Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått avslag på uføresøknaden min og lurer på hva som skjer videre da.

Har fått AAP i 4år og er fremdeles 100% ute av stand til å arbeide.

Faller jeg virkelig mellom 2 stoler da? Og uten rettigheter?

( det er ikke noe psykisk så kommentarer om å skjerpe seg og komme seg ut av senga er unødvendige )

Anonymous poster hash: 85a3d...de3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står i vedtaket hva som er grunnen. Er du ikke ferdig avklart kan du i noen tilfeller få forlenget AAP under forutstning av at du deltar på tiltak etc.

Anonymous poster hash: 57675...607

Skrevet

Står det at det er "utsikt til bedring av ervervsevnen?" Da mener de at det er håp om at du kan komme tilbake i arbeid.

Du får lese vedtaket nøye, diskutere med legen din og vurdere hva du vil gjøre videre.

Du kan jo anke avslaget. Ved anke kan det være en fordel å få advokathjelp.

Anonymous poster hash: 4d718...b2e

• Liker 2
Skrevet

TS

Det står at de ikke kan utelukke en plutselig bedring (et mirakel)

All forskning og erfaring viser det motsatte. Jeg har vært syk i 10år, pleietrengende de siste 5årene. Spesialister sier det er veldig veldig liten sjanse for bedring etter så lang tid, og selv NAV lokalt og NAVs rådgivende lege har konkludert med at all behandling er utprøvd og at jeg aldri vil være i stand til å arbeide.

Skrevet

Hvis NAV lokalt er på ditt "lag", ville jeg tatt kontakt med dem og rådført meg om klageadgangen. Du kan jo også kontakte advokat eller en juridisk rådgivningstjeneste for å forhøre deg om behovet for advokat. Ta det også opp med fastlegen.

Hvis det ikke går gjennom, faller du dessverre mellom to stoler. Jeg kjenner et par stykker som har vært uten noe annen inntekt enn arbeidsledighetstrygd pga avslag uførhet. Den ene søkte på nytt etter et par år, og fikk gjennomslag da etter lang tid med saksarbeid.

Anonymous poster hash: 81b6e...edc
  • Liker 1
Skrevet

TS

Men for å få arbeidsledighetstrygd så må man jo være aktiv søker og evt delta på jobbsøkerkurs osv, dette er jo for meg ikke fysisk mulig med min sykdom.

Skrevet

Når alle instanser mener at du ikke har restarbeidsevne og bør uføretrygdes 100%, er det veldig pussig at nav forvaltning har kommet til et annet resultat.

Her har du ikke annet valg enn å anke saken, evnt med hjelp av advokat eller rettshjelper el.

• Liker 1
Skrevet

Når alle instanser mener at du ikke har restarbeidsevne og bør uføretrygdes 100%, er det veldig pussig at nav forvaltning har kommet til et annet resultat.

Her har du ikke annet valg enn å anke saken, evnt med hjelp av advokat eller rettshjelper el.

TS

Avslaget var ganske overraskende. Jeg fikk inntrykk fra både sykehus og saksbehandler hos NAV at jeg hadde en rimelig klar sak. Men så enkelt var det vist ikke

Skal selvfølgelig anke, og regner med å få god hjelp fra sosionom fra sykehuset.

Skrevet

Vil bare gi deg en klem og ønske deg lykke til!

Livet er tøft og urettferdig noen ganger.

:klemmer:

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det er litt rart at folk etter 4år skal ha 100% uføre. Alle jeg vet om har gått på tidsbegrenset uføre, aap, osv i 10år+ og det er nå dem begynner å prate om uføre.

Visst søknaden din blir avslag nå får du mest sannsynlig avslag i 2015 ihvertfall for da blir det mye strengere for og få uføre.

Anonymous poster hash: 669a3...d46
Skrevet

Jeg syns det er litt rart at folk etter 4år skal ha 100% uføre. Alle jeg vet om har gått på tidsbegrenset uføre, aap, osv i 10år+ og det er nå dem begynner å prate om uføre.

Visst søknaden din blir avslag nå får du mest sannsynlig avslag i 2015 ihvertfall for da blir det mye strengere for og få uføre.

TS.

Makstiden for AAP er 4år, så ufør eller jobb er eneste alternativet. Jobb er dessverre ikke et alternativ for meg. Og som sagt så har jeg vært syk i over 10 år, og pleietrengende (hjemmehjelp, hjemmesykepleier og levering av mat på døren) de siste 5årene.

• Liker 1
Skrevet

Har du nok dokumentasjon av spesialister og støtte fra fastlege + nav saksbehandler så er ikke det noe problem å få 100% uføre.

Skrevet

Har du nok dokumentasjon av spesialister og støtte fra fastlege + nav saksbehandler så er ikke det noe problem å få 100% uføre.

TS

Det holdt tydeligvis ikke for meg nei

Skrevet

TS.

Makstiden for AAP er 4år, så ufør eller jobb er eneste alternativet. Jobb er dessverre ikke et alternativ for meg. Og som sagt så har jeg vært syk i over 10 år, og pleietrengende (hjemmehjelp, hjemmesykepleier og levering av mat på døren) de siste 5årene. Anonymous poster hash: 85a3d...de3

Etter avslag på uføre gikk jeg på sosialhjelp frem til jeg fikk innvilget aap igjen.. Var snakk om 4-5 mnd med sosialhjelp.

Litt usikker på hvor lenge jeg har aap, men planen min varer frem til 2018

Anonymous poster hash: 9400d...ace

• Liker 1
Skrevet

Er i nesten samme situasjon. Har vært kronisk syk (autoimmun sykdom) i ti år, pleietrengende (må ha hjelp til p dusje, spise osv) siste seks år. Har vært hos mange leger, også i utlandet, men ingen tror jeg vil bli frisk nok til å jobbe. I fjor søkte jeg, etter Nav lokals oppfordring, uførepensjon, men fikk muntlig avslag fra Forvaltning slik at jeg kunne trekke søknadden og beholde AAP i ett ekstra år. Forvaltning og Navs rådgivende lege (som er gynekolog!) mener at det kan være en sjanse for at jeg spontant blir frisk av megselv, men de klarer ikke å finne én eneste person med samme diagnose og prognose som har blitt spontant bedre. I mars er det slutt på AAP så nå må jeg snart sende inn ny søknad....

Anonymous poster hash: 1c279...3be

• Liker 2
Skrevet

Etter avslag på uføre gikk jeg på sosialhjelp frem til jeg fikk innvilget aap igjen.. Var snakk om 4-5 mnd med sosialhjelp.

Litt usikker på hvor lenge jeg har aap, men planen min varer frem til 2018

Anonymous poster hash: 9400d...ace

TS

Trodde ikke det var mulig jeg. Men det skal jeg sjekke nærmere :)

Skrevet

Vil bare gi deg en klem og ønske deg lykke til!

Livet er tøft og urettferdig noen ganger.

:klemmer:

TS

Takk :D

• Liker 1
Skrevet

Er i nesten samme situasjon. Har vært kronisk syk (autoimmun sykdom) i ti år, pleietrengende (må ha hjelp til p dusje, spise osv) siste seks år. Har vært hos mange leger, også i utlandet, men ingen tror jeg vil bli frisk nok til å jobbe. I fjor søkte jeg, etter Nav lokals oppfordring, uførepensjon, men fikk muntlig avslag fra Forvaltning slik at jeg kunne trekke søknadden og beholde AAP i ett ekstra år. Forvaltning og Navs rådgivende lege (som er gynekolog!) mener at det kan være en sjanse for at jeg spontant blir frisk av megselv, men de klarer ikke å finne én eneste person med samme diagnose og prognose som har blitt spontant bedre. I mars er det slutt på AAP så nå må jeg snart sende inn ny søknad....

Anonymous poster hash: 1c279...3be

Ts

Skulle ikke vært mulig i "verdens rikeste og beste land"

:(

• Liker 4
Skrevet

Mye feil her.

Maxtiden for AAP er hele 8 år. 4 er vanlig, men kan forlenges med 4 år til.

Det er ikke vanlig å gi ufør før denne tiden er medgått.

Ufør skal være siste alternativ.

Anonymous poster hash: d6dc8...3d5
  • Liker 2
Skrevet

Når skal folk skjønne at det ikke er noe fasitsvar på dette? Selv var jeg to år på AAP før jeg fikk innvilget ufør.

Anonymous poster hash: 3e652...243

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...