AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #1 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg leier av en gjerrigknark. Men det kan jo være at han har rett. Panelovnen under kjøkkenet er en Glamox 200. Kan ikke være fra dette århundret og hvis jeg skal få varme så må den skrues opp på ca 26. Så jeg ringer eier. Han sa at "de tallene som står her, det er ikke grader, så hvis du har den på 20 og henger ett termometer her, så vil den vise bare 20, det er gradene". Er ikke de tallene man skrur ovnen opp til grader? Jeg kommer uansett til å kjøpe en ny ovn på fot som er fra dette århundret men jeg lurer på om det han sa stemmer. Anonymous poster hash: fc542...594
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #2 Skrevet 9. oktober 2014 Den viser grader på ovnen ikke grader i rommet Anonymous poster hash: 5adab...c17 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #3 Skrevet 9. oktober 2014 så hvis du har den på 20 og henger ett termometer her, så vil den vise bare 20, det er gradene". Anonymous poster hash: fc542...594 Det skal selvfølgelig stå "26 og henger ett termometer her og den viser 20 grader, så er det gradene, ikke det tallet på ovnen". TS Anonymous poster hash: 6ea3e...b27
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Den viser grader på ovnen ikke grader i rommet Anonymous poster hash: 5adab...c17 Ikke sant. Men, er det normalt at jeg skal måtte kjøre den på 26 for å få en ca 20 grader i rommet? Jeg har på følelsen av at den ovnen står og suuuger strøm. Anonymous poster hash: 6ea3e...b27
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Ikke sant. Men, er det normalt at jeg skal måtte kjøre den på 26 for å få en ca 20 grader i rommet? Jeg har på følelsen av at den ovnen står og suuuger strøm. Anonymous poster hash: 6ea3e...b27 Det kan godt være normalt det. Panelovner suger sjelden strøm, de er faktsik ganske 1-1 i forhold til strøm inn og varme ut. Anonymous poster hash: 5adab...c17 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Ikke sant. Men, er det normalt at jeg skal måtte kjøre den på 26 for å få en ca 20 grader i rommet? Jeg har på følelsen av at den ovnen står og suuuger strøm. Anonymous poster hash: 6ea3e...b27 Jeg kjenner ikke akkurat den ovnen, men jeg har en ovn som kutter når den når den temperaturen den er innstilt på er oppnådd i rommet, og en som konstant avgir den temperaturen den er innstilt på. Anonymous poster hash: 4dc56...063
Kamikatze Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Neida, på ovner med enkle termostater er tallene på dreieskiva ofte bare en indikasjon på hvilken retning du må skru den for å få den varmere eller kaldere i rommet, og skalaen kan være temmelig omtrentlig. Bruk et termometer, og skru litt opp eller ned ettersom du vil regulere temperaturen. Vent en time eller to, så finjusterer du sånn etter hvert. Ikke nødvendigvis sånn at ovner av nyere dato viser så mye mer nøyaktig temperatur i displayet. Det beste er å ha egen romtermostat. Støvsuger du gammelovnen der du kommer til, er den sikkert helt grei. Er ikke finmekanikk hverken i nye eller gamle panelovner. Selv om designet på nye ovner er penere, er effektforbruket det samme. Eneste du kan spare litt kilowatt på er styringsautomatikk som nattsenkning og lavere temperatur hverdager mens du er på jobb/skole. En Watt er like varm på en gammel som på en ny ovn. Når jeg skifter ut panelovner, går jeg for de oljefylte radiatorliknende, fordi de avleverer mer stabil varme. De kjøles ikke helt ned når termostaten slukker dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå