Gå til innhold

Surlukt i alle kopp-tuene

Gyda

Anbefalte innlegg

Gjest Malama

Ja... er man "bred nok i målet", så sier man nok det (men jeg er byjente fra sunnmøre jeg...) men om man tenker seg litt om, og ikke er HEEEEEELT inngrodd i egen dialekt, så burde han skjønt hva tua di var for noe da.... mener nå lille meg....

Uansett håper jeg mine blir hvite og pene nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Xavia

godt vi er flere som klør oss i hodet :-)

Jeg har heller aldri hørt om kopp-tuer..

Men utifra svarene trodde jeg det var kopp-hånklær eller noe sånt det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nikke bekreftende*

Kopptue=klut

Kopphandduk=kjøkkenhåndduk

Nilma - nordlending med orden i begrepene. :wink:

Bortsett fra at jeg sier "kopptuæ" og "kopphainduk" så er jeg helt enig med deg! ;)

Dere søringer altså! Hihi.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Vannet ble gult/brunt.

Klutene ble... hvitere, men ikke hvite.

Klutene VAR nyvaskede, altså kokvask i maskina, før jeg begynte...

Nå ligger de i klorvann (ikke så veldig sterk oppløsning, vi hadde ikke så mye klorin, jeg skal handle mer til en annen gang) og jeg tusler en tur til byen. Så får vi se, om de er hvitere når jeg kommer tilbake.... Ellers må jeg bar bruke de hvitste, eller noen av disse chifonet-klutene, når vi har besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Koker... som i å koke dem i gryta hver gang de skal vaskes?

Kokvasker dem jo i maskina hver gang...

Men nå er de klorbleket også, etter koking. Bortsett fra et par flekker som ikke gikk bort, så er de hvite nå. De fleste var ikke brune, bare en som var svært stygg, men en del av dem hadde flekker. Nå ser de bedre ut ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*nikke bekreftende*

Kopptue=klut

Kopphandduk=kjøkkenhåndduk

Nilma - nordlending med orden i begrepene. :wink:

Da heter det det samme på Nordmøre også, selv på breideste dialekta, der jeg kommer fra. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må ikke du skape forvirring her da, Arkana :ler:

Jeg ER nordlenning, og når vi sier kopptue mener vi IKKE et kjøkkenhåndle, men derimot en klut slik som Malma beskriver. Kjøkkenhåndkle kaller vi kjøkkenhåndduk eller kopphåndduk. Har ALDRI vært borti noen som kaller et kjøkkenhåndkle for tue. Ser heller ikke for meg hvordan et håndkle skulle klare å lukte surt, med mindre man legger det vått nederst i skittenøykurven og lar det ligge der noen uker.

Håper jeg har klart å av-forvirre dere nå

:wink:

Jeg er faktisk nordlending jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk nordlending jeg også.

Jøss, også jeg som trodde du var en søring som innbillte deg at du hadde peilig :wink:. Har aldri vært borti noen som bruker ordet "tue" på annen måte enn det jeg og Nilma her er enige om. Hvor i Nord-Norge er du fra?

Tror nok uansett den som starta tråden mente tue=oppvaskklut, for å få et kjøkkenhåndkle til å bli surt ville være en bragd :ler: . Men kanskje vi for sikker hets skyld burde vente på oppklaring fra trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler::ler::ler:

Det var da voldsomt hvor mye forvirring noen stakkars sure kopptuer kunne lage... :P

Det er altså snakk om sånn "klut"/tue som man vasker bord og benker o.l. med

Nå har de ligget natta over i klor.

De hvite har blitt hvitere - men fortsatt noen flekker og de blå har blitt gyselig sjoldete. Men rent det lukter de i alle fall!!

For å unngå klorlukt i huset - så tok jeg og putta dem i vaskebøtta på verandaen. Der kunne de stå i fred og ro og stinke så mye klor de vil. Putta dem i vaskemaskinen etterpå. Så nå er de i alle fall rene - om ikke så pene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor riktignok i Oslo nå. Men jeg er ekte nordlending, fra Narvik. :wink: Har aldri brukt de ordene selv av en eller annen grunn. Men med en fransk mor snakker jeg ikke helt typisk nordnorsk da, det blir litt knoting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre at problemet er løst i alle fall :)

Hva kaller de kopptuer i frankrike da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Jeg har en stabel som jeg tar av. Slitte håndkle. Klipper de opp til passe str.

Det er mye grums som er i tuene. Klor må til av og til før vask. Om du vasker ofte så skal 60 g holde. Nå bruker ikke jeg mine mer enn to dager så de er aldri sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...