et mer realistiske og nyansert bilde av saken.

Men jeg tror ikke sanksjoner er rette måten å få folk til å endre seg på. Det er der vi er uenige. Jeg sverger til KUNNSKAP, men du tror på straff. Der har du forskjellen på meg og deg. Jeg tror at vi mennesker må statuere gode eksempler for hverandre, slik at vi kan trekke lærdom fra hverandre. Straff er som kjent et virkemiddel som ikke tar hensyn til en langvarig virkning(endring i denne saken), men det har kunnskap.

:blunke:

Gjest Janna
Skrevet

Her har jeg en innvending.

Waco, dersom man tar bort/reduserer barnebidrag/kontantstøtten/barnetrygd så går det som oftest utover barnet, fordi moren da heller kjøper røyk enn å gi barnet ferskt brød hver dag. Jeg tror det dessverre finnes mange super-egoist-mødre rundt om i verden, ikke bare Norge.

Har man barn så skal barnet settes først, alltid. Både når det gjelder tid, mat, klær, økonomi og kos.

Mange glemmer/overser det faktumet at barn trenger et røykfritt miljø for å utvikles optimalt uten risiko for astma og diverse allergier. Men sånn er det bare.

Jeg er enig i at samfunnet må gjøre sitt beste for å beskytte barn, men er da det beste å gjøre å si at moren ikke er kompetent som mor, og straffe med å holde tilbake penger??

Jeg tror man kommer langt med opplysning og appelering til dårlig samvittighet.

Men så er det jo sånn at man kan ikke kontrollere alt og alle.

Skrevet

:blunke: Et godt poeng, Vinga. Håper at unge Waccco skjønte dette.

Gjest ikke innlogget Cassandra
Skrevet

Men nå får jo kvinner ikke barnetrygd eller bidrag MENS de går gravide da... (hvis de ikke har barn fra før... da får de jo for dem...) Det får man først ETTER barnet er født. Hvor lenge er en rimelig straff da, Waco? Hvis jeg røyker under svangerskapet, hvor lenge skal barnetrygden min minskes da? Sett at jeg slutter å røyke i det barnet kommer ut, skal jeg straffes da også? Eller skal jeg belønnes fordi at jeg i det minste ikke forgifter barnet via morsmelken?

Jeg mener at kvinner som røyker under svangerskap burde fått sett under ultralyden hva som skjedde med fosteret når moren røyker. Kanskje det kunne hjulpet mor til å forstå hvor farlig det er. Å se sitt ufødte barns hjerte frekvens øke for hvert drag mor tar, kan ikke være sååå kjekt.

Men... hvis mor IKKE røyker... kun barnefaren. Hvordan skal familien straffes da? Skal far få lønnskutt da? Barnet vil jo bli utsatt for passiv røyking. Det er OGSÅ skadelig for både barn og voksne. Skal mor i slike tilfeller kunne si til far at han IKKE får ha samvær med barnet sitt?? Hvilken mor er det som vil sende sitt barn avgårde med en barnemisshandler?? Ikke denne moren i alle fall...

Skrevet

Det som dere jenter ikke forstår, er at jeg er helt imot enhver form for straffesanksjoner. Jeg tror på opplysning og frihet for enkeltindividet.

Årsaken til at jeg startet denne tråden var at dere damer skulle forstå at lovbestemmelser kun gjelder mannen og ikke kvinnen.

Jeg fikk argumenter som "jammen jammen hva med menn som slår da?", det er jo forbudt ved lov, og han kan straffes.

Narkomane gravide får hjelp. Narkomane menn blir satt i fengsel.

Kvinner som uærlig lurer til seg farsbidrag får hele beløpet dekket av folketrygden.

Menn som prøver å lure unna farsbidrag blir innhentet av bidragsfogden.

Håper dere ser paradokset med å sette mennesker i celler når dem velger å ruse seg, kontra deres egne evinnelige mas om at "forebygging hjelper".

Jeg er møkklei at damer begrenser min frihet, alt fra Sylvia Brustad som hindrer min rett til å handle dageligvarer etter klokka atten lørdager, - til Laila Dåvøy som nekter meg å spille dataspillet Grand Theft Auto 3.

Waco

Gjest ikke innlogget kid-a
Skrevet

Du har et poeng der, Waco...

Jeg tror det er nødvendig med straffer for at folk ikke skal bryte loven. Det finnes imidlertid mange unødvendige lover. Men i utgangspunktet mener jeg det er riktig med avstraffelse... i prinsippet er jo dine ideer gode, men at de ville fungert i praksis? Neppe... Hadde alle hatt riktig innstilling, så kanskje. Men vi lever i en verden hvor alle er forskjellige, hvor alle har forskjellige oppfatninger om hva som er rett og galt. Derfor trenger vi en lov, som gir alle de samme rettighetene.

Selvfølgelig skal lovene gjelde like mye for kvinner som for menn. Det er godt mulig vi har noe å jobbe med her!

Jeg tror på en kombinasjon av god opplysning (forebyggende arbeid) og straffer (når man har forbrutt seg mot loven). Det er helt klart at noe må skje med straffene, slik det er i dag fungerer det for dårlig. Jeg tror mange av de som begår straffbare handlinger trenger noe annet eller noe mer enn fengselstraff.

Kid-a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...