Gjest zzzzzzzz Skrevet 14. juli 2004 #1 Del Skrevet 14. juli 2004 De siste tre ukene har jeg slitt med søvnen. Før dette hadde jeg en periode hvor det var deilig å legge seg. Når jeg la meg ned på puten, så bredde det seg en god deilig sove følelse i hele meg, og jeg riktig koste meg, og vips sov jeg. Og det ble gode 8 timer på meg. Men nå ligger jeg lenge før jeg sovner. Og trøttheten om kvelden er nesten borte. Jeg prøver å legge meg når jeg er trøtt. Det går ca et par timer i mellom hver gang jeg kjenner at jeg er trøtt. Da har det alltid hjulpet å legge seg når jeg er i sovemodus. Men i det siste så har jeg altså blitt liggende. Og så kjenner jeg at jeg ikke er trøtt, og så blir jeg oppgitt. For jeg vet jo at jeg da kommer til å bli liggende der. Jeg prøver å mane frem tanker som pleier få meg til å sove. Jeg prøver å slappe av i kroppen kroppsdel for kroppsdel, men jeg er liksom ikke skikkelig med. Jeg har også hatt masse mareritt. Nesten hver natt i to uker drømde jeg det ene marerittet etter det andre. Dette gjorde vel at jeg gruet meg for å sove etterhvert. Og så våkner jeg. Mange ganger om natten. Og jeg må opp og tisse, det pleier jeg til vanlig ikke. Og har det hendt en skjelden gang så bruker jeg å sovne når jeg legger meg ned igjen. Men ikke nå. Jeg vet at jeg er våken, og jeg drømmer at jeg er våken, og hele natten blir fryktelig oppstykket. Jeg våkner før vekkerklokken ringer, og når den endelig ringer så er jeg stuptrøtt. De morgenene jeg kunne ligget lenger for jeg begynner senere på jobb, så våkner jeg to timer før jeg behøver, og er lys våken. Og jeg blir så trist. For jeg trenger søvnen. Ligger sånn i grenseland mellom våken og søvn, sovner kanskje inn igjen, og vips så ringer klokken og jeg må opp. Eller jeg våkner 20 minutter før den ringer, og ligger der og blir trøtt. Dette er så slitsomt. Jeg gruer meg nesten for å legge meg. Nå er det snart leggetid igjen for jeg må tidlig opp i morgen, men jeg er ikke trøtt. Sukk. Tanken på sovepiller har meldt seg, for dette tar på. Jeg går og gjesper hele dagene. Jeg trenger å kunne legge meg og sove hele natten gjennom igjen. Dette er bare stress slik det er nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 14. juli 2004 #2 Del Skrevet 14. juli 2004 Det sies at man ikke skal ligge mer enn 15 minutter om man ikke får sove. Ikke ligg og vri deg rundt i sengen, stå opp og gjør noe annet en stund. Hvis du vil kan du ta et varmt bad eller noe annet som kanskje gjør deg søvnig, eller bare se på TV e.l. Ikke spis de siste timene før sengetid (men ike gå sulten til sengs heller), prøv å unngå å bruke soverommet til andre ting enn å sove. Mange har PC'en og slikt på soverommet og det kan være forstyrrende for mange klarer ikke da å se på soverommet som et sted for å sove å slappe av, men istedet et sted for jobbing. Ta en tur til legen og spør hva du kan gjøre. Sovemedisin er siste utvei, og han vil sannsynligvis komme med en rekke andre forslag du kan prøve før. Spør gjerne i helsekostbutikken om de har noe som kan hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zoooombiewoman Skrevet 15. juli 2004 #3 Del Skrevet 15. juli 2004 Jeg har slitt med søvnen i perioder i mange år. Du kan: 1) Gå til legen og få et lite brett sovepiller for en kort periode. Regn med å bli gransket for depresjon. 2) Først prøve naturlige, urtebaserte sovetabletter du får på helsekost eller apotek. Valerina er bra. Jeg må ta fire, ikke to som det står på pakken. 3) Varm melk med honning.... - Skal du til utlandet i sommer, så kan det hende de selger melatonin på en farmasia eller drugstore (uten resept). Kjøp dette. Melatonin er naturlig, søvnfremmende hormon. helt greit. 3) Trim mer! Kroppen blir sliten og du får ut frustrasjon. 4) Få ut problemer før du legger deg. Skriv dagbok... Snakk med noen hvis du har problemer. Hva har skjedd i det siste tror du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isabel Skrevet 15. juli 2004 #4 Del Skrevet 15. juli 2004 Har problemer med søvnen jeg også for tiden, men det skyldes at jeg er så spent/nervøs på høsten. Skal begynne på ny skole... når jeg ikke får sove: * leser jeg * tenker: "jeg sover, jeg sover, jeg sover, jeg sover" * tenker: "nå kjenner jeg at venstre fot blir helt slapp, høyre foten blir helt slapp" - og tar den tanken der "oppover" kroppen. Føler meg slapp etterpå, så det funker litt.. * Står opp, tar meg en yoghurt. * går på do Er utrolig slitsomt å ikke få sove - vet hvordan det er. I de siste dagene har jeg og kvidd meg på å legge meg - for jeg vet jeg ikke får sove. Utrolig slitsomt. En blir så trøtt og nermest deppa av å ikke sove!!! Som det sto på ei ny pute jeg kjøpte: "En god dag er avhengig av natta før" -Utrolig sant! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Suzanne Skrevet 21. juli 2004 #5 Del Skrevet 21. juli 2004 Moi aussi! Jeg har omtrent de samme søvnproblemene. Jeg sovner alltid om kvelden, men våkner minst 4-5 ganger i løpet av natten for å gå på toalettet. Savner å våkne etter 8 timers søvn og tenke at; jøss det var som om jeg nettopp la meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 21. juli 2004 #6 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg har akkurat motsatt problem. Jeg sover altfor mye. Jeg er alltid trøtt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 21. juli 2004 #7 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg har også vært sånn i perioder, men er lite glad i sovepiller. Ett veldig godt alternativ for meg har vært lavendelolje, drypp to-tre dråper på puta, og du sovner nokså fort etterpå. Lavendel hjelper også mot angst, nervøsitet og vonde drømmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 21. juli 2004 #8 Del Skrevet 21. juli 2004 Jeg hadde det akkurat som du beskriver. Laaang insovningstid, mange oppvåkninger i lløpet av natten, og våknet altforaltfor tidlig på morgenen. Blir ike mye uthvilt av sånt!! Jeg var hos legen for noe annet, og hun kunne se på meg at jeg var sliiiiten. Da fortalte jeg det til henne, og hun skrev ut noen piller til meg. Det er visst noen naturlige av noe slag, som ikke egentlig er sovemedisin, og heller ikke vanedannende. Jeg er skeptisk til sovetabletter, men hun forsikret meg gang på gang at disse var IKKE noe å bekymre seg for. Og vet du - jeg har fått et helt annet liv!!! Jeg sovner fortere, og hvis jeg er så uheldig å våkne i løpet av natten sovner jeg igjen med en gang!!! Jeg har også strevet med epresjoner fra tid til annen - det har jeg ikke hatt siden jeg begynte å sove bra....alt henger sammen.... Tablettene heter Nozinan, og er ikke dyre heller. Snakk med legen din, så får du hjelp!! lykketilklemmer fra et lite troll :klem2: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
la Flaca Skrevet 21. juli 2004 #9 Del Skrevet 21. juli 2004 Når jeg får søvnproblemer pleier jeg å: - kutte ut kaffen/ teen helt, også om morgenen. - spise ei skive og drikke et glass melk før jeg legger meg. Ikke med honning i, for da blir jeg gira. - passe på å bevege meg litt mer i løpet av dagen, da øker som regel søvnbehovet. - legge meg og står opp til samme tid uavhengig av tretthet. - lese ei bok på senga når jeg ikke får sove - la være å se krim/ action ol. på TV like før jeg legger meg. - sørge for å få en orgasme før jeg skal sove - funker alltid! Håper noe av tipsene kan hjelpe deg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå