Gå til innhold

Trenger en supergod oppskrift på fårikål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har? Har smakt både grusom og fantastisk fårikål, så noe forskjellig må vel oppskriftene være?

Anonymous poster hash: f67ee...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes det grusom fårikål? :klo: Det har jeg aldri vært borti. Hvordan var den?

Skrevet

Noen som har? Har smakt både grusom og fantastisk fårikål, så noe forskjellig må vel oppskriftene være?

Kål og kjøtt legges lagvis i kasserollen, krydre med litt salt og pepper mellom lagene, eller bruk hel sort pepper. Tilsett vann (ikke fyll helt opp). Kokes under lokk

NAM :spise:

Anonymous poster hash: 66cd5...4b2

Skrevet

Nei, prinsippet er det samme: Kjøtt, kål, hel pepper, salt, litt vann.

Nyansene kan dermed bli viktige. Pass på å kjøpe bra kjøtt, ikke nødvendigvis det billigste frosne. Feks lammebog i skiver som er ferskt (dvs nyslaktet) gir luksusvariant av fårikål. Ikke ha for mye vann i, kanskje feks et par dl til en passe stor gryte. Vær raus med hel pepper, jeg pleier gå for et par spiseskjeer til et par kg kjøtt og et par kålhoder, og rundt 2 ts salt til samme porsjon.

Og la alt dampe lenge nok! Slik at kålen blir skikkelig myk og gjennomtrukket av kraft og fett fra lammet - det er hele cluet med fårikål.

Anonymous poster hash: 21ccc...51b
Skrevet

Lammebog eller lammelår, skåret i passe stykker (omtrent på størrelse med et tefat).
Ett stort eller to små kålhoder, jeg liker ikke for mye kål.

Skjær kålen i tynne "båter", ta utgangspunkt i stilken slik at ikke kål"båtene" ramler fra hverandre før du får lagt dem i kjelen.

Legg kjøtt og kål lagvis, start med kjøtt i bunnen av gryta, legg de mest fettrike stykkene der, med fettsiden ned.
Salt hvert kjøttlag godt og hell litt hel pepper mellom lagene.
Kjøtt, kål, kjøtt, kål.
Jeg bruker som regel en hel krydderpose med hel pepper.

Hell vann til like over det øverste kål-laget, og gi den et raskt oppkok, slå platen ned til 3/6 eller 2/5, altså middels til lav temperatur, slik at det småputrer litt, men ikke koke-koker.

La stå slik med lokk i tre timer. Jo flere timer, jo bedre kjøtt, kålen blir ikke ihjelkokt om du lar fårikålen trekke mer enn den koker.

Husk å koke poteter på slutten av koketiden.

Skrevet

Lammebog eller lammelår, skåret i passe stykker (omtrent på størrelse med et tefat).

Ett stort eller to små kålhoder, jeg liker ikke for mye kål.

Skjær kålen i tynne "båter", ta utgangspunkt i stilken slik at ikke kål"båtene" ramler fra hverandre før du får lagt dem i kjelen.

Legg kjøtt og kål lagvis, start med kjøtt i bunnen av gryta, legg de mest fettrike stykkene der, med fettsiden ned.

Salt hvert kjøttlag godt og hell litt hel pepper mellom lagene.

Kjøtt, kål, kjøtt, kål.

Jeg bruker som regel en hel krydderpose med hel pepper.

Hell vann til like over det øverste kål-laget, og gi den et raskt oppkok, slå platen ned til 3/6 eller 2/5, altså middels til lav temperatur, slik at det småputrer litt, men ikke koke-koker.

La stå slik med lokk i tre timer. Jo flere timer, jo bedre kjøtt, kålen blir ikke ihjelkokt om du lar fårikålen trekke mer enn den koker.

Husk å koke poteter på slutten av koketiden.

Jeg synes dette blir alt for mye vann og gir en for tynn kraft - med mindre vann får man kraftigere smak på sjyen/kraften.

Skrevet

Finnes det grusom fårikål? :klo: Det har jeg aldri vært borti. Hvordan var den?

Seigt kjøtt og "tang-lignende" fårikål . Ugh

Skrevet

Jeg synes dette blir alt for mye vann og gir en for tynn kraft - med mindre vann får man kraftigere smak på sjyen/kraften.

Det koker såpass lenge at når tilitersgryta mi er ferdig kokt og maten er tatt ut, er det ikke mer enn 5-6dl kraft i gryta ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet

I tilleggg til kjøtt, litt salt, pepper, kål og vann til omtrent 1/3 i kjelen etter at alt det andre er på plass, og lang koketid, så pleier jeg å drysse i litt hvetemel hver gang man kommer til et nytt lag med kål.

Å bruke litt hvetemel gjør at kraften blir litt tykkere, men det forutsetter jo at man tåler hvetemel.

• Liker 1
Skrevet

Det koker såpass lenge at når tilitersgryta mi er ferdig kokt og maten er tatt ut, er det ikke mer enn 5-6dl kraft i gryta ;)

Jeg koker også fårikålen min like lenge, men ville aldri fylt opp med vann til det dekket uansett størrelse på porsjonen. :)

Skrevet

Jeg koker også fårikålen min like lenge, men ville aldri fylt opp med vann til det dekket uansett størrelse på porsjonen. :)

Enig.

Men h*n som du svarer har kanskje en kasserolle som slipper ut mer damp enn den som du og jeg bruker, og det gode resultatet forteller h*n jo her om, så :)

Mengde vann kommer vel da an på både hvor mye damp kasserollen slipper ut (noen har lokk med hull, noen setter lokket litt på gløtt) og på koketid

Fårikålen er også enda bedre neste dag, oppvarmet :)

Kjøttets kvalitet som andre nevner er også viktig

Skrevet

Enig.

Men h*n som du svarer har kanskje en kasserolle som slipper ut mer damp enn den som du og jeg bruker, og det gode resultatet forteller h*n jo her om, så :)

Mengde vann kommer vel da an på både hvor mye damp kasserollen slipper ut (noen har lokk med hull, noen setter lokket litt på gløtt) og på koketid

Fårikålen er også enda bedre neste dag, oppvarmet :)

Kjøttets kvalitet som andre nevner er også viktig

Det stemmer nok, lokket på gryta har hull på den ene halvsiden, så det damper ut overflødig væske :)

Med full gryte, går det med nesten to liter vann før det går såvidt over det øverste kål-laget, og med koketid på litt over tre timer, så er det ganske snaskens kraft igjen som har kokt ned til 5-6 dl :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...