Gå til innhold

Rødvin og hvitvin til bryllup!???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp her jeg. Muligens det finnes noen vinkjennere her inne?

Til forrett skal vi ha røk laks (på urtetoast m/ eggerøre). Hvilken hvitvin bør vi velge? Har hørt at det er en spesiell drue som passer godt til røk laks, men husker ikke hvem det var....

Maks pris pr. flaske: 100,-

Til hovedrett skal vi ha reinsdyr. Fått noen rødvin anbefalt på polet, men disse syntes vi ikke noe særlig om. Har jo ikke smakt vinen sammen med maten, så det er jo sikkert derfor vinen ikke falt i smak.

Vi er en del unge i bryllupet, og det blir jo en del skåling. Ønsker oss derfor en god "all-round-vin" som de fleste liker. Personlig liker jeg godt "Vino Maipo". Denne er veldig mild, og jeg tror alle vil like den. Men blir den for mild?

Maks pris pr flaske: 100,-

Setter UTROLIG stor pris på om du kan hjelpe meg. Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste hvitvin til ca. 100:

Hugel Gentil (Alsace-vin - tysk druer på fransk manér)

Beste hvitvin til ca. 100:

Palacio de la Vega (spansk vin - blanding av tempranillo og cabernet sauvignon)

Skrevet

Ta med deg menyen til vinmonopolet så får du garantert den hjelpen du har bruk for :)

Skrevet
Ta med deg menyen til vinmonopolet så får du garantert den hjelpen du har bruk for :)

Jepp, de vet akkurat hva som passer til hvilken mat, i en prisklasse du er fornøyd med. :)

Gjest Gjesta
Skrevet

"Charm" og "Chiaro" er to rødviner fra Bulgaria, de er uten så mye ettersmak og perfekt for unge (som kanskje ikke er så veldig glad i mye ettersmak). Den er god til mat!

Ellers satser jeg alltid på tyske hvitviner...nam...

Clea

Skrevet

Hei!

Til forrett skal vi ha røk laks (på urtetoast m/ eggerøre). Hvilken hvitvin bør vi velge? Har hørt at det er en spesiell drue som passer godt til røk laks, men husker ikke hvem det var...

Her får du et vanskelig vinvalg - røkt laks er i seg selv vanskelig å kombinere med vin. En vin basert på riesling (en drue) er ett mulig valg. Andre muligheter er Gentil Hugel som nevnt ovenfor (på riesling + gewürztraminer ++ for rundt 100 lappen), og enda et valg (rundt 100 lappen) kan være Rosemount GTR (australsk på riesling + gewürztraminer)... men så var det eggerøren da - egg og vin har det med å gå dårlig sammen... men enkelte musserende kan gå...

Saltet i røkelaksen krever en vin med friskhet, røksmaken noe sødme og "fedmen" i eggene vil kreve høy syre - rimeligste alternativ er å prøve Dr. Loosen's Riesling evt Riesling Kabinett (til hhv kr 70 og kr 80... begge er røverkjøp) og hvis det ikke går - prøve å finne en anstendig musserende som ikke koster skjorta - muligens kan Chapel Hill Chardonnay Brut (til kr 80) brukes - den har litt restsødme (uten å bli klissete) som burde fungere bra med den røkte smaken... og som alle musserende har den bra med syre og er frisk

Til hovedrett skal vi ha reinsdyr. Fått noen rødvin anbefalt på polet, men disse syntes vi ikke noe særlig om. Har jo ikke smakt vinen sammen med maten, så det er jo sikkert derfor vinen ikke falt i smak.

Hvilke viner? Hva er tilbehøret til hovedretten? Palacio de la Vega ble nevnt - god, men kan bli for kraftig (helt avhengig av tilbehør, tilberedning og alt det der). Når det gjelder vilt har jeg hatt en del opplevelser med at såkalte "viltviner" ikke stemte i det hele tatt - det som fungerte var italienske viner (lagd på sangiovese druen)... desverre kan det bli dyrt

Vi er en del unge i bryllupet, og det blir jo en del skåling. Ønsker oss derfor en god "all-round-vin" som de fleste liker. Personlig liker jeg godt "Vino Maipo". Denne er veldig mild, og jeg tror alle vil like den. Men blir den for mild?

Maks pris pr flaske: 100,-

Ha! Der er du ved hovedpoenget :-) så straks jeg er i et større selskap koser jeg meg med selskapet fremfor å tenke så fryktelig mye på hvordan mat og vin går sammen - er det høy stemning kan du servere omtrent hva du vil og alle - selv vinnerder - vil synes vinen er helt grei og at den går til maten og selskapet etterpå... vin og mat trenger man å være "pirkete" med i små selskap. Har ikke smakt Vina Maipo, men det er vel en helt grei standard chilensk lettdrukket "gluggevin"? Kjør på! Jeg hadde drukket den glatt jeg :-) og uten å tenke på om den var for mild eller ikke...

• 3 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for flotte tips!

Vi har bestemt oss for Vina Maipo. Gjorde røverkjøp i Sverige. 56,- pr. flaske - svenske kroner!!!

Når vi skulle betale vinen, sa kassadamen "Ah! Godt valg!". Alle våre venner som har prøvesmakt likte denne godt.

Til forrett blir det Loosen Riesling. Pris i Sverige er ikke undersøkt enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...