Gå til innhold

Allergivennlig gulvovn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Ser etter en allergivennlig gulvovn.

Den eneste ovnen som jeg finner er den fra BEHA:

http://www.beha.no/Elvarme/Gulvovner/Gulvovn-GME-1500T

Ifølge Beha selv så er dette en veldig god ovn med tanke på inneklimaet.

Men jeg finner ingen anbefalning fra allergiforbundet på denne ovnen.

Er dette egentlig en god ovn med tanke på inneklimaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle ovner med lav overflatetemperatur er "miljøovner". Min personlige mening er at gjennomstrømningsovner drar gjennom og sprer støv, og har til dags dato ikke sett noen med filter. Om støvet ikke blir stekt, sprer ovnen fortsatt husstøvmidd.

De ovnene jeg opplever som best, er slike radiatorliknende oljefylte ovner. De har stor overflate, og jevnere temperatur, fordi de ikke kjøles ned på samme måte når termostaten slukker den. Dermed behøver den ikke heve temperaturen så mye når termostaten slår den på igjen.

Dette gjelder ikke underdimensjonerte oljeovner. Hvis den må "jobbe overtid" for å varme opp rommet, må nødvendigvis overflatetemperaturen opp. Hvis jeg regner at jeg trenger 300-600W tilleggsvarme i rommet, kjøper jeg 1200-2000W oljefylt ovn. Den blir endel større, men blir kun brukt på laveste effekt. Med lavere overflatetemperatur blir det også mindre bevegelse i lufta, så den plasseres med fordel steder hvor lufta spres, eller som blokkering foran steder kalddraget kommer fra. Enda bedre er det med flere ovner. En må bare sørge for at laveste trinn er lavt nok.

Skrevet

Hei.

Ser etter en allergivennlig gulvovn.

Den eneste ovnen som jeg finner er den fra BEHA:

http://www.beha.no/Elvarme/Gulvovner/Gulvovn-GME-1500T

Ifølge Beha selv så er dette en veldig god ovn med tanke på inneklimaet.

Men jeg finner ingen anbefalning fra allergiforbundet på denne ovnen.

Er dette egentlig en god ovn med tanke på inneklimaet?

Ovner som er lukket, dvs det ikke kommer støv inn i dem, slik at det nlir brent støv, er allergivennlige. Derfor ble oljeovnene regnet som veldig gode da de kom på markedet.

Tror bare glassovner av typen panleovner er de som i dag er gode nok er å anbefale mht. Allergikere.

For at en produsent skal få et produkt allergigodkjent må produktet og produsenten gjennom en lang og komplisert prosess, som og koster penger. Ikke mange produsenter er villig til å betale for å få astma og allergiforbundets godkjenning. Særlig ikke på et produkt som stadig blir fornyet og forbedret.

Hadde du satt deg litt inn i hvordan Astma og allergiforbundet jobber, særlig me dproduktgodkjenninger, så hadde deres godkjenning snarere vært et minus enn et pluss mht. Ting du kjøper og bruker. Beklager å måtte skrive dette, men NAF har mistet min tillit og mitt medlemskap.

Anonymous poster hash: bc8ab...16d

• Liker 1
Skrevet

Har en fastmontert ovn i stua, men den lager en del støv etc.

Så derfor tenkte jeg at en gulovn ville ha vært best. Hvilke andre alternativer har jeg? Hvis jeg skal være allergivennlig. Har middallergi.

Tror ikke jeg får montert opp noen ny ovn i veggen.

Skrevet

Så derfor tenkte jeg at en gulovn ville ha vært best. Hvilke andre alternativer har jeg? Hvis jeg skal være allergivennlig. Har middallergi.

Det kommer nye produkter på markedet hele tiden, umulig å holde seg oppdatert dersom en ikke er i bransjen. Ta en tur til en butikk med godt utvalg. Har du muligheter gå til flere og spør hva dem anbefaler, sammenlign svarene du får.

Vi bruker ikke ovn, har balansert ventilasjon og nytt hus. Super ved allergi. Midd har du mest av i seng og sengetøy, lite i andre rom, særlig ved daglig støvsuging med god støvsuger.

Skrevet

Jeg har alvorlig middallergi, og har slike glasspanelovner. Tror jeg kunne hatt stort sett alle ovner untatt de oljeradiatorovnene da jeg tørrmopper minst en gang om dagen og støvsuger flere ganger i uka. De oljeovnene samler for mye støv for meg. Støvsuger jo seng, dyner og puter minst en gang i uken.

ICA har tørrmopper, 15 stk til 10 kroner pakken. Mye bedre enn de NAAF anbefaler. Og med det sagt, NAAF har mistet mitt medlemskap også nylig da de kun anbefaler etablerte merker og bare har aktiviteter for de med barn.

Anonymous poster hash: 339bd...c02
Skrevet

Ovner lager ikke støv. Støv kommer dels inn gjennom vinduer og dører og dels fra klær møbler og annet innventar sammen med mikroorganismer vi drar med oss inn i klær og hår.

Om ovnen henger på veggen eller står på gulvet har lite eller ingenting å si mht. Støv/middallergi. Det som er pointet med allergivennlige ovner er at støvet ikke skal komme inn på den delen inni ovnen som skaper varmen i selve ovnen da blir støvet "brent", og det er omtrent umulig å få støv som kommer inn i åpne ovner ut igjen. Derfor er de nye glassovnene til å henge på vegg som er lukket, supre for godt inneklima.

Har du muligheter for å henge ovn på veggen, så er dette den beste løsningen.

Ang. Middallergi, har du middtrekk på madrasser og dyner/puter?

Skrevet

du som hadde alvorlig middallergi: Tror du at den BEHA ovnen som jeg linket til ovenfor vil være god å bruke?

Ang. Middallergi, har du middtrekk på madrasser og dyner/puter?

Ja har det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Har prøvd en BEHA ovn nå, men likte ble tett i nesa av den.

Noen flere forslag til ovner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...