Gå til innhold

En "villkatt" har fått to kattunger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på besøk hos en venn her om dagen og så plutselig en katt med to små kattunger. Tipper de var 5-6 uker. Moren er nokså vill, ikke livredd mennesker, men ikke glad i å bli tatt på heller. Den ene ungen var livredd og stakk. Den andre lå og freste, men jeg kunne klappe den.

De er "villkatter", men får mat av studentene som bor der og har ly og katteseng.

Jeg har tenkt om jeg skal kontakte Dyrebeskyttelsen, men er litt i tvil om det er det beste. En katt som er vant til å være ute, inn i et hus med titalls andre? Jeg tror den voksne katten har det bedre der den er nå, så lenge den får mat og ly. Å få omplassert en voksen katt som ikke er særlig kosete er heller ikke så lett. Hadde jeg vært katt ville jeg heller levd i frihet og fått mat, enn å blitt stuet inn med mange andre katter når jeg ikke var vant med mennesker.

Men ungene; de er det håp om å få tamme!? Jeg kunne godt hatt en selv, men ikke to (har to katter fra før). Kan uansett ikke ta de med hjem nå, fordi de trenger moren sin en god stund til. Er redd de er skikkelig ville dersom de er med moren ute til de er 12 uker...

Den ene katten min er rasende på andre voksne katter, hvis ikke kunne jeg hatt hele gjengen i fosterhjem for DB.

Går det an å be DB om å kastrere den voksne også slippe den fri igjen? Jeg mener som det sikkert har komt fram at den har det best der den er nå, mtp at studentene er greie mot den. Det står alltid mat der:) De hadde også tatt ansvar og kontaktet DB da en av de andre kattene i området virket syk.

Noen råd?

Anonymous poster hash: 094fe...3bf
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Katten min ble tatt ifra moren da hun var alt for ung. Vet ikke hvor gammel hun var, 6-8 uker kanskje? Men hun var iallefall HELT vill. Hun var også veldig urenslig. Tok ikke lang tid før hun ble tam, med litt "tvangskos" og masse god mat.

Renslig ble hun ikke før jeg ble nødt til å stenge henne inne på et rom i kjelleren, med vinduet åpent slik at hun kunne gå inn og ut. Rommet var lite, så om hun ikke ville gå på do på sin egen soveplass, så måtte hun gå ute.

Tok ikke lang tid før hun kom på døra og ville inn til oss. Det fikk hun under oppsyn, og etter hvert ble hun helt renslig og hun kan nå være inne så mye hun vil. (Men vi har en sandkasse inne da... Og nå kommer hun INN for å gå på do -.- )

hun er 9 år, ekstremt kosete og klengete. Absolutt ikke noe vill, selv om hun var veldig nervøs i lang tid i begynnelsen.

Anonymous poster hash: e4440...57a
Skrevet

Dere kan prøve å temme dem forsiktig nå, men ikke ta dem fra kattemor, de er fortsatt avhengige av henne. Sannsynligvis dier de fortsatt.

Når kattungene er store nok til å skilles fra mor, kan dere ta inn ungene, og fange moren. Hun må kastreres og deretter holdes inne 10-14 dager til såret er grodd. Mulig dere kan få hjelp til det, men mange foreninger vil da forlange at moren blir matet og får tilsyn der hun blir sluppet ut igjen.

Skrevet (endret)

Ville tatt kontakt med Dyrebeskyttelsen, kanskje de har et fosterhjem som kan ta i mot alle tre. Tviler litt på at de går med på å kastrere moren for så å bare slippe den ut igjen.

Endret av Scoop
Skrevet

De må inn, ellers kommer de til å få haugevis av nye kattunger som kommer til å fryse, lide og sulte ihjel. Det kommer til å bli noe stressende i starten, men de kommer til å venne seg til folk og sette pris på å ha et varmt og trygt hjem.

Anonymous poster hash: fb39c...109
Skrevet

Dyrebeskyttelsen der jeg bor tar inn katter, kasterer og setter ut igjen, om katten får mat der den holder til

Anonymous poster hash: 11d89...dbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...