AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Som nyansatt sykepleier fikk jeg dessverre utdelt kveldsvakt julaften. Og det er bare å innfinne seg med det, tviler sterkt på at jeg klarer å bytte bort vakten da det i forkant var slik at de som virkelig ville/kunne jobbe julaften skulle melde seg først, og manglende vakter ville bli dekket opp etter "rettferdighetsprinsippet" - og som nyansatt fesrk sykepleier er jeg en av de uheldige.. Men lurer på hvordan du ville løst dette ifht barn, mann og besteforeldre? De sysn det er stusselig å feire uten meg.. Hvordan har dere som tidligere har jobbet julaften løst dette?? (Med julemiddag, pakker, julenisse og det hele. Minstejenta er 5 år og lever iherdig i troen på julenissen, skal man da liksom si at julenissen kommer dagen etter julaften?????) Anonymous poster hash: dacbe...5c8
umwar Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 De klarer da fint å ha en flott feiring uten deg. Det er ikke så ille for barnet heller. Det er alt etter hva dere gjør det om til. Lag en kjempe fin morgen/formiddag. Åpne pakkene fra dere tidlig på dagen. Julaften kan jo gå som vanlig, bare at "mamma må jobbe i dag, men i morgen skal vi kose oss ekstra masse". Så kan dere ha en mer julete 1.juledag eller lille julaften. 27
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 Nei, det synes jeg ikke. Julen må fortsette som alltid, enten du er med eller ikke. Du kan evt gi din gave før kveldsvakten din eller noe slik. Neste år er du jo tilbake på julaften Anonymous poster hash: 9fee7...920 3
Rosa Sitron Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har en far som er brannmann. Noen ganger er han der på julaften, andre ikke. Sånn er det og sånn har det alltid vært (for meg iallfall) De årene han jobber pleier han å ringe etter at de har spist og snakker med mamma og oss barna. Det er koslig. Og du er jo egentlig heldig, du jobber jo bare en del av dagen, ikke hele døgnet slik som pappa gjør. Så du kan fint gjøre som en foreslo over her, gi en gave før du drar. Om du vil kan du jo gjøre det sammen litt risgrøt eller annet. Så blir det en litt egen tradisjon de årene du jobber kveld? =) 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Herlighet, de klarer da å feire julaften uten deg! Anonymous poster hash: 5b5d4...874 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 TS spør da i hvert fall om tips og råd. Det var en annen her for et par år siden som seriøst mente at de som hadde barn skulle fritas fra å jobbe på julaften og at de som ikke hadde barn måtte steppe inn. Anonymous poster hash: 02090...9c6 12
Millimani Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Som det nevnes av en annen her så er det slik at noen jobber hele døgnet, ikke bare en del av dagen. Andre må kanskje være bortreist med jobben, og ikke kunne være hjemme på julaften. Det at en av foreldrene må jobbe kvelden på julaften er faktisk vanlig hos mange barne-familier. Det blir jo ikke verre enn dere lager det til selv. Resten av familien din klarer fint å feire jul på tradisjonelt vis, uten at du er der. Selvsagt er det synd at du må jobbe, men det er mange andre som er i samme situasjon som deg. Dere kan åpne julegaver fra deg og til deg på julaftens morgen om det passer, eller lille julaften om kvelden. Ellers er det sikkert flott for barna å få ha de tradisjonene de er vant med, selv om de må feire julaften uten mammaen sin. Og jula består av mye mer enn "bare" julaften. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg har en stilling som medfører 24 t vakter og hvert fjerde år jobber jeg julaften og det er bare sånn det er! Man venner seg og jeg tror det er verre for deg enn for familien din, men jeg lover deg at i løpet av vakta så kommer du ikke til å ha så mye tid til å tenke over det . Og jula er jo tross alt ikke bare julaften...Anonymous poster hash: 5bb79...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Det går jo an å dele pakkedelingen i to, ta noe på kvelden og lage Amerikansk jul, med pakker på 1. Juledagsmorgen. Eller at far og barn gjør noe annerledes på julaftens kvelden og at man tar "hele" julefeiringen 1. Juledag. Står ikke skrevet noe sted at julaftenfeiringen MÅ skjed den 24. Desember. 23. Går og an å lage julaften på. Bare viljen og fantasien som setter begrensninger.Anonymous poster hash: 9233b...969 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Det går jo an å dele pakkedelingen i to, ta noe på kvelden og lage Amerikansk jul, med pakker på 1. Juledagsmorgen. Eller at far og barn gjør noe annerledes på julaftens kvelden og at man tar "hele" julefeiringen 1. Juledag. Står ikke skrevet noe sted at julaftenfeiringen MÅ skjed den 24. Desember. 23. Går og an å lage julaften på. Bare viljen og fantasien som setter begrensninger.Anonymous poster hash: 9233b...969 Syns dette var det mest fornuftige svaret så langt.. Er ikke ute etter hverken sympati eller å bli fortalt at jeg får bare "ta meg sammen" og jobbe julen mens de andre feirer uten meg. For meg er julen det største høydepunktet i året, og involverer både barn, søsken og besteforeldre - det er bundet med mange gode tradisjoner og flere i familien har gitt uttrykk for at det ikke blir det samme når jeg ikke er tilstede. Jeg er selvsagt innstilt på at jeg også må ta min del av det å jobbe julaften, men det er samtidig kjipt ovenfor familien. Vi vil heller finne en løsning med å forskyve julaften til den 25 så ALLE kan kose seg med den gode maten, pakkene osv - og det er ingen verdenskrise. Var mer ute etter gode råd istedenfor at familien jammen meg klarer seg uten meg på julaften. Selvsagt gjør de det, men vi vil heller finne alternativer som gjør at også jeg kan være med. TS Anonymous poster hash: dacbe...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Personlig må jeg innrømme at de få gangene jeg har vært satt opp til å jobbe kvelden på julaften, har jeg gått til legen noen dager før og blitt sykemeldt. Det er rett og slett utenkelig for meg å jobbe den ene kvelden i året! Og nå har jeg heldigvis fått meg en jobb som er stengt alle røde dager, så dette blir aldri ett problem igjen:) For at mamma er ikke er hjemme på julekevelden, det ødelegger hele jula for både store å små... Her i huset hadde det ikke blitt noen jul i det hele tatt hvis jeg skulle jobbet, det hadde blitt triste barn foran tv med grandiosa:( Anonymous poster hash: 2de35...f09
Tabris Skrevet 9. oktober 2014 #12 Skrevet 9. oktober 2014 Personlig må jeg innrømme at de få gangene jeg har vært satt opp til å jobbe kvelden på julaften, har jeg gått til legen noen dager før og blitt sykemeldt. Det er rett og slett utenkelig for meg å jobbe den ene kvelden i året! Og nå har jeg heldigvis fått meg en jobb som er stengt alle røde dager, så dette blir aldri ett problem igjen:) For at mamma er ikke er hjemme på julekevelden, det ødelegger hele jula for både store å små... Her i huset hadde det ikke blitt noen jul i det hele tatt hvis jeg skulle jobbet, det hadde blitt triste barn foran tv med grandiosa:( Anonymous poster hash: 2de35...f09 Wow, for en egoisme. Slikt blir jeg dårlig av. Barna klarer seg helt fint uten mor eller far i jula. Min far jobbet offshore og jobbet både jul, nyttår, påske og bursdager rett som det var. Selvsagt var det kjekkest når han var hjemme, men vi klarte oss helt fint. Det som ødelegger jula for barna er når foreldrene har slike holdninger som dette og overfører det til barna. 41
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 Personlig må jeg innrømme at de få gangene jeg har vært satt opp til å jobbe kvelden på julaften, har jeg gått til legen noen dager før og blitt sykemeldt. Det er rett og slett utenkelig for meg å jobbe den ene kvelden i året! Og nå har jeg heldigvis fått meg en jobb som er stengt alle røde dager, så dette blir aldri ett problem igjen:) For at mamma er ikke er hjemme på julekevelden, det ødelegger hele jula for både store å små... Her i huset hadde det ikke blitt noen jul i det hele tatt hvis jeg skulle jobbet, det hadde blitt triste barn foran tv med grandiosa:( Anonymous poster hash: 2de35...f09 En mor som snylter på fellesskapet, ja, se det er en ansvarlig mor Og Grandiosa bare fordi mor er borte? Noe så patetisk. At du ikke skammer deg. Anonymous poster hash: 02090...9c6 21
Emas Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 Personlig må jeg innrømme at de få gangene jeg har vært satt opp til å jobbe kvelden på julaften, har jeg gått til legen noen dager før og blitt sykemeldt. Det er rett og slett utenkelig for meg å jobbe den ene kvelden i året! Og nå har jeg heldigvis fått meg en jobb som er stengt alle røde dager, så dette blir aldri ett problem igjen:) For at mamma er ikke er hjemme på julekevelden, det ødelegger hele jula for både store å små... Her i huset hadde det ikke blitt noen jul i det hele tatt hvis jeg skulle jobbet, det hadde blitt triste barn foran tv med grandiosa:( Anonymous poster hash: 2de35...f09 Fy for en egoist du er! Dei aller færraste synest det er gøy å jobbe julaften, borte fra familien sin, og når ein har en jobb der noken må jobbe på ugunstige tidspunkt må en dele på ulempene! 8
reiseglad Skrevet 9. oktober 2014 #15 Skrevet 9. oktober 2014 Da jeg hadde barna små og måtte jobbe julAFTEN, så åpnet vi noen gaver mellom kl 12 og 15, slik at jeg fikk være med. I 17-tida spiste pappan og ungene julegrøt, og åpnet deretter resten av gavene. Da jeg kom hjem kl 22.30, var ungene i seng, julemiddagen sto klar på bordet og vi voksne åpnet våre presanger i fred og ro etter en rolig og hyggelig middag sammen. Faktisk ganske deilig, syntes jeg. Pappan syntes de dagene var mere travel..... 5
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #16 Skrevet 9. oktober 2014 Personlig må jeg innrømme at de få gangene jeg har vært satt opp til å jobbe kvelden på julaften, har jeg gått til legen noen dager før og blitt sykemeldt. Det er rett og slett utenkelig for meg å jobbe den ene kvelden i året! Og nå har jeg heldigvis fått meg en jobb som er stengt alle røde dager, så dette blir aldri ett problem igjen:) For at mamma er ikke er hjemme på julekevelden, det ødelegger hele jula for både store å små... Her i huset hadde det ikke blitt noen jul i det hele tatt hvis jeg skulle jobbet, det hadde blitt triste barn foran tv med grandiosa:( Anonymous poster hash: 2de35...f09 Jeg har hatt slike som deg som kollega..... Det har ført til at jeg har blitt pålagt å gå aftenvakt på julaften, fordi du sitter hjemme med din oppriktig ærlige sykemelding. For å si det sånn, slike kollegaer liker jeg ikke! Anonymous poster hash: 8ec9d...15a 21
Capricorn Skrevet 9. oktober 2014 #17 Skrevet 9. oktober 2014 Personlig må jeg innrømme at de få gangene jeg har vært satt opp til å jobbe kvelden på julaften, har jeg gått til legen noen dager før og blitt sykemeldt. Det er rett og slett utenkelig for meg å jobbe den ene kvelden i året! Og nå har jeg heldigvis fått meg en jobb som er stengt alle røde dager, så dette blir aldri ett problem igjen:) For at mamma er ikke er hjemme på julekevelden, det ødelegger hele jula for både store å små... Her i huset hadde det ikke blitt noen jul i det hele tatt hvis jeg skulle jobbet, det hadde blitt triste barn foran tv med grandiosa:( Anonymous poster hash: 2de35...f09 Har du tenkt på de barna som må feire jul uten mamma/pappa enda et år fordi du er en stor egoist? Syns du bør skaffe deg en annen jobb i god til før jul i år. 18
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #18 Skrevet 9. oktober 2014 Sånne som deg burde ikke hatt barn, AB innlegg 11. Du er et ræva forbilde, og ungene dine kommer til å bli trygdesnyltende små egoister, akkurat som deg. Anonymous poster hash: b6d2c...8d0 6
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #19 Skrevet 9. oktober 2014 Men jeg tenker nå på barna TS. Du skriver at den minste jenta di er 5 år, det vil si at de vet om datoen og at ting vanligvis foregår på julaften. La oss si at dere feirer 1.juledag, skal barna som er kjempespent sitte skuffet å vente en dag til sånn at mor får være med? Jeg ville heller hatt en liten feiring på lillejulaften, for så å la barna å resten av familien feire ordentlig på julaften. Du kan jo også høre hva barna vil, om de har lyst til å utsette julaften sånn at du får være med? Men tror at dette er verre for deg enn for barna, derfor synes jeg du skal høre med barna dine, for så å velge det de vil. Anonymous poster hash: e4c97...2bc 6
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 9. oktober 2014 #20 Skrevet 9. oktober 2014 Mamma er sykepleier, så da vi var barn måtte vi feire en julekveld uten henne. Vi spiste julemiddagen tidligere på dagen slik at hun også fikk være med på den. Husker ikke hvordan vi gjorde det med pakkene, men jeg tror vi pakket dem opp sammen med henne den dagen (det var vel rundt lunchtider den 24. desember vil jeg tro).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå