Midnattsol Skrevet 25. juni 2002 #1 Del Skrevet 25. juni 2002 Bare begynte å lure på om det er lov til å spørre om en røyker i intervjuer da jeg leste forrige innlegg?! På min arbeidsplass vet jeg at sjefen har spurt om det i noen intervjuer, og det ble det store reaksjoner på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. juni 2002 #2 Del Skrevet 25. juni 2002 Hvorfor skal en ikke kunne spørre om det? Jeg forventer som sjef at ingen tar røykepauser, da det ikke er en del av arbeidstiden i denne sektoren (offentlig). Så kan folk godta det eller ikke/jobbe et annet sted. Greit å vite hva du går til og får, ærlig og rederlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. juni 2002 #3 Del Skrevet 25. juni 2002 Til opplysning: Røyker selv i perioder... :-? men aldri på jobb, har for mye respekt/tar hensyn til/ for de andre og jobben min til det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 25. juni 2002 Forfatter #4 Del Skrevet 25. juni 2002 Hmm...men å sitte her i arbeidstiden er greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. juni 2002 #5 Del Skrevet 25. juni 2002 hehe selvfølgelig ikke, er ikke på jobb.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 25. juni 2002 Forfatter #6 Del Skrevet 25. juni 2002 Hehe, begynte å lure ja.... Men røyking på arbeidsplassen er vel greit så lenge man ikke blir sittende i eeevigheter og/eller løper på røykerommet hele tida. Men selvfølgelig det jo best med ikke-røykere. Her kom det ut i media at arb.giver spurte om det og ble kritisert for at han valgte en ikke-røyker framfor en røyker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. juni 2002 #7 Del Skrevet 25. juni 2002 ubunden tid er lik være her hele tiden. I følge retningslinjer er det ikke anledning til å ta røykepauser. Tid røyking tar her: 5 min + gå fram+ tilbake = fort 10 minutter * 4 = 40 minutter som de andre må jobbe mer, og en ikke gjør det en skal i arbeidstiden.... Nei, i min bransje synes jeg det ikke går, men i andre er det sikkert greit. Kan vel velge en røyker så lenge det ikke tas røykepauser... Har hørt om tilfeller der alle røyker på arbeidsplassen, og de ikke ville ha inn ikkerøykere... Og et annet der det ble tatt opp at folk tok en pause; på en time, og røykerne ble fly farb... fordi det ble tatt opp som et problem hehe :D P.s Har dere fått virus som ikke er riktige virus? Dvs kun lange brev? De blir regnet som et stort problem for bedrifter, fordi de stjeler arbeidstid.... TId er penger, røykepauser er tid.... :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. juni 2002 #8 Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg røyker, men det har aldri vært et problem for meg på jobb. Tidligere røykte jeg ikke på jobb, mens nå jobber jeg i et firma der røyking er tillatt. Tror muligens at det kan være positivt med slike små pauser i blant jeg. man har jo lunsjpause og hvis man da tar 1-2 korte pauser ellers er ikke dette mye tid. Kommer litt an på arbeidsplassen synes jeg! I noen jobber har man jo muligheten til å frigjøre tid til sånt, mens andre steder er det ikke like naturlig med røykere (helsesektoren o.l.). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 25. juni 2002 #9 Del Skrevet 25. juni 2002 :blunke: Til deg Lea! Poenger er jo nemlig det: Noen steder går det bare ikke...Hensynet til de en skal jobbe for OG kollegaer gjør at det blir en ulempe... Dette ble en mye roligere diskusjon enn jeg trodde hehe. Har folk ropt ifra seg om dette tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest k Skrevet 25. juni 2002 #10 Del Skrevet 25. juni 2002 jeg har sluttet å røyke for flere år siden og jeg savner virkelig å kunne ta noen pauser. er det ikke slik at en trenger noen pauser i løpet av dagen da, for å fungere optimalt? hodet mitt fungerer i hvert fall ikke dersom det ikke får hvilt seg noen minutter innimellom. og om man da surfer på nettet (dersom dette er lov), leser avisen, går seg en tur eller røyker må da være opp til enhver? de fleste ønsker jo å gjøre en god jobb og vil prøve på det, ikke å sluntre unna, det tror jeg i hvert fall. mange i høyere stillinger mister mye tid på fx. transport til og fra møter, venting osv. det har de i hvert fall sagt til meg. så da må jo vi som er på kontor fx. og har effektiv arbeidstid hele dagen få sitte litt med kaffen og slarve hvis vi føler at vi trenger det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solskinn Skrevet 25. juni 2002 #11 Del Skrevet 25. juni 2002 Hei k. Her i Sverige er kaffen så hellig at det er innlagt kaffepauser på jobben. En på formiddagen og en på ettermiddagen. Jeg sitter også for det meste foran datamaskinen, og det er skikkelig deilig å komme seg ut av kontoret og få en pause og prate litt med noen. Botsett fra nå, da, alle er jo på ferie... :cry: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 25. juni 2002 #12 Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg jobbet som kelner en periode, og av en eller annen grunn er det en veldig stor anndel av kelnere som røyker. Som dere sikkert vet har kelnere et veldig høyt tempo og stort press i perioder. De som røykte klarte like vel å stikke seg unna i noen minutter for å ta en røyk. Faktisk endte det etter hvert med at vi som ikke røkte også sa "Nå går jeg og "røyker"." Tok oss rett og slett en liten pause vi også. Gjett om det var tiltrengt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 25. juni 2002 #13 Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg tror også at pauser er ufattelig viktig i en hektsik hverdag. Uansett om man røyker eller ikke tror jeg at dette øker effektiviteten. Det er også viktig å få et sosialt nettverk på jobben. Skravle litt og bli venner. Dette øker trivselen og man slipper å føle seg utenfor. Det spiller ingen rolle om dette sosiale skjer på et røykerom, ved kaffeautomaten eller i kantina. Pauser på jobben er gull!!! Akkurat som amn har friminutter på skolen. Da får man tid til å skravle litt og koble ut før neste økt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anciol Skrevet 26. juni 2002 #14 Del Skrevet 26. juni 2002 heisann Jeg vil anta at dersom det skal røykes i arb.tiden så har vel arb.giver rett til å spørre om det, men der var det faktisk greit der jeg var på intervju nå. Han spurte om jeg røykte: jeg pyntet på sannheten og svarte "innimellom", da omformulerte han spørsmålet til "røyker du på jobb" og det synes jeg er et mer fornuftig utgangspunkt. Ellers i mange jobber er det vel slik at om man har mye å gjøre så prioriterer man jobben, er det stille og rolig så er det jo greit å ta en kaffe, røyke og skravle litt :-) Men det er klart litt avhengig av miljøet på arb.plassen. Hvis halve bedriften står utenfor og røyker i det du kommer til intervju så... kan man jo føle det urettferdig om arb.giver legger vekt på det ved din ansettelse... Uansett er vel sunn fornuft fra både røykere og ikke-røykere det aller beste :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå