Gå til innhold

Hvor sunne er karbonader?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Si det. Lager du de selv? Da bestemmer du jo selv hva du har i de. Og så kommer det an på hva du har til karbonaden.

Jeg lager de ikke selv, nei, kjøper de fra butikken. Spiser det sammen med stekt egg og grønnsaker. Metter godt og lenge. :-)

Anonymous poster hash: ed1ae...ce4

• Liker 1

Jeg lager de ikke selv, nei, kjøper de fra butikken. Spiser det sammen med stekt egg og grønnsaker. Metter godt og lenge. :-)

Da er det vel ikke ren karbonadedeig men en blanding av svin/storfe. Det pleier være det.

Uansett, som de andre sier er det mengde og hva du har til som gjør det sunt/usunt. Høres absolutt ikke galt ut. Men ville prøvd å lage selv. Mye bedre, veldig enkelt og sunnere

Annonse

Det er ingenting, i min mening, som er sunt og usunt, men heller mengder. Det som passer for noen, vil kanskje ikke passe for andre. Så lenge det funker for deg, så spiser du det :)

Joda, jeg er jo delvis enig i det, men hvis ferdigkjøpte karbonder har noen ulemper i form av høyt saltinnhold, etc., burde jeg jo begrense mengden, ettersom jeg jo spiser det så ofte. Men ja, har ikke merket noen negative effekter av det, det smaker godt og metter godt.

Du må se på fettinnholdet. Spiser du fisk resten av uken?

Ensidig kosthold er ikke sunt.

Anonymous poster hash: da9cd...c13

Da er det vel ikke ren karbonadedeig men en blanding av svin/storfe. Det pleier være det.

Uansett, som de andre sier er det mengde og hva du har til som gjør det sunt/usunt. Høres absolutt ikke galt ut. Men ville prøvd å lage selv. Mye bedre, veldig enkelt og sunnere

Jeg tror, uten å vite sikkert, at karbonader inneholder cirka 188 kcal per 100 gram. Og ja, jeg spiser ikke bare karbonader til middag, men også fisk, fugl og rødt kjøtt. Kan finne på å spise karbonader til kveldsmaten også.

Burde kanskje laget de selv, men føler ikke jeg har tid til det, er student og er ganske lite hjemme på hybelen, men det er hvert fall godt å høre at andre mener cirka det samme, at det er relativt sunt.

Gjest Brillefin

Joda, jeg er jo delvis enig i det, men hvis ferdigkjøpte karbonder har noen ulemper i form av høyt saltinnhold, etc., burde jeg jo begrense mengden, ettersom jeg jo spiser det så ofte. Men ja, har ikke merket noen negative effekter av det, det smaker godt og metter godt.

Okei, forstår den. Men så kommer det jo an på hvor mange du har hver gang, og kanskje hvis du varierer med tilbehøret.

Jeg, som student, spiser mye tunfisk. Veldig ensidig kan man si, men jeg varierer med tilbehør, og sauser (lager både tomatsaus jeg heller over, tikka masala sauser ol.) Og hva hvis du spiser feks 2 karbonader og ett egg da, av og til kan du feks ta den en karbonade og to egg :)

Okei, forstår den. Men så kommer det jo an på hvor mange du har hver gang, og kanskje hvis du varierer med tilbehøret.

Jeg, som student, spiser mye tunfisk. Veldig ensidig kan man si, men jeg varierer med tilbehør, og sauser (lager både tomatsaus jeg heller over, tikka masala sauser ol.) Og hva hvis du spiser feks 2 karbonader og ett egg da, av og til kan du feks ta den en karbonade og to egg :)

Spiser alltid to karbonader sammen med ett stekt egg og masse tomater, agurk og paprika. Skal prøve med to egg og en karbonade, er veldig glad i kombinasjonen :-D

• Liker 1

Kjøpe-karbonader er nok "uttynnet" med potetmel og stivelse så mye de har lov til å tynne den ut, men ellers er inneholdet greit. Det vil være bedre hvis du lager de selv så du vet akkurat hva som er oppi, men jeg vil si at karbonader er OK. Blandingsprodukter er ikke det sunneste, men jeg vil ikke si at karbonader er usunt. Mem det er bedre å få i seg rent kjøtt. Jeg synes man skal bruke hele dyret og ikke bare de magre delene. Ja, og gjerne innmat også.

Anonymous poster hash: d40d3...d1d

I mine øyner er ferdiglagde farseprodukter ikke sunne. Det skader nok ikke å spise en gang i blant, men som fast innslag i det ukentlig kostholdet mener jeg blir feil.

Det tar ikke veldig lang tid å lage seg karbonader med akkurat det krydderiet man vil. Dog blir de sjeldent like spretne i konsistensen. Det er fordi det brukes mye fyllstoff som mel (eller brød) i ferdige karbonader.

• Liker 3
Gjest Margit Spat

Siden det er ferdigkarbonader du spiser, må du nesten sjekke næringsinnholdet på pakken, men jeg vil anta at saltinnholdet ligger høyere enn det burde, i alle fall. En annen ting du bør tenke på, er at du får i deg veldig mye stekt mat, og mye stekeskorpe på denne måten, når du spiser det så ofte. En karbonade har jo ganske stor stekeoverflate sett i forhold til volumet. I tillegg steker du deg speilegg som tilbehør. All stekeskorpe inneholder jo betenkelige stoffer, så helsemyndighetene anbefaler at man er forsiktig (mengder er vel et stikkord her også, som ellers). På toppen av det hele blir det jo ganske mye rødt kjøtt i kostholdet ditt, med alle karbonadene og i tillegg annet rødt kjøtt.

Som andre også har nevnt: ingen mat er bare sunn eller usunn; det er mengdene det kommer an på.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...