Miranda Skrevet 14. juli 2004 #1 Skrevet 14. juli 2004 Våre marsvin har nå fått ett kull på 3 søte små. Dyrehandleren sa at det ikke var noe problem å la marsvin-far gå sammen med mor og barn. Jeg spurte spesielt om dette da jeg har hørt at kaninfar kan spise sine egne barn. Min ellers respekterte kollega ble irritert, og sa at jeg måtte separere dem. Hun himlet med øynene da jeg refererte til hva dyrehandleren hadde sakt, og syntes det var dumt av meg å ta sjansen. Noen erfaringer...?
Gjest 1111 Skrevet 14. juli 2004 #2 Skrevet 14. juli 2004 Søstreren min hadde ikke separert dem og en av dem ble spist opp. så det er i alle fall en sjanse for det... men om du velger å skille dem eller ikke, det er opp til deg
Miranda Skrevet 14. juli 2004 Forfatter #3 Skrevet 14. juli 2004 Huffda... Så er det noe riktig i det... I teorien kan det jo ha blitt født flere enn 3, for jeg var på arbeid natten det skjedde... Nå er ungene i sin 2. leveuke, så sjansen for å skulle bli spist er vel over? Ikke sant? *Krysser fingre, for jeg har lånt vekk det ekstra buret* ...jeg får visst separere dem neste gang... :oops:
Gjest Virvar Skrevet 14. juli 2004 #4 Skrevet 14. juli 2004 Når de blir kjønnsmodne, og det blir de tidlig, så kan faren ta guttene, eller jage de fra drikke og mat. I naturen ville de da forlatt flokken siden den andre er sterkere og de ellers ville sulte eller tørste i hel. Psykisk plaging er også vanlig. Dessuten så kan de parre seg hvis de er sammen etter at de er kjønnsmodne, og det er ikke bra siden de fortsatt bare er barn. Men jeg leser faktisk nå at ungene tyr til lederhannen ofte når de er et par uker, og slik går avvenningen fra moren gradvis. Det står også at dersom ungene hyler og er redde eller forlatt, så iler mor eller far til. Så om det går greit, og om buret er stort, så kan de sikkert være sammen til kjønnsmodningen eller til ting endrer seg. Marsvin familier skal leve fredelig sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå