AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #1 Skrevet 10. oktober 2014 Er det bare som all annen ultralyd, de tar den dingsen på brystet og ser på hjertet? Fort gjort? Noen som har vært gjennom det som vil fortelle hva som skjedde? Får man svar med én gang på det de ser etter? Ikke noen sprøyter o.l.? Anonymous poster hash: 833fd...fc5
Maximillian Cohen Skrevet 10. oktober 2014 #2 Skrevet 10. oktober 2014 (endret) Jeg tok nettopp ultralyd av det meste jeg har i kroppen, inkludert hjertet. Ingen sprøyter, ikke noe skummelt. Legen forklarte hva hun så og viste meg mens hun undersøkte. Endret 10. oktober 2014 av Maximillian Cohen
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #3 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg tok nettopp ultralyd av det meste jeg har i kroppen, inkludert hjertet. Ingen sprøyter, ikke noe skummelt. Legen forklarte hva hun så og viste meg mens hun undersøkte. Takk for raskt svar. Jeg er livredd for sprøyter, men en ultralyd burde gå greit. Da føler jeg meg litt tryggere...Anonymous poster hash: 833fd...fc5
Typecast Skrevet 10. oktober 2014 #4 Skrevet 10. oktober 2014 Heisann! Jeg jobber med ultralyd av hjertet hver dag og det er unnagjort på en 15- 20 minutter om de ikke finner noe spesielt de vil se litt nærmere på. Du får festet på deg tre ledninger for å registrere hjerterytmen din da de trenger denne for å gjøre målinger i etterkant av undersøkelsen (noen gjør det underveis, men da tar undersøkelsen litt lengre tid). Så skal du ligge i en avslappet stilling på din venstre side med din venstre arm litt opp under hodet slik at du ligger godt. De "ser" inn på hjertet fra tre forskjellige posisjoner: ca. midt på brystet ditt, på venstre side litt under brystet og så til slutt ligger du på rygg og de forsøker å se opp på hjertet ditt fra øverst i magen under brystbenet ditt. Om du er kvinne, la oss anta det, så ligger jo hjertet omtrent rett bak puppen så da kan det være de må legge litt trykk på ultralydproben opp under brystet for å få gode nok bilder, men det skal ikke gjøre vondt og om det er ubehagelig så gir du bare beskjed! Ingen nåler involvert så jeg håper du får en god opplevelse og at de ikke oppdager noe alvorlig! Masse lykke til:-) 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Ikke ubehagelig i det hele tatt som de over skriver, men klissete, pga. Kontaktgelen mellom ultralydhodet og kroppen din. De tørker det bort med papir etterpå men .... Kan være lurt å ha med en vaskeklut i en tett plastpose til å tørke av deg med etter undersøkelsen. Ta på deg noe som er knapper eller glidlås på ikke gjennomsiktig det kan være du må inn på flere rom og få på og av klærne raskt mellom de to rommene. Anonymous poster hash: 69fff...109
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Moren min fikk ultralyd av hjertet og de klæsja bare på sånn gele og satte den dingsen på og titta, ikke noe skummelt foruten om at du må ta av deg på overkroppen kanskje. Anonymous poster hash: 191ef...d2a
Tabris Skrevet 10. oktober 2014 #7 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg har en medført hjertefeil som gjør at jeg undersøker hjertet med ultralyd årlig og har gjort det hele livet mitt. Som andre sier - du får på deg noen elektroder også går legen over med "dingsen". Ingen sprøyter. Det som KAN være vondt er at enkelte kan være temmelig hardhendte, og ikke forstår helt hvor ømfintlig huden rundt brystene kan være. De kan vri og dytte for å få bedre bildet, og det kan være ganske vondt fordi huden blir presset, gnagd og klemt. Bortsett fra det så er det helt greit. Som andre sier blir du også veldig klissete.
Llise Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 Absolutt ikke noe å grue seg til! Ikke vondt, ingen sprøyter Jeg fikk svar med én gang etter undersøkelsen.
pantora Skrevet 10. oktober 2014 #10 Skrevet 10. oktober 2014 Jeg synes det var ubehagelig innimellom når hun "gnudde" staven inn i puppen, men ellers var det helt ok. Det var håndduker der til å tørke av geleen med,og fikk komme rett inn på kontoret til legen etterpå hvor jeg fikk vite resultatet.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #11 Skrevet 11. oktober 2014 Ok har tatt mye ultralyd før, pga andre ting, men bra det ikke er sprøyter involvert. Føler meg tryggere.Anonymous poster hash: 833fd...fc5
Gjest bustyvel Skrevet 11. oktober 2014 #12 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg er livredd sprøyter, og har tatt ultralyd av hjertet flere ganger, ikke noe skummelt
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #13 Skrevet 11. oktober 2014 Jeg er livredd sprøyter, og har tatt ultralyd av hjertet flere ganger, ikke noe skummelt Får satse på at det går bra da i det minste fornøyd med at jeg slapp 1,5 års ventetid pga en avbestilling. Greit å få det gjortAnonymous poster hash: 833fd...fc5
AnonymBruker Skrevet 16. november 2020 #14 Skrevet 16. november 2020 På 10.10.2014 den 11.36, Typecast skrev: Heisann! Jeg jobber med ultralyd av hjertet hver dag og det er unnagjort på en 15- 20 minutter om de ikke finner noe spesielt de vil se litt nærmere på. Du får festet på deg tre ledninger for å registrere hjerterytmen din da de trenger denne for å gjøre målinger i etterkant av undersøkelsen (noen gjør det underveis, men da tar undersøkelsen litt lengre tid). Så skal du ligge i en avslappet stilling på din venstre side med din venstre arm litt opp under hodet slik at du ligger godt. De "ser" inn på hjertet fra tre forskjellige posisjoner: ca. midt på brystet ditt, på venstre side litt under brystet og så til slutt ligger du på rygg og de forsøker å se opp på hjertet ditt fra øverst i magen under brystbenet ditt. Om du er kvinne, la oss anta det, så ligger jo hjertet omtrent rett bak puppen så da kan det være de må legge litt trykk på ultralydproben opp under brystet for å få gode nok bilder, men det skal ikke gjøre vondt og om det er ubehagelig så gir du bare beskjed! Ingen nåler involvert så jeg håper du får en god opplevelse og at de ikke oppdager noe alvorlig! Masse lykke til:-) Hei @Typecast🙂 Jeg ser dette er en gammel tråd, men spør likevel, i håp om at du fortsatt er her. Jeg skal snart ta ultralyd av hjertet, og trodde inntil jeg så denne tråden at jeg skulle ligge på ryggen under undersøkelsen, men ser nå at jeg skal ligge på siden. Hvordan kan de se på hjertet fra posisjonen midt på brystkassa/ langs brystbenet hvis man har store pupper som ligger klemt sammen fordi man ligger på siden? Jeg spør sikkert veldig dumt nå, men😅 Føler puppene mine vil være i veien for undersøkelsen, gruer meg litt til dette.. Anonymkode: bbd82...066
Typecast Skrevet 17. november 2020 #15 Skrevet 17. november 2020 Hei! Ikke dumt spørsmål i det hele tatt😊 Store bryster legger seg jo klistret sammen når man ligger på siden og sånn er det jo bare. Når du ligger flatt på ryggen så er det jo flatt akkurat midt mellom pumpene. Det er der vi skal med proben og så litt ut mot venstre pupp slik at vi kommer akkurat utenfor kanten på det flate brystbenet ditt. Så posisjonen vi skal til forandrer seg ikke selv om du legger deg på siden. Store bryster er egentlig ikke noe problem hvis man har holdt på med ultralyd en stund. Jeg er litt sånn at kropp er naturlig og vi kommer i mange forskjellige former. Jeg pleier være direkte og informere om at jeg kommer til å bli litt nærgående. Hadde du vært hos meg ville du fått beskjed om at jeg kommer til å ta på deg slik som jeg trenger for å få tatt de bildene som undersøkelsen krever. Ved veldig store bryster vil det bety at når du ligger på siden så kommer jeg til å løfte opp/dra til meg høyre puppen din til jeg har fått satt hånd med probe på rett sted og så blir nok puppen din liggende oppå hånden min om det er den størrelsen bryst vi snakker om. Jeg må kanskje flytte litt på den når jeg skal rotere proben igjen. En erfaren ultralydoperatør har vært borte i de fleste typer kropper, men det viktigste er vel at du lufter dine bekymringer når du kommer der og tar det derfra. Det skal ikke være et problem. Jeg er sikker på at det går helt fint😊 1
AnonymBruker Skrevet 18. november 2020 #16 Skrevet 18. november 2020 På 17.11.2020 den 7.14, Typecast skrev: Hei! Ikke dumt spørsmål i det hele tatt😊 Store bryster legger seg jo klistret sammen når man ligger på siden og sånn er det jo bare. Når du ligger flatt på ryggen så er det jo flatt akkurat midt mellom pumpene. Det er der vi skal med proben og så litt ut mot venstre pupp slik at vi kommer akkurat utenfor kanten på det flate brystbenet ditt. Så posisjonen vi skal til forandrer seg ikke selv om du legger deg på siden. Store bryster er egentlig ikke noe problem hvis man har holdt på med ultralyd en stund. Jeg er litt sånn at kropp er naturlig og vi kommer i mange forskjellige former. Jeg pleier være direkte og informere om at jeg kommer til å bli litt nærgående. Hadde du vært hos meg ville du fått beskjed om at jeg kommer til å ta på deg slik som jeg trenger for å få tatt de bildene som undersøkelsen krever. Ved veldig store bryster vil det bety at når du ligger på siden så kommer jeg til å løfte opp/dra til meg høyre puppen din til jeg har fått satt hånd med probe på rett sted og så blir nok puppen din liggende oppå hånden min om det er den størrelsen bryst vi snakker om. Jeg må kanskje flytte litt på den når jeg skal rotere proben igjen. En erfaren ultralydoperatør har vært borte i de fleste typer kropper, men det viktigste er vel at du lufter dine bekymringer når du kommer der og tar det derfra. Det skal ikke være et problem. Jeg er sikker på at det går helt fint😊 Takk for info. Håper denne hjertespesialisten tenker som deg, at kropp er kropp uansett form, for dette er jeg nok ikke så komfortabel med. Men det får bare gå😅 Er du hjertespesialist, forresten? Regner nesten med det, siden du tar ultralyd av hjerter? Hvordan behandler du isåfall ekstremt mange ekstraslag? Får jo diskutert dette når jeg skal til denne undersøkelsen om noen uker, men det hadde vært interessant å høre hva du mener om denne problematikken, og om det fins medisiner som kan hjelpe? Som ikke har så mange bivirkninger? Anonymkode: bbd82...066
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå