Gå til innhold

Noe vits i å ha delkasko på gammel bil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bil som er cirka 2000 - 2003 modell..

Bruker eika forsikring og den eneste forskjellen mellom "ansvar" og "delkasko" er at det dekker brann, tyveri, glasskade og redning/veihjelp. Kjøpte bilen for 30.000 kroner.

delkaskoen alene koster 1300kr (i året regner jeg med..)

Er det verdt å delkaskoe bilen synes du? :)

Anonymous poster hash: 92a62...02a
Skrevet

Jeg synes det. Jeg har en bil i samme prisklasse og årsmodell. Jeg har valgt delkasko. synes prisforskjellen er så liten. 1300 kr, er en hundrelapp i mnd. Det er lite for å ha med redning og veihjelp, tyveri, glasskade.

Jeg kommer aldri til å bare ha ansvar på noen bil. Minimum delkasko.

• Liker 3
Skrevet

1300 i delkasko i året var veldig lite, så om det stemmer hadde jeg ikke vært i tvil.

Skrevet

1300 i delkasko i året var veldig lite, så om det stemmer hadde jeg ikke vært i tvil.

Ja, men det er ikke inkludert "ansvar" da..

Skrevet

Jeg hadde valget om å kutte ut kasko på en tidligere bil, men rådgiveren anbefalte meg å fortsette med kasko: to uker senere torpederte en grevling motorrommet i 120 km i timen og bilen ble skrotet. Gjett om jeg var glad for at jeg ikke hadde avbrutt den.

Som en tommelfingerregel skal du forsikre alt du ikke har råd til å tape. Har du råd til å kjøpe ny bil dersom noe skulle skje (som delkaskoen hadde dekket)?

Anonymous poster hash: 1c1ab...87b
Skrevet

Ja, men det er ikke inkludert "ansvar" da..

Ah, da misforsto jeg, uansett ville jeg fortsatt valgt delkasko.

Skrevet

Vi har en arbeidsbil i tillegg til ny bil (mannen bruker den til/fra jobb) og har kun ansvar. Delkasko koster 3000 xtra i året. Dyr bil å forsikre. Bilen kosta 20000, ikke lån på den. En ny rute koster ca 10000. Vi har lagt av 10000, på sparekonto i tilfelle, øremerket arbeidsbilen. Betaler ikke 3000 xtra hvert år i 4-5-6 år i "tilfelke" det skjer noe på de 8 kn han kjører om dagen til jobben. Da kjøper vi ny arbeidsbil om den må skrotes. Man betaler mye unødvendig i forsikringer. Delkasko på en hundgammel bil er unødvendig.

Anonymous poster hash: c0b05...7c2

Skrevet

Faren for at den blir stjålet eller tar fyr, er vel mindre enn at man kjører av veien eller rygger i en stolpe?

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Altså..er bilen verdt mindre enn 30.000 så hadde jeg gamblet på ansvar. Du må jo ha egenandel på mininum 4-5000, og om bilen holder i ett år uten skade så har den jo "lønt" seg. Litt gamble må man ta her i livet.

Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Vi har en arbeidsbil i tillegg til ny bil (mannen bruker den til/fra jobb) og har kun ansvar. Delkasko koster 3000 xtra i året. Dyr bil å forsikre. Bilen kosta 20000, ikke lån på den. En ny rute koster ca 10000. Vi har lagt av 10000, på sparekonto i tilfelle, øremerket arbeidsbilen. Betaler ikke 3000 xtra hvert år i 4-5-6 år i "tilfelke" det skjer noe på de 8 kn han kjører om dagen til jobben. Da kjøper vi ny arbeidsbil om den må skrotes. Man betaler mye unødvendig i forsikringer. Delkasko på en hundgammel bil er unødvendig.

Anonymous poster hash: c0b05...7c2

Exactly..store reperasjoner koster sabla mye penger, selv på en gammal haug, så da er det ofte billigere å bare skrote bilen enn å ha betalt forsikring (5-10000 i året) og så egenandel når du må reppe. Småting tar man uansett hos Ali kebab og service for slikk og ingenting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...