Gjest Eir Skrevet 14. juli 2004 #1 Skrevet 14. juli 2004 Hva pleier dere å putte på grillen, ved siden av kjøttet? Fast tilbehør for meg er maiskolber, men de blir jo fort litt kjedelig med bare det. Det er jo masse andre grønnsaker det er godt å grille, har eksperimentert litt med løk og tomat, og det var veldig godt. Har dere flere forslag? Og hva med "kaldt" tilbehør? Potetsalat er bra, dersom man finner en god en, men det er også litt kjedelig i lengden. Hva bruker dere?
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2004 #2 Skrevet 14. juli 2004 Grillet fennikel er kjempegodt, spiste det til fisk i dag. det samme er grillede squashskiver. Pleier å lage en pakke av aluminiumsfolie med diverse grønnsaker i, paprika, løk, sukkererter.. alt mulig, og legge på grillen. gjerne med litt krydder og/eller sitronsaft over. Som kaldt tilbehør pleier jeg å pastasalat, brød, potetsalat, salat, hvitløksdressing, amerikansk grillsaus (den er god varm også) eller andre ukokte grønnsaker.
Arkana Skrevet 14. juli 2004 #3 Skrevet 14. juli 2004 Maiskolber, purre, paprika, fennikel, grønnsaksspyd (sopp, paprika, biter av maiskolber, cherrytomater, småløk ++), poteter i folie (hele eller i skiver med masse urter og hvitløk), squash, asparges, auberginer osv osv. Jeg lager veldig ofte min hjemmelagede potetsalat til grillmat (veldig populær, oppskrift på side 6 i kokeboka), couscoussalat, pastasalat, squashsalat (særlig til fisk), cole slaw og vanlig grønn salat er også favoritter blandt tilbehør. Tomatsalat er jeg veldig glad i (tomater i skiver med løkringer, skiver av mozzarella og frisk basilikum med hvitløksvinaigrette dryppet over). Hjemmelaget kryddersmør (hemmeligheten er å vispe smøret med litt crème fraîche i tillegg til f.eks. urter, hvitløk o.l.), aïoli eller grillsaus bruker vi også. Vi pleier også å ha en eller annen form for brød med, veldig ofte hjemmelaget foccacia, fordi det er så raskt og greit og lage og smaker kjempegodt. Lager gjerne også urte/hvitløksbrød eller er jeg lat bruker vi frosne hvitløksbaguetter e.l.
Mockbamilla Skrevet 15. juli 2004 #4 Skrevet 15. juli 2004 Jeg har blitt servert grillet banan og ananas ved siden av kjøttet, og det var nydelig! I tillegg kan jeg anbefale å grille paprika, sjampinjong, maiskolber, squash, tomat... Baktpotet er også veldig godt, med hvitløkssmør. Nå er det bare å utforske smaksløkene
Gjest Eir Skrevet 15. juli 2004 #5 Skrevet 15. juli 2004 Oi, fennikkel ja, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Synes jo det er kjempegodt, men sliter med å finne på noe å bruke det til... :oops: Ellers takk for mange gode tips, håper det blir bra vær så jeg kan teste dem ut snart. :-)
Fakse Skrevet 15. juli 2004 #6 Skrevet 15. juli 2004 Asparges er himmelsk på grill. Pakkes inn i aleminiumsfolie sammen med litt urtesalt og litt smør. Skal slett ikke stå lenge, bare dampes sånn at den blir mør der inne i folien. Nyyyydelig!
LilleBille Skrevet 16. juli 2004 #7 Skrevet 16. juli 2004 Griller alltid løk til - og gjerne små "aluminiomsfoliepakker" med squash, paprika, sopp og alt annet som finnes av grønt, gjene med en liten skje rømme/kesam/cream fresh .. Det er nam
Arkana Skrevet 16. juli 2004 #8 Skrevet 16. juli 2004 Glemte jo nesten det beste av alt. Hel hvitløk pakkes i folie (drypp litt olje over) og grilles ca 20 minutter. Så kan du bare skvise ut herlig mye, milde og søte fedd.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2004 #9 Skrevet 16. juli 2004 Meriansjampinjonger!!!!!!!!!!!!! er bare helt fantastisk til grillmat. Genialt enkelt er det også. Så mange store sjampinjonger som du trenger to til hver er ofte passe. Knekk av stilken, finhakk den i lag med litt sjalott løk. Dryss merian fersk eller tørket i hatten legg på hakket stilk og en klatt godt smør eller olivenolje. Sett sjampinjongene på grillen til de er gyldne og smøret har smeltet og gjort dem litt bløte.
Gjest eva2 Skrevet 16. juli 2004 #10 Skrevet 16. juli 2004 Hvis du har mye forskjellig smått av tilbehør, så er det veldig enkelt å bare halvkoke noen store poteter, dele de i to, drysse på krydder og litt god grillolje... Når de er ferdig grillet slenger du en dæsj med rømme på... enkelt og godt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå