Gå til innhold

Stoppet av politiet- på grunnlag av hva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Før jeg forteller min historie, må det legges til at jeg som oftest går i svarte klær, og kan gjerne beskrives som en goth om du vil. Men, det betyr likevel ikke, at jeg er medlem i diverse sekter og hyller satan og resten av hans tilhengere av den grunn :roll:

I min skrivende tilstand befinner jeg meg i en frytelig frustrert, irritert og litt uviten tilstand. For en knapp time siden, kom jeg hjem fra byen etter å ha vært på cafè sammen med en kamerat av meg. Vi gikk langs veien (på fortauet, vel og merke) og forbi oss kjørte en politibil med to politimenn inni. For å slå til med en litt spøkefull kommentar, slengte jeg ut til kameraten min: "det er sikkert oss de er på jakt etter..." (noe som de umulig kan ha hørt, ettersom dette er snakk om en traffikal vei med mange biler og mye støy), og vi fikk oss en god latter.

Etter en liten stund, obeserverer vi at den samme politibilen er i retning mot oss og blinker inn på vår side av veien, og den ene politimannen åpner vinduet og vinker oss inn til siden. Han sier at han vil ha en prat med oss, og spør om navn og bosted til oss begge, samt hvem vi er og hva vi gjør her i byen, itillegg til at de spør hvorfor jeg er med kameraten min og om vi er medlem i en sekt (!!). Ettersom de ikke klarer å skrape frem ett grunnlag for å stille oss slike spørsmål, nekter jeg å svare. Kameraten min, på sin side, oppga både sitt navn og bosted. Etter en stund, sier de at dette er bare ren rutine (rutine?? er det virkelig en rutine å spør forbipasserende på gata om navn og bosted??), og de kjører videre.

Selv står vi igjen som to uvitne spørsmålstegn, og lurer på hvorfor i all verden to politimenn kan skremme vettet av to sjeler på den måten. Appåtil, å være så frekk og feig å ikke opplyse oss hvorfor.

Man kan raskt trekke konklusjoner utav en slik situasjon, og det er helt klart at det er fordommer som er ute å går her. Er det virkelig ikke lov å kle seg i hva man vil, uten å bli utpekt og stoppet av politiet, og bli møtt av slike personlige og støtende spørsmål?

Og forresten, er det i det hele tatt lov, fra politiet sin side, å foreta slike handlinger? Burde de ikke ha ett grunnlag for dette isåfall? Og hva kan vi gjøre- er det mulig å sende inn en evt. klage?

Tusseline- i det utmattende hjørnet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de har lov til dette. De spør dere bare, de krever ikke ett svar. Litt usikker på om de har lov til å spørre om legitamasjon "uten gyldig grunn til mistanke om noe" men dette skrev du ikke noe om så da spurte de neppe om dette.

Kan godt hende de bla jakter på en person som kan vanke i div sekter og tenkte å undersøke deg / dere nærmere. Og ja de stoppet nok å snakket med deg fordi du gikk i svart. Det samme hadde de gjort hadde de sett en med slør rundt hodet (mest sannsynlig muslim) hvis de hadde jaktet etter en muslim så trenger ikke å være diskriminering, men "sortering / kategorisering" av mennesketyper.

Men det kan også hende at dere var så jævla sexy at politimennene bare MÅTTE snakke med deg / dere også da . . . . :P

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg ville ikke gitt opp navn osv.. De har ikke noe som helst krav på det så lenge som de ikke har noe konkret grunn til at dere ble stoppet..

Skrevet

Høres helt merkelig ut! :o

Skrevet

Jeg tror du har plikt til å oppgi navn til politiet, men ikke andre ting uten at det foreligger mistanke..

Noen som vet med sikkerhet?

Tusseline - skjønner godt at du føler det ubehagelig!

Skrevet

De skal iallfall ha "skjellig grunn til mistanke" før de evt får lov til å kikke i lommene dine/ransake deg. Mange politifolk som bryter reglene dog, fordi de vet at folk flest ikke kjenner sine rettigheter.

Dersom du føler deg tråkket på av politiet kan du be vedkommende om tjenestenummeret, som han er pliktig til å oppgi, så vet du hvem du kan klage på, dersom du i etterkant finner ut at han har brutt reglene.

Gjest TomKrus
Skrevet

Poirot, våken? Vi trenger juridisk hjelp her.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg ville spurt om de hadde sett for mange amerikanske filmer, for det der er for dumt. De bør i alle fall gi dere en begrunnelsen for hvorde de stopper dere, og ber om navn og adresse. Jeg hadde blitt rasende, for sånn gjør en bare ikke uten å ha misstanker til et eller annet.

Men som sagt, da burde de gi dere en begrunnelse også.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det samme skjedde med darlingen min....

Han er gyllen i huden (latino), og har en venn som er fra Bosnia. Begge to hadde sægge-kle på seg, og var ute og gikk en kveld. En politibil stoppet dem og spurte om navn, og bosted samt hva de gjorde her i byen. Tror de ble spurt om de var kriminelle også.

Årsaken? Det hadde skjedd noe her i byen (overfall), og gjerningsmennene hadde mørk hud...

Clea

Gjest Poirot
Skrevet

Man har plikt til å oppgi persondata til politiet.

Tror ikke de trenger å gi ut masse info om hvorfor, det kan jo være de lette etter noen (ikke nødvendigvis kriminelle) som så ut som dere.

Jeg syens ikke dette var så ille, såfremt de opptrådte høflig.

Gjest Anonymous
Skrevet

Politiet har liten interesse i å stoppe tilfeldig utvalgte de ser på gata. Som oftest har det skjedd et kriminelt forhold som gjør at de er på utkikk etter personer det er gitt en beskrivelse på eller som oppholder seg i et bestemt område.

Man har plikt til å oppgi personalia til politiet. Dette innebærer navn, fødselsdato, fødselsår, stilling eller bopel. Det er klart at politiet ikke bestandig kan gi detaljert forklaring på hvorfor de ønsker personalia, men i de tilfellene det er mulig bør det selvfølgelig gjøres.

Du skrev at politiet lurte på hvorfor du var sammen med kameraten din. Kan det være at han er godt kjent av politiet og at det var derfor dere ble stoppet for kontroll?

Uansett er det ikke noe sjakktrekk som Tina skrev å nekte å oppgi personalia, hvis du ikke har ekstra mye feriepenger til overs som du ønsker å bruke på et forelegg. :)

Skrevet

Jeg skjønner godt at du følte deg ukomfortabel med det som skjedde, selv om de som poirot sier, har lov til å spørre deg.

Ville nok reagert på akkurat samme måte - i og med at jeg har litt av det samme utseendet som deg; svarte klær, langt hår og svart sminke. betyr derimot ikke at jeg er satanist, og det er jeg lei av å bli tatt som :roll:

Gjest Madam Felle
Skrevet
Man har plikt til å oppgi persondata til politiet.

Tror ikke de trenger å gi ut masse info om hvorfor, det kan jo være de lette etter noen (ikke nødvendigvis kriminelle) som så ut som dere.

Jeg syens ikke dette var så ille, såfremt de opptrådte høflig.

Er det høflig å spørre om de er med i en sekt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...