Gå til innhold

Hva er vesentlige feil og mangler….. Hvordan komme seg ut av en husleiekontrakt?

Anbefalte innlegg

Etter et brudd i sommer hvor hus måtte selges og jeg trengte nytt sted å bo raskt, endte jeg opp med å leie en forferdelig leilighet. Da jeg skrev kontrakt var jeg nok litt blindet av at jeg var i akkutt nød og at leiligheten hadde perfekt beliggenher iforhold til skole og jobb for meg og barna. Jeg så at det var litt mangler, men tenkte at dette fikser vi, når man gjør noe hjemmekoselig blir alt så mye bedre (en god egenskap ikke sant?)

Nå har vi bodd her i to måneder og flere og flere feil dukker opp. Varmepumpen virker ikke, husvert sier at han "ikke får tak i" noen som kan se på den. Badekaret som var på bildet i annonsen kan ikke brukes fordi det er tett i avløpet "det brukes så mye varmt vann om det skal brukes badekar, så den har vi ikke staket opp siden den ble tett for noen år siden" Det verste av mangler er likevel ting jeg har påpekt og bedt dem utbedre

- Branslukningsutstyr mangler

-Branntau mangler

-Det er råte i benkeplatene på kjøkkenet, "det skal jeg fikse, men det blir ikke denne uka. Ikke neste uke heller"

-Det eletriske anlegget er så skummelt farlig at om branntilsynet kom på besøk hadde jeg nok måttet flyttet på dagen.

Jeg har to månedes oppsigelse, og vil selvsagt flytte herifra fortest mulig. Hvordan kan jeg bryte kontrakten uten at de kan gå til rettslige skritt mot meg? Jeg har jo trossalt skrevet under på kontrakt, men mener de har brutt den med å ikke rette opp disse feilene jeg har påpekt.

Noen som vet og som evt kan linke til paragrafer og slik?

Takk

Endret av Yolande

Fortsetter under...

Kjøp en xtra røykvarsler, et tau til evt brann og et billig pulverapparat. Så sier du opp i dag og flytter etter oppsigelsen. Med den holdninga han har er det ikke vits å krangle.

Anonymous poster hash: ab847...ff6

Det du beskriver høres ut som vesentlige feil og mangler for meg. Stipulerer kontrakten noe tidsrom i hvilket utleier må fikse evt feil og mangler? Bryter han denne og leiligheten du bor i fortsetter å være mangelfull eller direkte farlig å bo i så ville jeg tro at du har grunn til å annullere kontrakten..

Kontakt advokat og spør?

Takk,

Jeg kontaktet forbrukerrådet, og de mente jeg ikke hadde mye å gå på siden jeg hadde skrevet under på 2 mnd oppsigelse. Jeg har funnet meg et nytt sted å bo, og flytter iløpet av neste uke. Blir bare fryktelig surt å måtte betale husleie for et sted jeg ikke bor, når grunnen er at huset er helt ubrukelig og farlig.

Er dette i Oslo så har du fri rettshjelpskontoret , tror jeg fortsatt? I allefall Jussbuss, og leieboerforening.

Leieboerforeningen er vant til å håndtere slike saker så der får du raskt svar om hvor saken din står.

Forbrukerrådet er ikke rette adressen i denne type sak. Evt. Kan du betale en advokat men da går jo vinninga opp i spinninga.

Anonymous poster hash: 16bec...c7f

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...