Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. juli 2004 #1 Skrevet 14. juli 2004 Det er ingen tvil om at innvandrere fra ikke-vestlige land er overrepresentert. Det er selvfølgelig et problem vi må ta alvorlig. Jeg vil alikevel sette ting litt i perspektiv: Innvandrere fra vestlige land hadde færre antatte gjerningsmenn enn befolkningen ellers. Blant vestlige innvandrere var kriminalitetsratene høyest for innvandrere fra Norden, i alt 25 antatte gjerningsmenn per 1 000 innbyggere, altså to færre enn blant nordmenn. Det er særlig innvandrere fra Asia, Afrika, Mellom- og Sør- Amerika og Tyrkia som viser høye tall og fører til overrepresentasjon av antatte gjerningsmenn for hele innvandrerbefolkningen. I alt ble det registrert 55 antatte gjerningsmenn per 1 000 innbyggere i denne del av befolkningen. Til sammenlikning var andelen lavest for innvandrere fra Nord-Amerika og Oseania. Blant disse ble det registrert 11 gjerningsmenn per 1 000 innbyggere. Altså blant vestlige innvandrere var 2,5 % antatte gjerningsmenn. Blant ikke-vestlige var 5,5 % antatte gjerningsmenn. Altså har 97,5 % av alle vestlige innvandrere ikke noe med kriminalitet å gjøre, mens blandt ikke-vestlige er det 94,5 % som ikke har noe med kriminalitet å gjøre. Dette er statestikk fra 1998. http://www.ssb.no/samfunnsspeilet/utg/9903/1.shtml
Gjest Poirot Skrevet 14. juli 2004 #3 Skrevet 14. juli 2004 Og så må man ta i betraktning at mange har en tendens til å lettere anmelder mørkhudede enn hvite. Og da blir statistikken høyere for de mørke. Jeg skulle også likt å se en definisjon av innvandrere. For dagens norskfødte mørkhudede er jo ikke innvandrere vil jeg tro? Hvor kommer bander som kommer inn for å bedrive kriminalitet, ofte fra Øst-Europa inn hen? Svært mangenarkotikasmuglere er også utlendinger, men de bor ikke i Norge, de reiser kun inn og ut igjen. Hvordan er tallene for hvite norske borgere?
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. juli 2004 #4 Skrevet 14. juli 2004 Jeg fant ikke noe sted i linken hvor det sto om hvite nordmenn. Men mener å ha lest et sted at det ligger på 1-2%.
Gjest Valhalla Skrevet 14. juli 2004 #5 Skrevet 14. juli 2004 SSB's definisjon er førstegangsinnvandrere og deres barn. Barn med kun en innvandrerforelder teller ikke. Det du skulle tatt med var statistikken over voldskriminalitet,det er her man ser store forskjeller. I hvitsnippkriminalitet er nordmenn mer representert enn innvandrere.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 14. juli 2004 #6 Skrevet 14. juli 2004 Tallet blir jo uansett ikke noe mer enn 5,5 %, i.o.m. at alle kriminialitet er tatt med. Dersom en del av de 5,5 % er annen kriminalitet, vil voldskriminalitet faktisk bli mindre enn 5,5 % blandt ikke-vestlige innvandrere.
Gjest lurven Skrevet 14. juli 2004 #7 Skrevet 14. juli 2004 statistikk kan man jo bruke litt som vil kan gi folk forskjellig intrykk bare med å endre fokus littegrann
Gjest Eir Skrevet 14. juli 2004 #8 Skrevet 14. juli 2004 Og så må man ta i betraktning at mange har en tendens til å lettere anmelder mørkhudede enn hvite. Og da blir statistikken høyere for de mørke. Hva bygger du denne påstanden på? Jeg vil tro at det varierer utifra ulike typer forbrytelse, og det er også nokså mange forbrytelser hvor man ikke vet gjerningsmannens hudfarge før han faktisk er tatt,
Gjest TomKrus Skrevet 14. juli 2004 #9 Skrevet 14. juli 2004 Hva bygger du denne påstanden på? Jeg vil tro at det varierer utifra ulike typer forbrytelse, og det er også nokså mange forbrytelser hvor man ikke vet gjerningsmannens hudfarge før han faktisk er tatt, Tror heller det er sånn at politet er litt flinkere til å passe på ikke-vestlige innvandrere, enn resten av oss. De fleste har sikkert hørt om den somaliske mannen som ble stoppet av politiet i Oslo 17 ganger på tre uker med anmodning om å vise kvittering på sin kostbare sykkel. Dersom denne historien sier noe om ikkevestlige innvandreres hverdag, kan den til en viss grad forklare denne befolkningsgruppens relativt høye kriminalitetsrater for lovbrudd hvor det offentlige kontrollapparat står for en stor andel av oppdagelsene og anmeldelsene. Innvandrere og nordmenn som offer og gjerningsmenn
waco Skrevet 15. juli 2004 #10 Skrevet 15. juli 2004 Hva bygger du denne påstanden på? Jeg vil tro at det varierer utifra ulike typer forbrytelse, og det er også nokså mange forbrytelser hvor man ikke vet gjerningsmannens hudfarge før han faktisk er tatt, Eller så kan du tenke litt på at det er bittelittegranne lettere å bli kriminell dersom man ikke har vanlig borgerrettigheter som arbeidsstillatelse og anledning til å bo lovlig i en leilighet i dette land. Jeg skjønner at det ikke er lett å tenke på alt, og da er det jo fint at jeg kan være behjelpelig med å utklare noen begreper som synes uoversiktelig og helt meningsløst for mange her på kg....(vil ikke nevne eir, for da vil hun kanskje føle seg truffet) Waco
Gjest Gjesta Skrevet 15. juli 2004 #11 Skrevet 15. juli 2004 Det som bekymrer meg seriøst er voldtekt. Man leser om mange voldtekter utført av menn av utenlandsk opprinnelse ( selfølgelig hvite menn utfører også voldtekter). Men når man da ser på tallene for antall nye hivsmittede eksempel fra 2002 : 2002 ble det diagnostisert 205 nye hivsmittede i Norge, 137 var av utenlandsk opprinnelse, og smittet før de kom til Norge... Dette er kanskje litt på sidelinjen.. og ikke misforstå.. jeg kaller ikke utlendinger for voldektsmenn.. Men jeg synes alikevel at de økede tallene + høye voldektstall er urovekkende..
Gjest Poirot Skrevet 15. juli 2004 #12 Skrevet 15. juli 2004 Hva bygger du denne påstanden på? Jeg vil tro at det varierer utifra ulike typer forbrytelse, og det er også nokså mange forbrytelser hvor man ikke vet gjerningsmannens hudfarge før han faktisk er tatt, Vi lærte om det i kriminologien. Mener selvfølgleig forhold der man vet hudfargen.
waco Skrevet 15. juli 2004 #13 Skrevet 15. juli 2004 Jasmin, jeg forstår bekymringen din. Hadde også vært litt redd hvis jeg var som deg, dvs at jeg ikke forsto at årsaken til at utlandet har flere hiv-smittede enn norge sørges noe så enkelt som mangel på kunnskaper og medisiner pga sånne vestlige borgerinner som deg... Forresten er det kvinner som spres HIV-smitte, 60 % av de hiv-smittede sør for sahara er KVINNER!!!! Waco
Gjest Gjesta Skrevet 15. juli 2004 #14 Skrevet 15. juli 2004 Ikke i følge tallene som er publisert. Og de er de jeg forholder meg til Jeg snakker om prosenten som ikommer inn til Norge. Selfølgelig er dette en alvorlig epedemi.. Men det var ikke tema her. Majoriteten av hiv smittede i Norge er menn. 1805 menn og 705 kvinner.
Gjest TomKrus Skrevet 15. juli 2004 #15 Skrevet 15. juli 2004 Det som bekymrer meg seriøst er voldtekt. Man leser om mange voldtekter utført av menn av utenlandsk opprinnelse ( selfølgelig hvite menn utfører også voldtekter). Men når man da ser på tallene for antall nye hivsmittede eksempel fra 2002 : 2002 ble det diagnostisert 205 nye hivsmittede i Norge, 137 var av utenlandsk opprinnelse, og smittet før de kom til Norge... Dette er kanskje litt på sidelinjen.. og ikke misforstå.. jeg kaller ikke utlendinger for voldektsmenn.. Men jeg synes alikevel at de økede tallene + høye voldektstall er urovekkende.. Hvilken statistikk er det du opererer med? Fra tidligere nevnte rapport fra ssb, så er 0.3 av 1000 nordmenn (kjente) gjerningsmenn innen sedelighetsforbrytelser. For ikke-vestlige innvandrere er tallet 0.5 av 1000. Er dette en urovekkende stor forskjell, når man samtidig tar med at sannsynligheten for at du blir tatt for en gjerning er større hvis du er en ikke-vestlig innvandrer enn nordmann på grunn av økt kontroll (og et mindre utvalg å etterforske)? Bemerk også at tallene er relative, dvs. at nordmenn står for brorparten av sedelighetsforbrytelsene (608 vs 37 reg. gjerningsmenn).
Gjest Poirot Skrevet 15. juli 2004 #16 Skrevet 15. juli 2004 Forresten er det kvinner som spres HIV-smitte, 60 % av de hiv-smittede sør for sahara er KVINNER!!!! Waco Feil igjen. Kvinnene er ofte trofaste, men blir smittet fordi de lettere blir smittet enn menn, samt at mennene har flere kjærester og elskerinner (mao er det de som gir sine koner hiv).
waco Skrevet 15. juli 2004 #17 Skrevet 15. juli 2004 Ja Poirot, og la meg gjette i gamle dager fantes det ikke lesbiske fordi at jenter aldri hadde sex med hverandre??? Jeg trodde vi var ferdig med de gamle mytene om kvinner som trofastheten sjæl og menn som den uforbredende drittsekken... Waco men kvinner har jo aldri skyld i noe som helst så da...
Gjest Eir Skrevet 15. juli 2004 #18 Skrevet 15. juli 2004 Og det hadde jo som vanlig ingenting å gjøre med det jeg faktisk spurte om...
Gjest Anonymous Skrevet 16. juli 2004 #19 Skrevet 16. juli 2004 Hva bygger du denne påstanden på? Jeg vil tro at det varierer utifra ulike typer forbrytelse, og det er også nokså mange forbrytelser hvor man ikke vet gjerningsmannens hudfarge før han faktisk er tatt, Det har vel med andelen innvandrere/mørhudede/ikke-vestlige som blir anmeldt vs de som faktisk blir dømt. Altså er andelen som blir anmeldt, men som blir frikjent større innen denne gruppen enn i tilsvarende gruppe etniske nordmenn. Dette varierer sikkert mye i forhold til hvilke type lovbrudd det er snakk om. Som et apropos kan det jo nevnes en sak som sto avisen for et år eller to siden. En mørkhudet som hadde en dyr sykkel hadde opplevd å bli stoppet av politiet 21 ganger i løpet av en måned - da politiet mistenkte at han hadde stjålet sykkelen. Om det hadde vært meg så hadde i alle fall jeg følt meg litt stigmatisert.
Gjest Poirot Skrevet 16. juli 2004 #20 Skrevet 16. juli 2004 Ja Poirot, og la meg gjette i gamle dager fantes det ikke lesbiske fordi at jenter aldri hadde sex med hverandre??? Jeg trodde vi var ferdig med de gamle mytene om kvinner som trofastheten sjæl og menn som den uforbredende drittsekken... Waco men kvinner har jo aldri skyld i noe som helst så da... Kjære deg Waco, jeg snakker da ikke om myter, men om fakta basert på undersøkelser fra Afrika. I deler av Afrika ER det faktisk slik at menn kan tillate seg å ha en mer løssluppen seksualitet enn kvinner og dermed ha flere kjærester på en gang. Kona er hjemme med barne pass og har i sjeldnere grad flere menn. Les noen aidsrapporter, så skal du se at det jeg sier er sant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå