Gå til innhold

Surlukt i alle kopp-tuene


Gyda

Anbefalte innlegg

Som ved et trylleslag har jeg fått surlukt i alle kopp-tuene mine - selv etter vask. :oops:

Vasker de på 60 grader. De hvite kan jeg jo putte i klor, men hvordan få bort lukta fra de som er farget??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Salmiakk har jeg ikke prøvd. Prøver det i dag så får vi se - kanskje jeg rett og slett får kjøpe nye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask på 90 grader bør hjelpe. Du kan også legge dem i fryseren et par dager, også vaske dem etterpå. For å forebygge sur lukt bør du skylle klutene i kaldt vann når du har brukt dem, og la dem henge slik at de tørker. Her i huset bytter vi klut hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en stk kaserolle, fyll den med vann. ha i litt vaskepulver, sleng fillene i kasrollen og la koke i en-to timer. (Pass på slik at det ikke koker over/koker tørt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg dem i klor over natten fx. og vask dem etterpå.

Evt kjøp nye - de skal være inmari dyre og fine for at de ike skal gå i kategorien "forbruksvare".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville lagt dem i klor uansett om de var farget eller ikke. Jeg bruker Jordans microfiberkluter, koster en del da, men det er vel verdt det. De tåler ikke klor, men jeg vasker dem i maskin, bytter hver tredje dag. Har aldri opplevd at de lukter surt. Eller bytt til f.eks. chifonet, veldig billig, tåler klor (farger ikke av) og kastes bare hvis de blir opprevet/sure e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drypp 5-6 dråper lavendelolje i vaskepulveret, og vask dem på 90 grader. Lavendelolje er overraskende sterkt, også lukter de nesten godt etterpå. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malama

Skjønner du ikke hva vi snakker om, Bjørnsdatter?

Kopptuer. Ei tue er i denne ammenheng en klut. Den kluten du bruker til å tørke av kjøkkenbanekn, oppvaskkummen etc, det er ei kopptue.

Disse vasker jeg alltid på 90 grader, hvite eller ei. (Mitt problem er at de ikke ER hvite, for etter at jeg vasket bort noe svidd greier på komfyren med den ene, ja så har den liksom aldri blitt hvit igjen.. kanskje jeg må til med klorbleking for at det skal se "rent og hygiensik" ut? Jeg vet at den ER ren, men den ser skitten ut...)

Kokvask, 90 greder altså, og å skylle i kaldt vann etter bruk og la tørke, det forebygger sur lukt. Fåt håpe du får dem rene igjen da, ellers får du satse på nye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jeg hadde store problemer med å se for meg en kopp-tue, skjønner du, for jeg prøvde å parre en kaffekopp med ei grastue, og det ble ganske merkelig. Det ble enda rarere da den skulle lukte vondt i tillegg...

Men med fatafilla mi og kjøkkenhåndklærne mine gjør jeg som følger:

Bruke. Skylle. Bruke. Skylle. Klore. Bruke. Skylle. Nuke på 95 grader. Ikke hvite? Klore.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Først når Bjørnsdatter begynte å lure på hva det var, skjønte jeg at jeg har tatt feil. Og jeg vet godt hva kopptuer er, men av en eller annen grunn innbilte jeg meg at tråden handlet om oppvaskkluter. Jaja... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malama

Hva annet kan den handle om?

Kopptuer er disse klutne som man bruker på kjøkkenet, i oppvasken, på benkene, vaske av komfyren, og (slik jeg er opplært av min mor) vaske sølvtøyet, for det skal ikke vaskes med kosten)

Nå begynner jeg også å bli forvirra....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø: Er det ikke det det handler om da?

Nå er jeg I HVERT FALL forvirra...

Nei, det handler om kjøkkenhåndklær (tørker med), mens jeg svarte som om det handler om oppvaskkluter (vasker med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Malama

Nei, det handler om kjøkkenhåndklær (tørker med), mens jeg svarte som om det handler om oppvaskkluter (vasker med).

Å?

Flere av svara handler i alle fall om kluter, ikke håndklær (ingen som TØRKER oppvasken med chifonett vel?)

Kopptuer er kopptuer. Håndklær er noe annet... Meg bekjent. (Men, disse ordene er det mange tolkninger av, det hadde vi en tråd på her for et par år siden :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Kan vi ikke bare kalle en oppvaskklut for en flaske, og et kjøkkenhåndkle for en badeball, så vet alle hva vi mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare mitt svar som nevne chifonet, og jeg hadde som sagt misforstått. Kopptue er i allefall kjøkkenhåndklær i Nord-Norge. Jeg bruker ikke det ordet selv, men vet jo hva det betyr likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...