AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Hei, jeg har vært til MR og fått beskjed om at jeg har en skive på venstre side som ligger litt for langt ned. Jeg har voldsomme smerter, og har hatt det en god stund. Har gått til naprapat, men det har ikke fungert. Legen min er ganske ubrukelig, og forteller meg ikke noe som helst ang. hva som kan gjøres, gir meg kun sterke smertestillende, og det ønsker jeg ikke. Jeg trener mye styrketrening, legen sier dette er bra for å bygge opp i området. HVa mer kan jeg gjøre? er så vanvittig lei av å knapt kunne gå, sove eller stå fordi smerten er så grusom. Bør jeg gå til kiropraktor/fysioterapaut eller er dette kun penger ut vinduet? Og hvilke øvelser bør jeg kjøre? Håper noen kan hjelpe. Tusen takk! Anonymous poster hash: 91f5f...a19
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Hvis naprapaten ikke kan hjelpe, og legen ikke vil, ville jeg heller byttet dem begge ut. Hva med å prøve en fysioterapeut, manuellterapeut eller kiropraktor med mer erfaring med ryggskader? Ev få legen til å henvise deg til en spesialist? Hvilke øvelser du ev kan gjøre bør ikke avgjøres av noen som ikke har undersøkt deg. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 En skive som ligger skeivt vil si et prolaps. Jeg ville ligget langt unna kiropraktorer, naprapater, manuellterapeuter og annen alternativ behandling, da knekking på et prolaps bare vil gjøre vondt verre. Så lenge du ikke har nedsatt kraft eller følelse i beinet, får tømt blære og tarm og ikke er nummen noen steder i underlivet, ville jeg ikke gjort noe annet enn å sørge for å holde meg i bevegelse. Gåturer på mykt og ujevnt underlag er det beste. Ta imot smertestillende hvis det er nødvendig for at du skal klare å bevege deg. Prolapset vil forsvinne av seg selv, det er sjelden det er nødvendig med ytterligere behandling. Av øvelser ville jeg fokusert på styrking av kjernemuskulatur, gjerne Pilates-øvelser, "planken" er en gunstig øvelse så lenge du ikke får vondt. Pass også på å strekke ut muskulatur som evt. blir øm pga feilbelastning eller anspenthet, yoga kan også være en god idé. Bare unngå øvelser du får vondt av. Anonymous poster hash: c2df5...101 1
Millimani Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Bytt fastlege! Følg ellers rådene som AB over meg kommer med
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Sliter med stråling nedover i beinet, og det virker som om smerten "bytter" sted - en dag har jeg veldig vondt i korsryggen, en annen gang mer i hoften føles det som. Helt merkelig. Så fysio er heller ikke å anbefale? Har vart i 4-5 mnd nå, forsøkte å holde meg i ro et par mnd, men det hjalp ikke. Har siden begynt å trene vanlig styrketrening igjen, men blir ikke bedre/verre av dette heller. Skal forsøke å trene mer kjerne, planke osv. feks. Er dessverre litt for dårlig på magetrening.. Ah, er så frustrert! Takk for tips alle! Anonymous poster hash: 91f5f...a19
masekopp Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg har samme problem som deg + prolaps. Jeg har prøvd både naprapat, fysioterapeut og kiropraktor. Foreløpig har jeg bedre erfaring med fysioterapeut enn de andre. Har gått til to forskjellige fysioterapeuter også og den siste har hjulpet mye mer enn den første. Ellers lurer jeg egentlig på det samme for deg. Holder på å gå klin sprø her. Og for meg går det nesten ikke å trene styrke heller, for det er for vondt.
Supraspinatus Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 En skive som ligger skeivt vil si et prolaps. Jeg ville ligget langt unna kiropraktorer, naprapater, manuellterapeuter og annen alternativ behandling, da knekking på et prolaps bare vil gjøre vondt verre. Så lenge du ikke har nedsatt kraft eller følelse i beinet, får tømt blære og tarm og ikke er nummen noen steder i underlivet, ville jeg ikke gjort noe annet enn å sørge for å holde meg i bevegelse. Gåturer på mykt og ujevnt underlag er det beste. Ta imot smertestillende hvis det er nødvendig for at du skal klare å bevege deg. Prolapset vil forsvinne av seg selv, det er sjelden det er nødvendig med ytterligere behandling. Av øvelser ville jeg fokusert på styrking av kjernemuskulatur, gjerne Pilates-øvelser, "planken" er en gunstig øvelse så lenge du ikke får vondt. Pass også på å strekke ut muskulatur som evt. blir øm pga feilbelastning eller anspenthet, yoga kan også være en god idé. Bare unngå øvelser du får vondt av. Anonymous poster hash: c2df5...101 Min erfaring med nevnte terapeuter er at ingen av dem vil manipulere et skadet ledd! Jeg ville tro de fleste var mer interessert i å sette pasienten i aktivitet som var tilpasset skadenivået. 1
punkyB Skrevet 9. oktober 2014 #8 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville ha gått til en idrettslege - feks. på NIMI i Oslo - der vil de evnt. sende deg videre til kiro/fysio whatever de vil mene er best. Disse vil være litt mer oppdatert på hva som hjelper og ikke - er en stund siden det å knaske piller og ta det med ro var det beste rådet.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Kjøp eller lån denne boken på biblioteket: Frisk rygg - en praktisk guide til mindre smerter, sterkere rygg og atletisk holdning. Veldig oversiktlig og god bok med tips til mange øvelser du kan gjøre. Anonymous poster hash: 71726...897
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå