AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 I mitt kosthold, finnes det bare kylling og fisk. Ikke spist annet kjøtt siden jeg var 11-12 år. Begynte derfor med jerntabletter for flere måneder siden, uten at det har gjort noe for meg. Jeg er fortsatt like svimmel og slapp, hele dagen, og har det siste året også begynt å slite med dirring på øyet, noe jeg også tror at kommer pga. jernmangelen. Utrolig slitsomt hvertfall. Jeg har i tillegg ett 3 år gammelt barn, og er derfor opptatt av hva vi spiser når det gjelder middag. Vi har poteter og grønnsaker som tilbehør til maten minst 4 dager i uken, og har ellers ett ganske vanlig kosthold. Grovt knekkebrød til frokost/lunsj, halvgrovt brød, masse grønnsaker. Skjønner ikke hva jeg gjør galt? Anonymous poster hash: bbd81...bdf
Luckiness Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Grønnsaker og frukt, spesielt grønne grønnsaker. Samme med leverpostei. I tillegg inneholder grovt brød/knekkebrød også jern faktisk. Kanskje du burde tatt deg en tur til legen i tilfelle jernmangelen skyldes noe? Ellers så kan du få kjøpt jernkapsler på apoteket, kanskje også i matbutikken. Siden du spiser grønnsaker og grove kornprodukter ser jeg heller ikke hvorfor du skulle gjort noe galt.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 C-vitaminer øker jernopptaket, så drikk gjerne appelsinjuice til jerntablettene. Og ikke drikk te samtidig som du tar jern, da det forhindrer opptaket av jern. Anonymous poster hash: 5a7db...069 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Kanskje du ikke tar det opp tilstrekkelig? Har du tatt det opp med legen din? Anonymous poster hash: 6e0a6...0ed
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Grønnsaker og frukt, spesielt grønne grønnsaker. Samme med leverpostei. I tillegg inneholder grovt brød/knekkebrød også jern faktisk. Kanskje du burde tatt deg en tur til legen i tilfelle jernmangelen skyldes noe? Ellers så kan du få kjøpt jernkapsler på apoteket, kanskje også i matbutikken. Siden du spiser grønnsaker og grove kornprodukter ser jeg heller ikke hvorfor du skulle gjort noe galt. Vet ikke om du leste det jeg skrev først, men jeg spiser allerede rikelig med (grønne) grønnsaker og kornprodukter. Og jeg spiser ikke kjøtt, og derfor heller ikke leverpostei. Jeg er derimot veldig dårlig på pålegg, og spiser omtrent kun gulost, syltetøy, egg, banan/eple på brødskiva. Jeg tar også en jerntablett med ett glass juice hver morgen. TS Anonymous poster hash: c22e7...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Broccoli er rik på jern, og godt :D Har du vært hos legen og fått påvist jernmangel? Jeg ville revurdert inntaket av kjøtt for din egen helses skyld om du ikke får opp nivået ved hjelp av å spise mer jernholdig mat og jerntabletter, juice og magnesium Anonymous poster hash: ef5ea...f9b
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Har du vært hos legen for dette? Jerntabletter kommer i ulike doser, og en blodprøve kan vise hvor stor mangelen er og hvor stor dose du burde ta. Det kan også, i tillegg, skyldes mangel på B og D vitamin, som er svært vanlig hos nordmenn, hvor sola er lite framme. Særlig er dette aktuelt dersom du ikke spiser kjøtt. En blodprøve avslører alt dette. Da får du gjerne et B vitamin tilskudd hos legen, over en eller flere ganger, og D vitamin (med kalsium som hjelper opptaket) finnes på apoteket. Nordmenn mangler sjelden C vitamin. Anonymous poster hash: 3d5e3...097 1
Luckiness Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Vet ikke om du leste det jeg skrev først, men jeg spiser allerede rikelig med (grønne) grønnsaker og kornprodukter. Og jeg spiser ikke kjøtt, og derfor heller ikke leverpostei. Jeg er derimot veldig dårlig på pålegg, og spiser omtrent kun gulost, syltetøy, egg, banan/eple på brødskiva. Jeg tar også en jerntablett med ett glass juice hver morgen. TS Anonymous poster hash: c22e7...2c2 Så det med at du spiser grønt og kornprodukter Overså dessverre at du ikke spiser kjøtt. Men grove kornprodukter er en av hovedkildene til jern. I tillegg til grønnsaker og frukt. Så du burde jo fått i deg nok. Kanskje du kan begynne med litt andre grønnsaker også på skiven? Variere litt? Kjekt for smaken også Appelsinjuice (c-vitamin) gjør at jern tas opp bedre. Brokkoli inneholder masse jern, så kanskje du kan ha brokkoli til de fleste middager i uken? Kan jo blandes med andre grønnsaker, i wok, suppe osv. Samme med spinat (kan også brukes som salat under pålegg).
Gjest Lille-pus Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Broccoli, spinat, grove kornprodukter, c-vitamin. Er det en fornuftig grunn til at du ikke spiser produkter som leverpostei?
Minya Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Broccoli og så og si alle andre grønne grønnsaker er stappfulle av jern. Jo grønnere jo bedre. Kombiner med frukter fulle av C-vitaminer for å øke opptaket, og voilá, jernmangelen burde rusle sin vei. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Dersom du drikker kaffe og te nær måltider kan det hindre jernopptak. Ifølge linken under kan også egg, enkelte melkeprodukter og valnøtter hindre opptak http://www.livestrong.com/article/284339-foods-that-inhibit-iron-absorption/ Dette med jernopptak er komplisert, er godt mulig du spiser eller drikker mye av noe som hindrer opptak. Ville tatt nye tester med legen også. Er mulig du ikke har tatt nok tilskudd. Hvor mye tok du per dag? Anonymous poster hash: e0de1...3dc
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 Som de andre spør, har du fått påvist fra legen at du har blodmangel. Uansett omdu har det eller ei kan det være andre årsaker til svimmelheten. Det at du ikke spiser rødt kjøtt gjør at du går glipp av mye jern. Det tar forresten minst 3 måneder før kroppen tar opp jern. Anonymous poster hash: 7beb9...b7d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 Som de andre spør, har du fått påvist fra legen at du har blodmangel. Uansett omdu har det eller ei kan det være andre årsaker til svimmelheten. Det at du ikke spiser rødt kjøtt gjør at du går glipp av mye jern. Det tar forresten minst 3 måneder før kroppen tar opp jern. Anonymous poster hash: 7beb9...b7d Det skulle være et spørsmålstegn på den første setningen.Anonymous poster hash: 7beb9...b7d
Galactica Skrevet 9. oktober 2014 #15 Skrevet 9. oktober 2014 Kjøp deg ei ordentlig jerngryte og lag mat i den. Den vil avgi jern til maten. 1
Jacinta Skrevet 9. oktober 2014 #17 Skrevet 9. oktober 2014 Grovt brød, brokkoli, egg. Det at du ikke spiser rødt kjøtt gjør at du går glipp av mye jern.
Vulpes Skrevet 9. oktober 2014 #18 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har begynt å inkludere lever eller matblod i kostholdet for å få i meg tilstrekkelig med jern. Godt (synes jeg, da...) sunt og billig. Men ikke for alle, forstår det.
Lulilelu Skrevet 9. oktober 2014 #19 Skrevet 9. oktober 2014 Har du testet for dette? Du kan også ha lavt stoffskifte
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #20 Skrevet 9. oktober 2014 Det er viktig å teste seg før man begynner å ta jerntilskudd. For mye jern i kroppen er skadelig på sikt, og man kan få samme symptomer som ved jernmangel. Tror det er best å dra til legen for å få råd først Som sagt kan det jo være andre mangeler eller lavt stoffskifte. Anonymous poster hash: 72890...1b9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå