AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har aldri vært spesielt interessert i å spise kjøtt, og spiser veldig lite kjøtt og fisk. Har veldig mye sympati for dyr og synes det er veldig vondt å tenke på at vi som mennesker systematisk utnytter og dreper dyr i massetall for egoistiske behov - vi trenger jo egentlig ikke spise kjøtt. Skal ikke si noe mer om det nå da jeg ikke vil at dette skal bli til enda en 'kjøtt er galt/nei, vi trenger kjøtt'- debatt. Jeg vil egentlig bare ha tips og råd til hvordan jeg kan få til denne overgangen. Det vanskeligste blir nok å finne riktig mat for meg da jeg ikke er særlig glad i eller flink til å lage mat, og ofte blir veldig slapp med det. Kan fint finne på å bare spise brødskiver med kjedelig pålegg eller sjokolade en hel dag dersom jeg har det travelt eller rett og slett ikke orker å lage mat. Det blir også vanskelig å ikke kunne spise mat som jeg forbinder med koselige ting som barndommen - feks fiskeboller, julemat og taco. Taco er min yndlingsmat, så det blir ordentlig vanskelig har allerede prøvd taco med bønner, men jeg liker ikke bønner noe særlig. Et stort problem er at familien min overhodet ikke støtter meg i dette. De har alltid gitt uttrykk for at jeg er dum som ikke spiser noe særlig kjøtt og fisk, og når jeg har snakket om vegetarianisme og det at mennesker ikke trenger å spise kjøtt har de regelrett latterliggjort det jeg sier og gjort ordentlig narr av meg, til den grad at jeg har blitt ordentlig lei meg. De er vel litt tradisjonelle og mange går på jakt, og de synes det er helt normalt å ha kjøtt til hvert måltid - det er feks ikke middag dersom det ikke er kjøtt på tallerkenen. Hadde satt pris på all støtte, råd og tips dere kan gi meg - jeg vet det er endel vegetarianere på dette forumet, så dersom noen har lyst til å dele sin ekspertise med meg hadde det vært kjempeflott! Anonymous poster hash: b9006...2f4
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Wokkede grønnsaker i kokos/karrisaus er godt. Tofu kan fungere til mye rart? Bare pass på at du kjøper riktig type tofu. Kjedelig om du trenger fast tofu til en oppskrift, og så bruker du den myke typen som gørrer seg i steikepanna. Anonymous poster hash: 33b9d...a43
Miss-Grey Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Du er slett ikke dum, jeg synes det du gjør er flott! Har du prøvd flere typer bønner? De er ofte en basis i vegetariske retter, nettopp fordi enkelte typer bidrar med proteiner og jern, noe som ellers kan være en utfordring i et vegetarisk kosthold. Ellers har jeg heller ikke alltid tid til å lage avansert mat, og de fleste raske rettene mine er basert på bønner. Det hender også at jeg bruner løk og hvitløk i en gryte, og drysse over buljongpulver. Så heller jeg over en boks med hakkede tomater og noen tørkede urter, og koker opp. Det tar under ti minutter, og funker fint som en sunn kriseløsning på dager med dårlig tid. Noen ganger når jeg har dårlig tid, koker jeg opp noen linser, det tar som regel 10-15 minutter. Mens linsene koker deler jeg opp paprika, gulrøtter, etc. Når linsene er ferdige, heller jeg av vannet og tilsetter grønnsakene, samt slenger på en klatt pesto eller rømme. Ellers er jo grønnsakswok en veldig rask og grei rett. Fellesnevneren for de forslagene jeg har nevnt her, er imidlertid at du bør passe på å snike inn litt fett og protein. Har du muligheten til å vente en halvtimes tid på middagen, finnes det selvfølgelig mange muligheter. Jeg vil anbefale deg å få fatt i en vegetarisk kokebok, og prøve ut litt forskjellig de dagene du har god tid.
El Duderino Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Kikerter er noe du absolutt bør prøve i forskjellige retter! Både veldig godt og sunt. Chana Masala lager jeg en gang i blant, veldig godt, og ikke så vanskelig å lage. Varer også lenge i kjøleskapet om du heller det over i Tupperware-bokser med lokk. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Denne bloggen er fantastisk! Hun er veganer, men du kan likevel finne inspo til kjøtterstatninger + lage oppskrifter med meieriprodukter og egg der hun velger andre alternativer. Selv er jeg pescetaner og griner ved tanken på å spise en ku eller et lam eller en kalv eller. (Andre griner kanskje fordi jeg spiser fisk, I know.) Lykke til! Anonymous poster hash: dee63...8c8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 http://www.veganmisjonen.com/ Anonymous poster hash: dee63...8c8
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Denne bloggen er fantastisk! Hun er veganer, men du kan likevel finne inspo til kjøtterstatninger + lage oppskrifter med meieriprodukter og egg der hun velger andre alternativer. Selv er jeg pescetaner og griner ved tanken på å spise en ku eller et lam eller en kalv eller. (Andre griner kanskje fordi jeg spiser fisk, I know.) Lykke til! Anonymous poster hash: dee63...8c8 Glemte link: http://www.veganmisjonen.com/ Anonymous poster hash: dee63...8c8 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Glemte link: http://www.veganmisjonen.com/ Anonymous poster hash: dee63...8c8 Og siden du er så fan av taco, her har du MASSE alternativer: http://www.veganmisjonen.com/search?q=+taco Anonymous poster hash: dee63...8c8 2
bananbusk Skrevet 10. oktober 2014 #9 Skrevet 10. oktober 2014 Anbefaler å prøve produkter som Anamma eller halsans kok som du mest sannsynlig finner i allergiavdelingen på matbutikken. Den aller enkleste måten å bli vegetarianer på er helt klart å kjøpe sånne kjøtterstatninger! Det koster litt, men er veldig enkelt og man trenger å føle at man "gir opp" kjøtt!
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #10 Skrevet 12. oktober 2014 Wokkede grønnsaker i kokos/karrisaus er godt. Tofu kan fungere til mye rart? Bare pass på at du kjøper riktig type tofu. Kjedelig om du trenger fast tofu til en oppskrift, og så bruker du den myke typen som gørrer seg i steikepanna. Anonymous poster hash: 33b9d...a43 Takk for svar, jeg skal prøve dette idag. Er veldig glad i karri, så det blir nok godt! Lager du sausen på en spesiell måte? Anonymous poster hash: b9006...2f4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #11 Skrevet 12. oktober 2014 Du er slett ikke dum, jeg synes det du gjør er flott! Har du prøvd flere typer bønner? De er ofte en basis i vegetariske retter, nettopp fordi enkelte typer bidrar med proteiner og jern, noe som ellers kan være en utfordring i et vegetarisk kosthold. Ellers har jeg heller ikke alltid tid til å lage avansert mat, og de fleste raske rettene mine er basert på bønner. Det hender også at jeg bruner løk og hvitløk i en gryte, og drysse over buljongpulver. Så heller jeg over en boks med hakkede tomater og noen tørkede urter, og koker opp. Det tar under ti minutter, og funker fint som en sunn kriseløsning på dager med dårlig tid. Noen ganger når jeg har dårlig tid, koker jeg opp noen linser, det tar som regel 10-15 minutter. Mens linsene koker deler jeg opp paprika, gulrøtter, etc. Når linsene er ferdige, heller jeg av vannet og tilsetter grønnsakene, samt slenger på en klatt pesto eller rømme. Ellers er jo grønnsakswok en veldig rask og grei rett. Fellesnevneren for de forslagene jeg har nevnt her, er imidlertid at du bør passe på å snike inn litt fett og protein. Har du muligheten til å vente en halvtimes tid på middagen, finnes det selvfølgelig mange muligheter. Jeg vil anbefale deg å få fatt i en vegetarisk kokebok, og prøve ut litt forskjellig de dagene du har god tid. Tusen takk for godt svar! Jeg har prøvd de fleste typer bønner da kjæresten min er vegetarianer og veldig glad i bønner, men jeg liker dem ikke noe særlig. Synes de smaker som jord. Samme med linser, men jeg prøver å venne meg mer til det. Den linseretten du nevner her tror jeg vi skal prøve imorgen, takk for oppskrift Anonymous poster hash: b9006...2f4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #12 Skrevet 12. oktober 2014 Kikerter er noe du absolutt bør prøve i forskjellige retter! Både veldig godt og sunt. Chana Masala lager jeg en gang i blant, veldig godt, og ikke så vanskelig å lage. Varer også lenge i kjøleskapet om du heller det over i Tupperware-bokser med lokk. Jeg er egentlig ikke så glad i kikerter for å være ærlig. Prøver å venne meg til det! Skal google Chana Masala nå og prøve det til uken, takk for tips! Anonymous poster hash: b9006...2f4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #13 Skrevet 12. oktober 2014 http://www.veganmisjonen.com/ Anonymous poster hash: dee63...8c8 Tusen takk, her var det mye inspirasjon! Anonymous poster hash: b9006...2f4
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2014 #14 Skrevet 12. oktober 2014 Anbefaler å prøve produkter som Anamma eller halsans kok som du mest sannsynlig finner i allergiavdelingen på matbutikken. Den aller enkleste måten å bli vegetarianer på er helt klart å kjøpe sånne kjøtterstatninger! Det koster litt, men er veldig enkelt og man trenger å føle at man "gir opp" kjøtt! Hmm, jeg får prøve det da. Har egentlig litt aversjon for å spise ting som ser ut som kjøtt da jeg aldri har likt kjøtt noe særlig, men jeg får gi det en sjanse. Nå har jeg ikke spist noe kjøtt eller fisk på to uker, og selv om det har gått helt fint merker jeg at jeg savner litt 'tradisjonell' middagsmatt. Gruer meg også til jul da det blir kjipt å ikke kunne spise julemat med resten av familien. TS Anonymous poster hash: b9006...2f4
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #15 Skrevet 13. oktober 2014 Hvor strenge er dere på forumet som er vegetarianere med produktene deres? Kjæresten min er veldig forsiktig med hva han spiser - bare visse oster da noen oster har noe fra dyr i seg, og det samme gjelder vin og gele-baserte søtsaker. Det med vin hadde jeg aldri tenkt på, og vet egentlig ikke om jeg vil være såpass streng. Hva er egentlig vanlig? TS Anonymous poster hash: b9006...2f4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå