Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #21 Del Skrevet 16. juli 2004 Nei... for om du putter en badeball i vaskemaskina på 90 grader... så blir den ødelagt... Uansett, mine kluter/flasker, for meg TUER, og håndklær/badeballer, de vasker jeg sammen, på 90 grader. Håndklærne bytter jeg når de ikke er helt rene lenger, men sure har de aldri klart å bli. Tuene/klutene, de kan bli sure, om de ikke tørker fint opphengt etter bruk, ikke er skylt godt nok etter opptørking av melk el, eller generelt sett... av og til bare BLIR de sure. Da vaskes de altså på 90 grader, og blir rene igjen. Mine i alle fal (men ikke hvite nei, må vurdere litt kloring der... hjelper det tro?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #22 Del Skrevet 16. juli 2004 Men på sunnmøre er kopptuer disse KLUTENE. kjøkkenhåndklær er noe annet. Og jeg er fra sunnmøre, ikke fra nord-norge. Mormor er fra finnmark da, så mamma bruker en del ord litt derfra, men kopptua betydde i mitt barndomshjem nettopp denne kluten. Den som kan bli sur. Aldri opplevd at håndklærne har blitt sure? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2004 #23 Del Skrevet 16. juli 2004 Klor funker på mine flasker i hvert fall. På badeballene også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 16. juli 2004 #24 Del Skrevet 16. juli 2004 Ei kopptue er ikke den du tørker med, men den lille hvite som du vasker med! OK? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #25 Del Skrevet 16. juli 2004 Blir tøystykkene, som engang hvar helt hvite, men nå er brune, faktisk hvite igjen? Hvordan gjør jeg det da? Må de ligge lenge i klorvann? Da blir det sånn veldig klorlukt i hele leiligheta da... Eller putter jg klorin i vaskemaskina? Hvordan er jeg sikker på at der ikke er noen rester som ødelegger neste vask da? for, jeg får mine luktfrie, men ikke hvite Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 16. juli 2004 #26 Del Skrevet 16. juli 2004 Nei, det har ikke jeg heller opplevd. Og det er kanskje derfor tråden ble startet, fordi det er såpass uvanlig at vedkommende lurte på hva hun skulle gjøre? :klø: Uansett, vi kan i allefall fastslå at samme ord kan bety mange forskjellige ting. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2004 #27 Del Skrevet 16. juli 2004 Jeg legger mine i oppvaskkummen i kokvarmt klorvann i ca en time. Sett på vifta di, så lukter det ikke så ille. Lukta går jo bort med en gang likevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #28 Del Skrevet 16. juli 2004 Ei kopptue er ikke den du tørker med' date=' men den lille hvite som du vasker med! OK? [/quote'] Det er slik jeg kan det også, men det er ikke sånn de mener det i andr deler av landet, visstnok... Men den man tørker med... blir den sur da? Kopptua er den vesle... ja den vesle tua, kluten (flaska...) som man vasker ting med. Som burde vært hvit, men som altså ikke r det hos meg. Også har jeg noen gule, sånne chioffinet.kluter, som jeg bruker til det samme, veksler litt på mellom dem og de hvite. Men de hvite er ikke hvite. Men, har vi løst problemet or trådstarter nå? (skapt et nytt, javisst, men det er en annen sak...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2004 #29 Del Skrevet 16. juli 2004 Ikke hell klorin i vaskemaskina, forresten. Fort gjort å få noen ubehagelige overraskelser etterpå.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 16. juli 2004 #30 Del Skrevet 16. juli 2004 Det jeg gjør med kopptuene, ja de små hvite som nå er brune altså, jeg koker de i en kjele med vann og vaskemiddlet til oppvaskmaskinen. Kok det en stund og rør rundt. Hjelper godt det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #31 Del Skrevet 16. juli 2004 Det jeg gjør med kopptuene' date=' ja de små hvite som nå er brune altså, jeg koker de i en kjele med vann og vaskemiddlet til oppvaskmaskinen. Kok det en stund og rør rundt. Hjelper godt det![/quote'] Da blir de hvite? Og det snaker ikke oppvaskmaskinpulver av middagen senere på dagen? Må vurdere litt sånn "få klutene hvite" nå... vi får jo besøk i løpet av sommeren. Selv om JEG vet at den brune, engang hvite, kluten, er ren, så vet jo ikke gjestene det.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest agurk Skrevet 16. juli 2004 #32 Del Skrevet 16. juli 2004 Mine blir hvite de! Spørs vel litt hvor inngrodd møkka er da Dersom du er redd det skal smake oppvask av middagen er det bare å koke opp kaserollen med vann etterpå. Det gjør jeg, og ingen har klaget hittil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #33 Del Skrevet 16. juli 2004 InnGRODD er den ikke... men den er godt innKOKT. Jeg, mitt naive lille vesen, tenkte at en omgang i vaskemaskina på 90 grader sikkert ordna saken... men det skjedde altså ikke. Jeg har bare latt det være sånn jeg, kokvasker den, bruker, og kokvasker... men hvitere er den ikke blitt. Kokt godt fast? Kanskje jeg skal gå på leting etter kluter, og koke dem.... Er det når de er rene, eller når de er brukte, at di gjør dette med dem? (altså, må jeg vaske dem først?) Frister mer enn klor, for klorlukta synes jeg ligger i huset så sambo kommer til å spørre hva jeg har gjort, og vifta vår fungerer genialt dårlig (joda, jeg får kanskje klorkluta ut fra kjøkkenet, men derimot lukter det da svømmehall på do og på badet i stedet....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2004 #34 Del Skrevet 16. juli 2004 Rull inn a, du kan vel lufte vel? Ellers vil jeg anbefale deg å kjøpe noen nye kluter/håndklær som du kan ha på stas Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #35 Del Skrevet 16. juli 2004 Visst kan jeg lufte, men ikke med vifta, for den flytter lukta inn på do, og er er ingen vinduer (det er midt i huset) og kjøkkenvinduet er helt i andr enden av rommet enn kjøkkenvasken, og dessuten er det KALDT ute, jeg vil ikke ha inn all den kade lufts, må vite (jepp, jeg fryser, og det regner ute jo!) Også liker jeg grunnleggende ikke lukta av klor. Oppvaskmaskinpulder har jeg erfart er godt til mye rart. I min vaskejobb fikk jeg beskjed om at kjøkkenviftefilter skulle vaskes i en blanding av salmiakk og zalo (på en plass der det ikke fantes vifte!) og jeg holdte på å bli dårlig av lukta. Luktfritt, og LANGT MER effektivt var oppvaskmaskinpulver.... Skal nå prøve den varianten først jeg. Blir de ikke rene, så skal jeg heller forske å klore dem etterpå. Og blir de heller ikke da hvite.... ja så kommer de ikke frem når vi har gjester Men SURE, det er de i det minste ikke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 16. juli 2004 #36 Del Skrevet 16. juli 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. juli 2004 #37 Del Skrevet 16. juli 2004 Nå må ikke du skape forvirring her da, Arkana Jeg ER nordlenning, og når vi sier kopptue mener vi IKKE et kjøkkenhåndle, men derimot en klut slik som Malma beskriver. Kjøkkenhåndkle kaller vi kjøkkenhåndduk eller kopphåndduk. Har ALDRI vært borti noen som kaller et kjøkkenhåndkle for tue. *nikke bekreftende* Kopptue=klut Kopphandduk=kjøkkenhåndduk Nilma - nordlending med orden i begrepene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Malama Skrevet 16. juli 2004 #38 Del Skrevet 16. juli 2004 Da bruker du de samme orda som meg. Tue er klut, håndduk er håndkle. Og håndklærne blir ikke sure, men klutene blir det. Og mine, de koker nå i oppvaskmaskinpulvervann i håp om å bli hvite igjen. Etterpå skal de koke i klorvann, dersom de ikke blir hvite av dette.... Kopptuene mine altså, ikke kopphånddukene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 16. juli 2004 #39 Del Skrevet 16. juli 2004 Men på sunnmøre er kopptuer disse KLUTENE. ....og for å gjøre begrepsforvirringen total; min sunnmørske samboer sier "tvåge", og ante til og begynne med ikke hva jeg snakket om når jeg sa "tue". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 16. juli 2004 #40 Del Skrevet 16. juli 2004 Der jeg kommer fra heter kjøkkenklut fatafille. Gudene vet hvorfor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå