Gå til innhold

Arvet et gulvteppe som lukter litt fuktig kjeller. Hva kan jeg gjøre med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har arvet/fått et stort og nydelig gulvteppe av noen naboer som har flyttet fra borettslaget. Dette er et teppe som koster flere tusen. Jeg liker det veldig godt, og som student har jeg absoutt ikke råd til å kjøpe noe tilsvarende selv. Men.. Det luket litt "fuktig" kjeller av teppet.. Vet at det har ligget lagret hos de tidl naboene nede i kjellerbod er i sameiet, men har ikke hørt at det har vært noen fuktproblemer der. Men kan det være noe helseskadelig i teppet? Evnt hva kan jeg gjøre for å få bort lukten? (Har sjekket renseri pris , og det koster nesten like mye som et nytt teppe..)

Anonymous poster hash: ab1e0...1bd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lukter det kjellerlukt så tar du det ikke inn i leiligheten, da lukter alt hos deg kjeller dvs. Muggsopp, etter noen dager. Mugglukt får du aldri bort uansett hva du gjør.

Ganske frekt av naboene dine å la deg slite med å bli kvitt teppet!

Anonymous poster hash: ae129...994

• Liker 1
Skrevet

Kan egentlig ikke gjøre noe annet enn å si meg enig med AB over meg.

Kast teppet.

Anonymous poster hash: 9b276...cb7
Skrevet

Vent til vinteren og "rens" det i snøen en dag det er skikkelig kaldt og godt med puddersnø.

• Liker 2
Skrevet

Funker det ikke å lufte det utendørs noen dager? :/

Skrevet

Vent til vinteren og "rens" det i snøen en dag det er skikkelig kaldt og godt med puddersnø.

MUgglukt/kjeller lukt eller hva man velger å kalle den knepne lukten av gamle poteter, så får man ikke fjernet den uansett metode eller middel. Men man smitter ut alt som kommer i nærheten av det med samme lukt.

Skrevet (endret)

MUgglukt/kjeller lukt eller hva man velger å kalle den knepne lukten av gamle poteter, så får man ikke fjernet den uansett metode eller middel. Men man smitter ut alt som kommer i nærheten av det med samme lukt.

Det er ikke min erfaring. Lang utlufting/rens/vask syns jeg tar vanlig kjellerlukt veldig godt fra tekstiler. Nå er jo dette et teppe og da kan man jo ikke ta det på kokvask i vaskemaskinen akkurat, men når det er et verdifullt teppe som TS egentlig ønsker å behold syns jeg det er verdt å forsøke å reddet det.

Endret av Viktualia
  • Liker 1
Skrevet

Har lest at eddik fjerner mugg. Kjøp den sterke eddiken og ta den på sprayflaske med halvparten vann og halvparten eddik - spray godt - la virke en stund og skrubb av med klut (Ha en blanding av milo og varmt vann i en bøtte som du skyller kluten hyppig med mens du skrubbvasker teppet.) Heng til tørk på et tørt og varmt sted. Om du fortsatt ikke er kvitt lukten bør du kaste det, men det er verdt et forsøk!

• Liker 1
Skrevet

Har lest at eddik fjerner mugg. Kjøp den sterke eddiken og ta den på sprayflaske med halvparten vann og halvparten eddik - spray godt - la virke en stund og skrubb av med klut (Ha en blanding av milo og varmt vann i en bøtte som du skyller kluten hyppig med mens du skrubbvasker teppet.) Heng til tørk på et tørt og varmt sted. Om du fortsatt ikke er kvitt lukten bør du kaste det, men det er verdt et forsøk!

Alt dette er ganske naivt å tro. Mugg er både toksisk og allergifremkallende. De som vil gamble med disse effektene må gjerne gjøre det.

Skrevet

Alt dette er ganske naivt å tro. Mugg er både toksisk og allergifremkallende. De som vil gamble med disse effektene må gjerne gjøre det.

*noe mugg. Ikke all mugg. Og det er alltid muggsporer flygende rundt oss på leting etter et sted å slå seg ned, stort sett utgjør de ingen fare.

Men teppet må naturligvis renses/vaskes på et eller annet vis. Ideelt sett ville jeg hengt det til frysetørking i tørt vintervær og sterk kuling i mange dager, men det er vel litt vanskelig å oppdrive på denne tiden av året. Ikke oppbevar det inne før du har blitt kvitt lukten, i hvert fall.

Anonymous poster hash: 3c498...d12

• Liker 2
Skrevet

Lukter det bare litt "kjeller" ville jeg har forsøkt med eddik og frisk luft. Det har jeg gode erfaringer med.

Lukter det skikkelig mugg, ville jeg kastet det.

• Liker 1
Skrevet

Kan prøve å dynke det med talkum. Det trekker til seg fukt og lukt. Bank det godt nedi teppet, og la det virke en stund før du støvsuger godt.

Kjøp gjerne sånn babypudder på dagligvarebutikken, de lukter friskt og godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...