super-s Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg fikk med meg en reklame for et program som kommer på TVNorge, Gift ved første blikk. Det er en serie hvor mennesker skal gifte seg med en person de aldri har møtt før, altså et planlagt ekteskap. Det er fagfolk som har matchet mennesker gjennom personlighetstester og intervjuer, for å se hvem som passer sammen. Så skal de altså gifte seg første gang de møtes. Det er mulig jeg er litt hårsår, men jeg synes ingenting om dette konseptet. Jeg synes ikke at dette er noe man skal lage underholdning av. Det er jo frivillig fra begge parter, men allikevel blir jeg litt kvalm. Mange der ute (bare ikke så mye i Norge) opplever arrangerte ekteskap, hvor de ufrivillig må gifte seg med noen familien deres har funnet for dem. Derfor synes jeg det blir feil å lage underholdning av det. Ikke skjønner jeg heller hvorfor noen faktisk melder seg på noe sånt. Hva synes du om konseptet?
Rotemor Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg synes også man harselerer med andres kultur. Arrangerte ekteskap er, i den vestlig verden, ansett som frihetsberøvende (for å nevne noe..)
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 syns ikke det er noe å uffe seg over når de er klar over dette selv mange har jo ikke noe valg. men disse menneskene er fult klar over hva som er greia Anonymous poster hash: 56f8f...b51 2
Lanoungen Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Syns det er tullete. Det er sånn dating-nettsider er til, å finne en match, slik at man kan møte personen og finne ut om det fungerer i praksis. Det er ikke alltid likheter er bare positivt. Nei, dette syns jeg blir å kødde med hva ekteskap virkelig er til for! 3
super-s Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 9. oktober 2014 syns ikke det er noe å uffe seg over når de er klar over dette selv mange har jo ikke noe valg. men disse menneskene er fult klar over hva som er greia Anonymous poster hash: 56f8f...b51 Det er jo ikke det som er problemet. De vet jo hva de melder seg på, så det er jo ikke deltakerne jeg tenker på. Det er konseptet i seg selv - å lage underholdning ut av et tema som er et problem i mange kulturer - som er det jeg reagerer på. 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Man må skille mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap. Og ja, det finnes mange arrangerte ekteskap som er helt frivillige, selv mellom høyt utdannede og frie mennesker. Det er rart for oss her i Vesten, men det er jo ingenting moralsk galt i arrangerte ekteskap uten tvang. Man skyter med paintball-gevær i TV-programmer selv om folk skytes med ekte gevær her i verden, og man kan vise et frivilllig arrangert ekteskap på TV selv om folk utsettes for tvangsekteskap i verden. Ting som minner vagt om hverandre, men er hhv. harmløse og forferdelige. At det er et tåpelig programkonsept og ikke er noe jeg kommer til å se på mener jeg likevel, altså. Men frivillige ekteskapsinngåelser mellom voksne personer må være greie nok selv om vi synes det er så lite romantisk atte. Anonymous poster hash: a0573...087 9
super-s Skrevet 10. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2014 Man må skille mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap. Og ja, det finnes mange arrangerte ekteskap som er helt frivillige, selv mellom høyt utdannede og frie mennesker. Det er rart for oss her i Vesten, men det er jo ingenting moralsk galt i arrangerte ekteskap uten tvang. Man skyter med paintball-gevær i TV-programmer selv om folk skytes med ekte gevær her i verden, og man kan vise et frivilllig arrangert ekteskap på TV selv om folk utsettes for tvangsekteskap i verden. Ting som minner vagt om hverandre, men er hhv. harmløse og forferdelige. At det er et tåpelig programkonsept og ikke er noe jeg kommer til å se på mener jeg likevel, altså. Men frivillige ekteskapsinngåelser mellom voksne personer må være greie nok selv om vi synes det er så lite romantisk atte.Anonymous poster hash: a0573...087 Ja, det er jo sant. Tenkte faktisk ikke over det. Teit er det allikevel da.
Commander Skrevet 11. oktober 2014 #8 Skrevet 11. oktober 2014 Syns det er tullete. Det er sånn dating-nettsider er til, å finne en match, slik at man kan møte personen og finne ut om det fungerer i praksis. Det er ikke alltid likheter er bare positivt. Nei, dette syns jeg blir å kødde med hva ekteskap virkelig er til for! Ikke så lenge siden ekteskap mellom to mennesker og dermed allianse mellom to familier. Ble ansett for viktig til og overlate til ustabilt føleri. Også her i Norge. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2014 #10 Skrevet 11. oktober 2014 Ja, det er jo sant. Tenkte faktisk ikke over det. Teit er det allikevel da. Ingen tvil som helst om at det er tåpelig. Og det er klart det er litt av en gråsone mellom arrangerte ekteskap og tvangsekteskap. Jeg er bare så sikker på at ikke TVNorge har tvunget noen i det hele tatt at jeg ikke får noen vond smak i munnen av det sånn rent moralsk. Men at det er et ganske vilt og veldig tåpelig programkonsept er jeg helt, helt enig i. Kommer ikke til å se det. Dels fordi jeg er selve "bryllup er så kjedelig!"-klisjémannen, men også fordi det bare er så utrolig teit. Jeg er helt med på at det er mulig å øke sjansene for en god romantisk match ved å se på interesser, verdier og personlighetstrekk. Mange finner hverandre på tvers av disse, men det er klart sjansen er større når man har mye til felles. På en måte ser jeg bare på dette som en skikkelig, skikkelig ekstremversjon av de matchingtjenestene i nettdating. Likevel kan jeg ikke skjønne annet enn at sjansen er mye større for at jeg ikke ønsker/passer til å dele resten av livet sammen med en person som liksom matcher meg enn at det blir klaff. De fleste mennesker møter veldig mange som på papiret "passer dem" i løpet av livet uten at man finner ut at man ønsker å dele resten av livet med hverandre. Virker dødfødt. Anonymous poster hash: a0573...087 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 Hele greiene er jo bare teit. Disse bryllupsparene er jo dømt til å skille seg. Jeg er helt sikker på at alle er skilt innen 1 år! Anonymous poster hash: 6bd92...a36
Commander Skrevet 12. oktober 2014 #12 Skrevet 12. oktober 2014 Hele greiene er jo bare teit. Disse bryllupsparene er jo dømt til å skille seg. Jeg er helt sikker på at alle er skilt innen 1 år!Anonymous poster hash: 6bd92...a36 Er ikke sikker. Dette er alle voksne mennesker som har tenkt igjennom hva de driver med. De har vært single en stund og ønsker å få det til. De har blitt kurset før , under og får sikkert oppfølging i ettertid?? Bare tenk å ha en samlivsterapeut på hurtigtast på telefonen. Men det viktigste er at de sikker ønsker å få dette til å fungere. 1
Gjest Riskjeks Skrevet 13. oktober 2014 #13 Skrevet 13. oktober 2014 Synes det er etisk problematisk å lage underholdning av sånt. Ikke bare fordi arrangerte ekteskap/tvangsekteskap er et problem i mange deler av verden, men også fordi det sikkert er en del mennesker som bør beskyttes mot seg selv, som vil melde seg på slike program, og fordi jeg mener det er fordummende for publikum (jada, frivillig å se på, og jeg skal ikke se på, men det handler om hva vi som seere blir tilbudt).
Gjest Rhaegar Targaryen Skrevet 13. oktober 2014 #14 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg vil påstå at det er på grensen til patetisk at man kan være så desperate etter og få seg en partner. At man blir med på et tv konsept slikt som dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå