Gå til innhold

hjelp meg! vil bli litt slankere - kan dette funke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er kanskje vanskelig å svare på, siden det er så individuelt fra person til person. Men jeg prøver likevel!

Jeg trener nesten aldri, fordi jeg er litt for lat, dessverre. Hender jeg går en gang i blant, men da er det som regel på typ 1-2 timer i uka, med aerobic/dans. Veeeldig sjeldent styrketrening, så ikke mye muskler og hente her i gården!

Ellers spiser jeg helt ok sunt. Grovt brød, med sunt pålegg, mye egg og kjøtt. Er generelt dårlig på å lage meg middag, og blir veldig mye omelett, brød og sånne ting. Får jo nesten ikke i meg grønsaker, så der må jeg skjerpe meg!

MEN i hvertfall. nå har jeg lyst å gå litt ned i vekt. jeg er 165, veier kanskje rundt 65 (?), 22 år, jente og ja. Folk rundt meg sier jeg er tynn, men jeg er ikke direkte tynn! Jeg er helt normal! (syns selv jeg er litt sånn tynn-feit. altså, forsåvidt en slank figur, men veldig slapp kropp). Grunnen til at jeg vil ned er for å få mer energi, stramme opp kroppen, få vekk litt fett på mageregionen og lårene, og generelt bli sprekere.

Så.. spørsmålet mitt er: hvis jeg fortsetter å spise som jeg gjør (forholdsvis sunt), men prøve å øke mengden med grønnsaker. og bli litt flinkere på å lage middag så jeg får i meg litt variert kost. Og løper på tredemølle 2-3 ganger i uka. Tror dere jeg kan oppnå målet mitt da? Og hvor lang tid kan det ta før jeg ser forskjell? Dette er altså det jeg ser på som mest realistisk i begynnelsen. hadde aldri klart å begynne å trene fire ganger i uka og endre kostholdet helt.

For å legge til en ting til har jeg foressten gått ned i vekt før. var en god del større for noen år siden. Det jeg derimot ikke skjønner er: jeg gikk et år på dans, hvor jeg da trente 4-5 dager i uka. Spiste som jeg ville. men gikk fortsatt betydelig lite ned det året! Året etter trente jeg så og si aldri. Spiste fortsatt som jeg ville, men som regel 2 ganger om dagen (i stedefor 4) og ble gradvis litt slankere. Det har utrolig nok holdt. Skjønner meg ikke helt på det der, for meg gir det ingen mening. Jeg er ikke storspist nå heller, men spiser som regel 3 ganger om dagen. Vet ikke om dette er relevant men. Tenkte det kunne være greit å nevne uansett. Sååå jepp! Håper noen kan komme med noen kommentarer/tips/innspill!

Anonymous poster hash: 1dd7e...ca8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Google "kalorier".

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan kroppen din fungerer, er sikkert forskjellig fra person til person... Men tror jeg selv ville merket forskjell på bare 3 uker! Ikke enormt mye, men litt. Og jeg ville følt meg mye sunnere.

Men det tar sikkert litt lenger tid før du blir ordentlig fornøyd, men ikke mer enn noen måneder. Om du er flink tror jeg at kroppen din kan se veldig bra ut til jul!

Dette har jeg fra tidligere erfaring...

Hmm, kanskje på tide å begynne å trene igjen for meg også? :fnise:

Skrevet

Jeg vet ikke hvordan kroppen din fungerer, er sikkert forskjellig fra person til person... Men tror jeg selv ville merket forskjell på bare 3 uker! Ikke enormt mye, men litt. Og jeg ville følt meg mye sunnere.

Men det tar sikkert litt lenger tid før du blir ordentlig fornøyd, men ikke mer enn noen måneder. Om du er flink tror jeg at kroppen din kan se veldig bra ut til jul!

Dette har jeg fra tidligere erfaring...

Hmm, kanskje på tide å begynne å trene igjen for meg også? :fnise:

Ja, er jo vanskelig å svare på siden det helt sikkert varierer fra person til person! Men - nå ble jeg med en gang veldig mye mer motivert :D haha. godt å høre noen tror det kan funke i allfall! Skader jo ikke å prøve uansett! :D satser på at du har rett! hehe

- TS

• Liker 1
Skrevet

Vel vel. Fysikkens lover kan man ikke rocke ved. Det handler om energi inn - energi ut.

Skal du gå ned i vekt så må du innta mindre (energi=kcal) enn du bruker.

Det samme gjelder for vekt oppgang.

Jeg har bitt meg fast i det fenomenet at sykelig overvektige mennesker mener de ikke kan gå nedt i vekt fordi di "spiser som fugleunger men allikevel ikke greier gå ned i vekt".

I motsatt tilfelle snakker sykelig undervektige mennesker om at de "spiser som hester men ikke greier legge på seg".

I begge tilfellene kommer vedkommende med unnskyldninger som at f.eks "jeg er født sånn! har sykelig lav/høy forbrenning og skjelletet mitt er lavt/høyt" så jeg kan ikke noe for at jeg er tynn/feit"!

Nyere forskning viser til at bare 3% av befolkningen sliter med lidelser som avgjør vekt tap/økning.

så med andre ord, du er neppe en av de. tren mye utholdenhent, styr unna snop og måltider som gir store kalori innskudd så vil du etterhvert gå ned i vekt.

vis ikke, så burde forskere studere kroppen din for da vil du være løsningen på menneskets energi krise.

• Liker 2
Skrevet

Bytt ut noen brødmåltider med knekkebrød.

Gjest Runforit
Skrevet

Logg måltidene dine inn på MyFitnessPal(sånn som du har spist frem til nå) og trekk fra 500 kcal. Der har du nedgang i vekt bare ved å ikke spise mer enn du forbrenner uten å gjøre noe aktivtet, så må du har mer kcal de dagene du jogger/trener så du ikke bryter ned musklene.

En fin tommelfingerregel: Du brenner ca din egen kroppsvekt i kcal per km. Altså brenner du ca 65 kcal per km du jogger.

Hvor fort du ser resultater avhenger av utgangspunktet, gener og hvor flink du er med kosthold og trening. Jeg kan bli "rippet" på 2 uker, men nå har jeg nok så lav fettprosent. Nå som jeg har startet opp igjen med boksing så vil både bicep, rygg og mage se markert ut temmelig raskt.

Om du er skikkelig dedikert og spiser helt rent, ikke drikker flytende kcal(inkludert alkohol), godt med proteiner og fett, ingen sukker og komplekse trege karbs og at du er i underskudd så har ikke kroppen noe annet valg enn å krympe.

Men: er målet bare å bli tynnere? Eller vil du bli fit, fast og definert og ikke minst; I bedre form? For da er treningen vel så viktig.

Skrevet

Logg måltidene dine inn på MyFitnessPal(sånn som du har spist frem til nå) og trekk fra 500 kcal. Der har du nedgang i vekt bare ved å ikke spise mer enn du forbrenner uten å gjøre noe aktivtet, så må du har mer kcal de dagene du jogger/trener så du ikke bryter ned musklene.

En fin tommelfingerregel: Du brenner ca din egen kroppsvekt i kcal per km. Altså brenner du ca 65 kcal per km du jogger.

Hvor fort du ser resultater avhenger av utgangspunktet, gener og hvor flink du er med kosthold og trening. Jeg kan bli "rippet" på 2 uker, men nå har jeg nok så lav fettprosent. Nå som jeg har startet opp igjen med boksing så vil både bicep, rygg og mage se markert ut temmelig raskt.

Om du er skikkelig dedikert og spiser helt rent, ikke drikker flytende kcal(inkludert alkohol), godt med proteiner og fett, ingen sukker og komplekse trege karbs og at du er i underskudd så har ikke kroppen noe annet valg enn å krympe.

Men: er målet bare å bli tynnere? Eller vil du bli fit, fast og definert og ikke minst; I bedre form? For da er treningen vel så viktig.

Målet er først og fremst å bli litt tynnere. Vil selvfølgelig bli mer definert også, men etter noen uker med styrketrening i fjor så mista jeg litt motivasjonen. Merka minimal fremgang og så hvertfall ikke noen forskjell. Da trente jeg kun styrke, ikke kondisjon. Så jeg tenker og heller legge hovedvekt på kondisjon nå, også kan jeg heller ta en og annen styrketime ved siden av, før jeg heller starter ordentlig med styrke igjen når jeg har "nådd" målet mitt med å ha blitt slankere. Høres det ok ut eller helt på tryne?

Prøvde å legge inn det jeg spiser på myfitnesspal, men alt går jo i gram der! Utrolig frustrerende. Får jo ikke registrert smøret/pålegget jeg har på på skiva!?

- TS

Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Målet er først og fremst å bli litt tynnere. Vil selvfølgelig bli mer definert også, men etter noen uker med styrketrening i fjor så mista jeg litt motivasjonen. Merka minimal fremgang og så hvertfall ikke noen forskjell. Da trente jeg kun styrke, ikke kondisjon. Så jeg tenker og heller legge hovedvekt på kondisjon nå, også kan jeg heller ta en og annen styrketime ved siden av, før jeg heller starter ordentlig med styrke igjen når jeg har "nådd" målet mitt med å ha blitt slankere. Høres det ok ut eller helt på tryne?

Prøvde å legge inn det jeg spiser på myfitnesspal, men alt går jo i gram der! Utrolig frustrerende. Får jo ikke registrert smøret/pålegget jeg har på på skiva!?

- TS

Noen uker? Det tar tid å forme kroppen. Det krever at du på sikt endrer livsstil, vaner og kjører på med det hver dag resten av livet.

Man kan bli fit med jogging, men det krever fremdeles bra kosthold da jogging bryter ned muskler om en ikke inntar nok næring.

Endret av Runforit
Skrevet

- TS

Hvordan vil du kunne vite hvor mye du spiser uten å veie det?

• Liker 1
Skrevet

Vel vel. Fysikkens lover kan man ikke rocke ved. Det handler om energi inn - energi ut.

Skal du gå ned i vekt så må du innta mindre (energi=kcal) enn du bruker.

Det samme gjelder for vekt oppgang.

Jeg har bitt meg fast i det fenomenet at sykelig overvektige mennesker mener de ikke kan gå nedt i vekt fordi di "spiser som fugleunger men allikevel ikke greier gå ned i vekt".

I motsatt tilfelle snakker sykelig undervektige mennesker om at de "spiser som hester men ikke greier legge på seg".

I begge tilfellene kommer vedkommende med unnskyldninger som at f.eks "jeg er født sånn! har sykelig lav/høy forbrenning og skjelletet mitt er lavt/høyt" så jeg kan ikke noe for at jeg er tynn/feit"!

Nyere forskning viser til at bare 3% av befolkningen sliter med lidelser som avgjør vekt tap/økning.

så med andre ord, du er neppe en av de. tren mye utholdenhent, styr unna snop og måltider som gir store kalori innskudd så vil du etterhvert gå ned i vekt.

vis ikke, så burde forskere studere kroppen din for da vil du være løsningen på menneskets energi krise.

Helt enig...!

Pussig nok så spiser fugler to ganger sin kroppsvekt hver dag, og hester lever fint på bare gress og litt havre. Så når folk sier slikt om seg selv så kan det faktisk vise seg å stemme :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...