Gå til innhold

Han har 100% omsorg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har snakket med en kjekk fyr på en datingside, og han sa at han hadde ett barn.
Så A4 som tankegangen min er, så tenkte jeg jo at han var helgepappa eller noe.. Men så kommer det fram at han har hovedomsorg. Og da blir jeg skeptisk med en gang.
Jeg vet, det er skikkelig diskriminerende.. Men han er en kjekk fyr, med livet på stell.
Vi er for tidlig i "prosessen" til at jeg kan spørre om ting rundt det, men jeg tenker jo at moren til dette barnet enten må være død eller være narkoman eller psykisk ustabil.. Og i de to siste tilfellene, må han jo være en mann med utrolig dømmekraft når det gjelder damer.
For det ER jo ikke normen at fedre får hovedomsorg i dette landet, med mindre det skorter på noe alvorlig hos mor..
Hvordan kan jeg finne ut mer om dette?

Anonymous poster hash: 69cc4...3ce
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utrolig dårlig dømmekraft*

Skrevet

Du får spørre?

Jeg kjenner en som er "alenefar" fordi barnemoren har vært i koma i snart to år etter en ulykke.

En jeg kjenner er enkemann.

En har hovedomsorg fordi mor stort sett har oppholdt seg på institusjon fordi hun sliter etter en stygg overfallsvoldtekt.

En har hovedomsorg fordi barnemoren er blitt rusmisbruker.

Det kan være mange årsaker.

Anonymous poster hash: 206fc...f27

• Liker 1
Skrevet

Du får spør han da :)

Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde spurt rett ut, men på en pen måte hvordan han endte opp med å ha barnet 100%. Og hvis du føler du ikke kjenner han såpass ville jeg ventet 2 uker, og hvis vi fortsatt hadde holdt kontakten like mye, eller mer, ville jeg spurt da.

Jeg regner med at det er en selvfølge for skilte foreldre å få spørsmål om status rundt barnet.

Skrevet

Det er ikke normen nei, men det må ikke være hans dårlige dømmekraft. Kanskje det var dømmekraften hans som fikk han vekk fra barnemoren? Jeg ville heller tenkt på det som positivt. Han er jo faktisk en oppegående ressursperson med aleneansvar for et barn.

Anonymous poster hash: 9a672...0a0
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tror jeg bare hadde spurt rett ut, men på en pen måte hvordan han endte opp med å ha barnet 100%. Og hvis du føler du ikke kjenner han såpass ville jeg ventet 2 uker, og hvis vi fortsatt hadde holdt kontakten like mye, eller mer, ville jeg spurt da.

Jeg regner med at det er en selvfølge for skilte foreldre å få spørsmål om status rundt barnet.

Jo, men det er jo egentlig ikke så vanlig å spørre om, HVORFOR man har den ordningen man har. Om en mor har hovedomsorg, er det ganske vanlig og trengs ingen utdypning. Om man har 50/50, taler jo det for seg selv. Men når en far har hovedomsorg, er det spesielt. Vil nok vente med å spørre ja.

TS

Skrevet

En jeg kjenner har hovedomsorgen for to små, bare 2 og 5 år. Moren har prøvd å ha et stabilt familieliv, men det går ikke. Hun har ADHD og i tillegg et stort oppmerksomhetsbehov.

Barnefaren visste, men håpet. Det gikk rimelig bra i 6 år. Så flippet hun ut. Hun klarte ikke med ungene, og ville ut for opplevelser.

Det ble ingen rettsak, men enighet på familievernkontoret - han fikk omsorgen for barna. Det klarer han godt.

Altså kan det være mange forklaringer. Det er mange menn som ikke hadde taklet en slik situasjon. Jeg ville ha gitt ham 1000 ekstra plusspoeng :)

• Liker 3
Skrevet

Hva?? Jeg hadde sett på det som utelukkende positivt at han er i stand til å få 100% omsorg for barnet sitt.

• Liker 3
Skrevet

Er vel bare å spørre hvor moren til barnet er, dersom det blir noe barnesnakk i samtalen?

Skrevet

Han har omsorgen og for en eller annen grunn er de ikke sammen lenger. Om det skulle vise seg å være fordi hun er klin kokkos, er ikke det egentlig et godt tegn at han da (om det var han) gjorde det slutt og nå tar vare på barnet alene? Kanskje de ikke var i et forhold, kanskje hun er/var syk osv. Det er mange grunner som kan ligge bak. Det blir akkurat det samme som at du skulle være alenemor, det betyr ikke at barnefaren dermed er psyko og du like så.

Om det bekymrer deg bør du snakke med han om det før dere involverer dere for mye.

Anonymous poster hash: cd6d7...252
Skrevet

Men han er en Og i de to siste tilfellene, må han jo være en mann med utrolig dømmekraft når det gjelder damer.

Og nå har han kasta øya på deg, som er en overtenkende, trangsynt og omvendt misogyn KG-bruker.

Jeg er enig med deg. Han må ha dårlig dømmekraft.

Anonymous poster hash: d3220...fdd

• Liker 5
Skrevet

jeg har også snakket med en kjekk fyr med ting på stell soom har nettop fått omsorgen for gutten sin. kanskje samme fyr? :fnise:

Jeg har heller ikke turt å spørre :P Men om jeg var deg hadde jeg spurt etter hvert når dere kommer inn på det. jeg tenker å spørre snart, men så langt går det mest i snap da jeg er dårlig til å svare på mld med tekst.. som andre sier her det kan være massevis av grunner. Og om han så var sammen med ei gær'n dame så kan han jo ha lært av det.

p.s. man er ikke trangsynt fordi om man er nysgjerrig da påsan

Anonymous poster hash: a4a64...d9d
Skrevet

Hovedomsorg kan være ganske langt unna 100%.

Jeg vet om to menn med hovedomsorg.

Den ene har det fordi det er slutt med mammaen og hun har fått M.E.

Den andre fordi hun var tvunget til å flytte tilbake til hjemlandet sitt, og det var best for barna å bli i Norge.

Anonymous poster hash: d381c...257
Skrevet

Jeg syns det er greit at du han spør om dette nå.

Skrevet

Hovedomsorg er jo ikke nødvendigvis 100% da, men alt over 60%.

Trenger ikke å være at mor er psykisk ustabil eller narkoman. Kanskje hun bare har flyttet til en annen kommune for å jobbe/studere og følte at barnet hadde best av å få bli i den barnehagen/skolen barnet gikk på?

Skrevet

Hovedomsorg er jo ikke nødvendigvis 100% da, men alt over 60%.

Trenger ikke å være at mor er psykisk ustabil eller narkoman. Kanskje hun bare har flyttet til en annen kommune for å jobbe/studere og følte at barnet hadde best av å få bli i den barnehagen/skolen barnet gikk på?

Tviler. Enhver oppegående mor ville aldri gitt slipp på barna sine for å studere eller gjøre egne greier.. I know I wouldn't..

• Liker 1
Skrevet

Tviler. Enhver oppegående mor ville aldri gitt slipp på barna sine for å studere eller gjøre egne greier.. I know I wouldn't..

Vel.. Noen ville faktisk det. Har lest flere slike tråder her på KG (alle kan umulig være troll ;)), og kjenner til et tilfelle. Og å ha barna 40% er ikke det samme som å gi slippe på de da.

Skrevet

Om moren skulle være narkoman eller har psykiske problemer, så synes jeg det er stygt av deg å dømme han for det. Han har vel ikke kunnet forutsi eller styre hennes handlinger/psyke.

Anonymous poster hash: 5a9d4...6b7
Skrevet

Har snakket med en kjekk fyr på en datingside, og han sa at han hadde ett barn.

Så A4 som tankegangen min er, så tenkte jeg jo at han var helgepappa eller noe.. Men så kommer det fram at han har hovedomsorg. Og da blir jeg skeptisk med en gang.

Jeg vet, det er skikkelig diskriminerende.. Men han er en kjekk fyr, med livet på stell.

Vi er for tidlig i "prosessen" til at jeg kan spørre om ting rundt det, men jeg tenker jo at moren til dette barnet enten må være død eller være narkoman eller psykisk ustabil.. Og i de to siste tilfellene, må han jo være en mann med utrolig dømmekraft når det gjelder damer.

For det ER jo ikke normen at fedre får hovedomsorg i dette landet, med mindre det skorter på noe alvorlig hos mor..

Hvordan kan jeg finne ut mer om dette?

Hvorfor skal du spørre om det???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...