AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Vi vil begge helst feire hos min familie, vi har to barn sammen, og synes det er viktig å gi dem en koseligst mulig julefeiring. Hos svigers er mat og pakker over på 1,5 t, så er det nrk1 og godterispising i taushet resten av kvelden! Det er ikke noe julestemning for meg, og min mann trives også mye heller hos oss. Men, svigermor forventer at vi dukker opp annenhvert år. Og hun kan kanskje kreve det..?? En sjelden gang er ok, men ikke annenhvert år.! Flere som føler seg "tvunget" hit og dit på julaften? Hva gjør dere med det, bryr dere dere om det?Anonymous poster hash: fd2b1...d99
Frk.K Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Hvorfor ikke feire hos dere? Invitere begge familier? ^^ Da kan dere kjøre det som dere vil 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Hvorfor ikke feire hos dere? Invitere begge familier? ^^ Da kan dere kjøre det som dere vil Familiene er ulike som natt og dag, og det er kleint nok som det er i bursdager fra før, så tror ikke det ville være noen suksess.Anonymous poster hash: fd2b1...d99 3
Frk.K Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Familiene er ulike som natt og dag, og det er kleint nok som det er i bursdager fra før, så tror ikke det ville være noen suksess.Anonymous poster hash: fd2b1...d99 Åh.. Kjipt. :/
Asklepios Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Jul med din glede. Æsj. Du har min sympati. 2
stortsettglad Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Siden det ikke er aktuelt å invitere begge familier, hva med å bare invitere hans familie til dere. Da kan dere fortsatt kjøre som dere vil. 3
Alethia Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Tror jeg ville vært ærlig. Dette er folk dere skal ha kontakt med for resten av livet, og hvis hele familien heller vil være hos dine foreldre, burde dere bare fortelle det. Hvis ikke må dere jo dra dit annet hvert år helt til barna blir voksne. Er jo lett for meg å si, som ikke er i din situasjon. Lykke til uansett! 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Siden det ikke er aktuelt å invitere begge familier, hva med å bare invitere hans familie til dere. Da kan dere fortsatt kjøre som dere vil. Nei, svigerfar tar seg til rette hos oss også, og blir skikkelig sur om tvn er av, så funker ikke det heller. Anonymous poster hash: fd2b1...d99
Lou Salome Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Inviter svigers til dere. Da opprettholder dere annenhvert-år tradisjonen, men dere bestemmer programmet, og fylle det med dere vil. Selv om de er tause, behøver ikke det prege hele kvelden, det er bare å fylle dagen med grøt, kirke/tur, pakker, mat, kaker, sølvgutter, juletregang, alt de gjør i din familie. Gi barna et brettspill og spill det på kvelden. Etter barnas leggetid er det tid for pepperkaker og portvin og hold tv'en av. For eksempel. Edit: så ikke det siste svaret ditt før jeg skrev. Inviter dem til dere, men vær dønn ærlige på forhånd: Akkurat julaften er deres og barnas dag, og tv-kvelden får han se i opptak. Det er ikke det dere og barna syns er en hyggelig kveld. Hvis de nekter for det, drar dere til din familie. Endret 8. oktober 2014 av Lou Salome 3
Gjest Phoenix Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg henger meg på de som sier: Inviter svigers til dere og kjør eget program. 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Vi har feiret jul en gang hos svigerfamilien. Da var de sure og pakke åpningen tok ikke lang tid. Etterpå klagde de på gavene. Etter det så har vi Vært hos mine foreldre eller hjemme. De har aldri spurt hvorfor vi ikke feirer mer hos de. Kanskje de har skjønt det! Men for meg er det viktigste at jula blir koselig. Det er en gang i året. Og barna blir fort store. Jeg hadde gjort følgende : feiret annethvert år med foreldrene våre hjemme hos oss selv , men jeg hadde fått mannen til å snakke med de. Sagt at jula er for barna og da skal de ha hoved fokus. Det kommer ingen tv på og pakkene åpnes på vår måte. Hvis de godtok det så var de Velkommen. Hvis ikke så møtes dere heller en dag i romjula. Svigermor kan ikke kreve dere annenhver jul. Ho kan ønske men da må de først gjøre så dere har lyst til å feire med de. Jeg hadde aldri gidda og kastet bort julaften på sure/sære folkAnonymous poster hash: a11be...67e
Millimani Skrevet 9. oktober 2014 #12 Skrevet 9. oktober 2014 Vi vil begge helst feire hos min familie, vi har to barn sammen, og synes det er viktig å gi dem en koseligst mulig julefeiring. Hos svigers er mat og pakker over på 1,5 t, så er det nrk1 og godterispising i taushet resten av kvelden! Det er ikke noe julestemning for meg, og min mann trives også mye heller hos oss. Men, svigermor forventer at vi dukker opp annenhvert år. Og hun kan kanskje kreve det..?? En sjelden gang er ok, men ikke annenhvert år.! Flere som føler seg "tvunget" hit og dit på julaften? Hva gjør dere med det, bryr dere dere om det?Anonymous poster hash: fd2b1...d99 Svigerforeldre kan ikke kreve at dere feirer jul hos dem annethvert år. Det er fullt og helt opp til dere selv hvor dere ønsker å feire jul, og vil dere på besøk så er det jo bare å dra på besøk hvis dere blir invitert av noen andre, eller får til å invitere dere dit selv. Ønsker dere å feire jul hos dine foreldre hvert eneste år, og de synes det er greit, så ja... Da er det jo bare å skape den tradisjonen og holde på den Eller være hos dere selv, med eller uten 'akseptable' gjester. Noen familier synes det er godt å være helt for seg selv på julaften, - uten besøk av andre, mens noen foretrekker å samles i stor flokk. Da er det mange som velger det samme stedet hvert år. En tidligere brevvenninne av meg, hadde den tradisjonen at pappaens familie kom til dem, og de var 15 personer hos dem hver julaften. Mammaens familie var aldri hos dem på julaften, men de hadde en sammenkomst med dem på en av juledagene. Det er jo bare å feire jul med dine foreldre, og la hans foreldre være på julaften. Så kan dere jo ta et selskap med hans foreldrene en annen dag i jula
stortsettglad Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg ville invitert likevel, og sagt at hos oss er det ingen TV på julaften, at det handler om å være sammen Om det ikke passer dere, så feirer vi med den andre siden av familien i stedet!
Gjest Solstråla88 Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 De kan ikke kreve noe som helst. Vi har allerede fått protester fra svigerfamilien på hvordan vi vil feire jul fra neste år. Jeg akter ikke reise rundt med en liten en, spesielt ikke over halve landet. Så da får de som vil feire med oss, komme til oss. Enkelt og greit. Hadde heller ikke dratt et sted bare for og være hyggelig! Julen er tid for familie kos, ikke stress! 1
_Aries Skrevet 9. oktober 2014 #15 Skrevet 9. oktober 2014 (endret) Nei, jeg synes virkelig ikke hun kan kreve det. En sånn spesiell kveld synes jeg man skal feire akkurat der man vil, spesielt når man har (små) barn er synes jeg det er viktig å gi de gode tradisjoner og minner de vil huske. En sånn julekveld som dine svigerforeldre har synes jeg hørtes veldig kjedelig ut. Jeg føler meg ikke "tvunget" noe sted enda, men jeg tror jeg også kommer til å føle det presse når vi får barn. Og foreløpig så tenker jeg som Solstråla sier; jula er viktigere for meg enn å dra et sted bare for å være hyggelig. Edit: skrivefeil Endret 9. oktober 2014 av _Aries
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #16 Skrevet 9. oktober 2014 I min oppvekst feiret vi alltid med min fars foreldre. Å dra til mormor og morfar var aldri et tema. Jeg og min mann feiret hos mine foreldre de to årene de levde og vi hadde barn (tidligere hadde vi vært hos hvert vårt foreldrepar). Etter at mine foreldre døde har vi feiret hjemme i ro og fred bare vi i kjernefamilien. Mine svigerforeldre feirer alltid hos sin datter. Synes det er helt ok å ha fate tradisjoner, jeg. Men må ikke veksle.Anonymous poster hash: bcb56...760 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå