AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Skal sette penger i fond, men vil bare ha et fond. Jeg ser dnb global indeks har 1583 aksjer i fondet sitt som dem sprer ut. DNB norge indeks har kun 53 aksjer. Hva er mest risikofylt? Anonymous poster hash: 4437e...d70
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Hvis du bare skal ha ett fond bør du helt klart satse på et indeks fond Anonymous poster hash: 44848...36d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Begge disse to er jo indeksfond. Statistisk sett blir jo risikoen mindre dess mer man diversifiserer (sprer over flere bransjer og investeringstyper), men begge disse fondene er jo veldig godt diversifisert så jeg vet ikke om det er noen praktisk forskjell i risiko. I det siste har jo også verdensfondet kastet bedre av seg enn det norske, men det trenger ikke å ha noe å si for framtiden. Hva har du mest tro på da, norsk økonomi eller verdensøkonomien? Om du vil grave dypere må du nesten se på volatiliteten (hvor mye de svinger), og på hvor godt fordelt i ulike bransjer de er. Hjelper ikke med mange forskjellige aksjer, hvis alle er innen fiskeoppdrett. Tror ikke det er noe problem for noen av disse fondene, siden de skal speile børsen og ikke er aktivt forvaltet. Vil legge til at slike fond egner seg best til langsiktig sparing, og at det ikke er noen grunn til panikk om de skulle gå ned i en periode. Anonymous poster hash: 5d4ae...ccc
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Det er mye høyere risiko ved å satse på et enkelt svært oljeavhengig land enn hele verden. I tillegg bor du i det landet, så hvis det får dårligere økonomi er det store sjanser for at du gjør det også. Nordmenn bør derfor plassere pengene i utlandet hvis de vil spre risikoen. Anonymous poster hash: 1fe59...1b8 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #5 Skrevet 10. oktober 2014 Selvfølgelig er Norge-fondet mest risikofylt. Anonymous poster hash: a8911...e85
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #6 Skrevet 10. oktober 2014 Takk for svar. sjekket ut litt mer og ser dem har 33.4% i gass og olje aksjer og global indeks har vel rundt 9.5%. Men da vet jeg hva jeg skal gå for Anonymous poster hash: 4437e...d70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå