miama Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Hei, jeg har kjøpt en håndstøvsuger fra UK, med oppgitt Volt 120-240. Jeg hører også at spenningen i UK er den samme som i Norge. Nå har jeg etter beste evne skiftet til norsk støpsel, men apparatet lader ikke. Støvsugeren har jo batteriet i seg, så det slo meg ikke, da jeg klipte av det britiske støpselet, at det var noe mer inni der. Kan den originale pluggen ha noen viktige ladedeler i seg? Eller er det noen som har forslag på hva som skjer feil? På forhånd takk m
Kamikatze Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Vi er ikke synske Skriv merke og modellnummer slik at vi kan google den for deg. Du finner det på en hvit eller sølv klistrelapp på baksiden, Hvis ikke det står preget på selve apparatet. Det er ikke uvanlig at håndstøvsugere har laderen og støpselet i samme enhet. Hvis du ikke vet hva du driver med, anbefaler jeg på det varmeste at du lar andre surre med nettstrømmen, selv om endel gjøremål er lov på det som er løst og ikke fast installasjon, er det forferdelig ulurt å fikle med noe du ikke er hundre prosent sikker på, hvis ikke det er en form for hyllest til Darwin...
Gjest PTR Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Var det 2 eller 3 ledninger i kabelen? Og legg gjerne ut bilder av støpselet, gamle og nye. Hvis du kan. Endret 8. oktober 2014 av PTR
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #4 Skrevet 9. oktober 2014 Du er tydeligvis ikke utdannet elektriker! Det du har gjort har du ikke som ufaglært lov til å gjøre. Rent teknisk er det du driver med å sammenligne med å lage en brannbombe!Anonymous poster hash: 2886b...10f
Gjest PTR Skrevet 9. oktober 2014 #5 Skrevet 9. oktober 2014 Er ganske sikker på at man får lov til å bytte støpsel selv, på apparater og ting som ikke er fastmontert. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er farlig. Som Kamikatze sier over her så er det en mulighet for at hun har klippet bort en omformer av noe slag, for så å koble nettspenningen rett inn på kabelen som går til batteriet, eller elektronikken som skal styre ladingen. Da blir det farlig på flere måter.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #6 Skrevet 9. oktober 2014 Er ganske sikker på at man får lov til å bytte støpsel selv, på apparater og ting som ikke er fastmontert. Men det er ikke dermed sagt at det ikke er farlig. Som Kamikatze sier over her så er det en mulighet for at hun har klippet bort en omformer av noe slag, for så å koble nettspenningen rett inn på kabelen som går til batteriet, eller elektronikken som skal styre ladingen. Da blir det farlig på flere måter. Helt begrenset hva man som ufaglært har lov til å skifte støpsel på, og ikke uten grunn. TS får være glad hun ikke har fått alvorlig støt eller alt startet en brann. Det er ikke uten grunn man trenger omformere og ikke tar med seg el. Artikler når en flytter mellom Norge og USA. NB. Forsikringen dekker ikke brann eller feil i el. Anlegg i huset ditt når du har mekket elektriske produkter.Anonymous poster hash: 2886b...10f
Gjest PTR Skrevet 9. oktober 2014 #7 Skrevet 9. oktober 2014 Har sjekket rundt litt, å bytte støpsel på et elektrisk apparat er lov som ufaglært. Og her var det snakk om UK og ikke USA, så spenning og frekvens er den samme. Men du har rett i at det kan gå ut over forsikringen hvis man gjør noe galt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Har sjekket rundt litt, å bytte støpsel på et elektrisk apparat er lov som ufaglært. Og her var det snakk om UK og ikke USA, så spenning og frekvens er den samme. Men du har rett i at det kan gå ut over forsikringen hvis man gjør noe galt. Forskjellen ligger i et vanlig flatt støpsel, som er lov og et stort "klosse-støpsel", som er vanlig på små støvsugere.Anonymous poster hash: 2886b...10f
Gjest PTR Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Ja, det er nevnt i post #2. Det er støvsugerversjonen av denne her som vi bekymrer oss over: Endret 9. oktober 2014 av PTR 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå