Gå til innhold

Kan man betale annens gjeld/regning uten samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål; noen som vet om det er lov å betale en annen persons gjeld/regning- uten samtykke fra eier av gjeld?

Ikke det at jeg tenker å gjøre det. Bare lurer på hvorvidt det er mulig å gå inn i banken og be de slette gjeld mot at du betaler summen der og da. UTEN fullmakt fra personen som innehar denne gjelden på sin konto. Eller at denne personen må godkjenne dette. Og da mener jeg ikke å bare sette et beløp inn på en annens konto. Men at banken faktisk nullstiller beløpet fra kontoen til gjeldsinnehaver ?

Hadde ikke det vært greit da? :) at neste gang en person logger seg inn på nettbanken sin, så ser h*n at det ikke står i minus der lenger? Og når h*n ringer banken og spør så får han til svar at gjelden er blitt nedbetalt av en ..anonym ?

Anonymous poster hash: 6d382...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Banken kan selvfølgelig ikke hjelpe deg med dette, de er ganske strenge på det. Moren min jobber i banken jeg har og hun ville ikke en gang oppgi kontonummeret til slektningene mine i forbindelse med min bursdag fordi hun følte at det kom i konflikt med jobben, så de måtte spørre meg direkte istedet.

Men du kan jo prøve å stjele/skaffe KID og kontonr og betale selv.

Anonymous poster hash: 92f23...072
Skrevet

Haha. Ja det var en måte å gjøre det på! Takk for svar :)

Ts

Anonymous poster hash: 6d382...aba

Skrevet

Tror ikke du får lov til det nei. Det har med hvitvaskingslover og slikt å gjøre mener jeg.

Om du kommer med cash i banken for eksempel får du ikke lov til å sette den inn på noen andres konto enn din egen ;)

Skrevet

Banken har ikke lov til å gi deg info om kontonummer og summen på gjelden til en annen person uten fullmakt, men hvis du allerede har den informasjonen er det ikke noe problem å betale ned gjelden, de bryr seg ikke noe om hvor pengene kommer fra.

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

En regning kan da betales av hvem som helst...

Skrevet

Så lenge du har regningen kan du betale.

Anonymous poster hash: 31f63...12c
Skrevet

Det var

Så lenge du har regningen kan du betale.

Anonymous poster hash: 31f63...12c

Det var vel ikke snakk om å betale en faktura - men å sette inn penger på en konto så den gikk i null? Det var slik jeg forsto spørsmålet i hvert fall.

• Liker 1
Gjest Wei Wei
Skrevet

Det var

Det var vel ikke snakk om å betale en faktura - men å sette inn penger på en konto så den gikk i null? Det var slik jeg forsto spørsmålet i hvert fall.

I hovedinnlegget var det snak om regninger også. Så de siste svarene er riktige og relevante.

Skrevet

I hovedinnlegget var det snak om regninger også. Så de siste svarene er riktige og relevante.

Du har rett i at TS skriver gjeld/regning - men slik han/hun skriver det i innlegget er det ikke snakk om den faktura. Det er snakk om gjeld på en bankkonto.

Det er jo faktisk to vidt forskjellige ting. En faktura kan du betale for en annen bare du har fakturaen (konto/KID) - men å sette penger inn på noens konto i banken er ikke bare enkelt. Å overføre til noen andres konto via nettbank derimot - det går jo greit.

Betaler man en faktura for noen andre bør man huske at man enten bruker KID eller merker innbetalingen med fakturanummer og kundenummer. Det er mange so ikke gjør det og å skjønne at en innbetaling fra Lise Jensen skal dekke Per Hansen sin faktura er faktisk ikke så innmari enkelt ;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Betaler man en faktura for noen andre bør man huske at man enten bruker KID eller merker innbetalingen med fakturanummer og kundenummer. Det er mange so ikke gjør det og å skjønne at en innbetaling fra Lise Jensen skal dekke Per Hansen sin faktura er faktisk ikke så innmari enkelt ;)

Man skal jo bruke kid uansett om man betaler for seg eller andre, så lenge det er et kidnr på regningen.

Skrevet

Tror ikke du får lov til det nei. Det har med hvitvaskingslover og slikt å gjøre mener jeg.

Om du kommer med cash i banken for eksempel får du ikke lov til å sette den inn på noen andres konto enn din egen ;)

Det stemmer ikke, har ofte satt inn kontanter på kontoer til andre, fyller bare ut en sånn giro da.

Anonymous poster hash: 9fbd0...bf0

Skrevet

Det stemmer ikke, har ofte satt inn kontanter på kontoer til andre, fyller bare ut en sånn giro da.

Registreres det hvem som betaler regningen da? TS ønsker jo å betale anonymt

Anonymous poster hash: 2180f...531

Skrevet

Det er i hvert fall nylig satt opp informasjonen i banken jeg er innom at det ikke er lov å sette inn penger på andres kontoer.

Skrevet

Man skal jo bruke kid uansett om man betaler for seg eller andre, så lenge det er et kidnr på regningen.

Jeg er VELDIG klar over det ;) og skulle ønske alle alltid brukte KID, men det er dessverre mange som ikke gjør det. Dersom betalingen er merket med fakturanummer og kundenummer finner man som oftest fram likevel. Men det er MANGE som bare betaler helt uten å merke innbetalingen også.

(Jeg bruker MYE tid på å være detektiv på innbetalinger som kommer helt umerket, selvom alle giro'er sendt ut har kid.)

Ofte kommer det innbetalinger folk for eksempel har merket med "Kid fungerer ikke", men da har de i 99% av tilfellene tastet feil nummer :) )

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor ingen vil betale mine regninger ;). Jeg kan t.o.m gi tillatelse hvis det er påkrevd...

Anonymous poster hash: b96e9...4f8

• Liker 2
Gjest Wei Wei
Skrevet
*Emma*, on 09 Oct 2014 - 12:25, said:

Du har rett i at TS skriver gjeld/regning - men slik han/hun skriver det i innlegget er det ikke snakk om den faktura. Det er snakk om gjeld på en bankkonto.

Det er jo faktisk to vidt forskjellige ting. En faktura kan du betale for en annen bare du har fakturaen (konto/KID) - men å sette penger inn på noens konto i banken er ikke bare enkelt. Å overføre til noen andres konto via nettbank derimot - det går jo greit.

Nå har jeg aldri fårr regninger for å nedbetale forbruksgjeld (forstår at det er det som menes i saken), men står ikke innbetalingskonto og KID på en regning/innkassokrav man får i posten? Kan man ikke da bruke den informasjon for å betale regningen eller betale en større sum (ekstraordinær betaling)?

Gjest Magdalene
Skrevet

Det er i hvert fall nylig satt opp informasjonen i banken jeg er innom at det ikke er lov å sette inn penger på andres kontoer.

Det er da lov til å betale inn på andres konto. Hvorfor skulle ikke det være lov?

Jeg kan fint sette inn de 500kr jeg skylder søsteren min om jeg vil det.

Dummeste jeg har hørt rett og slett.

Skrevet

Om det er noen banker som i dag tar i mot kontanter over disk tror jeg ikke.

Skal man sette inn penger på en konto må man gå via en automat, da må man tilkjennegi se med å sette inn eget kort.

Skal en overføre penger fra en konto til enannen vil avsender alltid bli oppgitt. Men det er ingen lov som forbyr noen å overøfre penger fra egen konto og til en annens konto. Det eneste hinderet er kontonummer. Kontonummer kan man finne på ulike måter.

Anonymous poster hash: 196a7...847

Skrevet

Det er da lov til å betale inn på andres konto. Hvorfor skulle ikke det være lov?

Jeg kan fint sette inn de 500kr jeg skylder søsteren min om jeg vil det.

Dummeste jeg har hørt rett og slett.

Det er en automat i banken jeg er hvor man kan sette inn penger. Det står det lapp om at man ikke lenger har lov til å sette penger inn på noen andres konto.

Uansett hvor dumt du syns det høres ut.

Det er forøvrig en DNB bank.

Det er snakk om cash i bank som sagt. Jeg har ikke sagt du ikke kan overføre penger fra din konto til noen andres konto. Det kan du selvfølgelig gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...