Gå til innhold

Er dette en OK matplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vet at det er utallige lignende tråder her inne, men håper noen likevel kan dele meninger.

Frokost: Enten "overnight oatmeal" av 1 dl havregryn, 1 dl melk, vaniljeyoghurt og bær. Eller ett kokt egg på rugsprø og en banan.

Lunsj: Hjemmelaget salat med rester fra gårsdagen, fks. kyllingkjøttdeig

Når jeg kommer hjem fra skolen spiser jeg middag. Dette varierer veldig, men det går mye i kylling-og svinekjøttdeig siden det er billig. Koker alltid noen grønnsaker ved siden av. Spiser også gjerne kjøtt + løk og potet bakt i ovnen. Unngår ris og pasta.

Til kvelds lager jeg meg smoothie av bær, vann og iskubber. Snacker tørket frukt som papaya og mango og røstede kokosflakk (kjøpte disse i utlandet, ingen næringsinnhold på pakken, men hun sa at det var lite i sukker i dem.. )

Når det kommer til bakgrunnsinformasjon, så er jeg jente på 19 år, 165 cm høy. På mitt tyngste var jeg 71 kilo, men det er 2 år siden. Har ikke veid meg siden, men er nok lettere enn den gang (kanskje 68 kg?) Målet er å gå ned 10-15 kg. Var veldig flink med å trene før, men studerer et tungt studie og har flyttet til andre siden av landet så har drøyet å melde meg på et treningsstudio her :fnise: Men det skal skje i løpet av uka! :jolie:

Mitt spørsmål er da hvordan denne matplanen ser ut, hva jeg kan forandre og hvordan den bør se ut når jeg begynner å trene?

Tar i mot all hjelp med stoor takk :blomst:

Anonymous poster hash: 3fc07...71c
Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Savner fett. Tørket frukt er rent sukker, så det er nok ikke det beste å snackse på. Bedre med ren frukt, nøtter e.l.

Har du regnet ut hvor mange kcal du inntar? På f.eks Myfitnesspal så,kan du logge alt og se hvor mange kcal du får i deg og om du har et godt sammensatt kosthold med balanse mellom proteiner, fett og karbs.

Endret av Runforit
Skrevet

Savner fett. Tørket frukt er rent sukker, så det er nok ikke det beste å snackse på. Bedre med ren frukt, nøtter e.l.

Har du regnet ut hvor mange kcal du inntar? På f.eks Myfitnesspal så,kan du logge alt og se hvor mange kcal du får i deg og om du har et godt sammensatt kosthold med balanse mellom proteiner, fett og karbs.

Takk for svar! :) Da kan jeg begynne å inkludere makrell i tomat i kostholdet mitt kanskje. Trodde det var nok med fett man inntar for å steke maten. Tror du jeg vil begynne å se resultater? Jeg er redd for at dette er for lite slik at kroppen vil gå i sparemodus.

Skrevet

Takk for svar! :) Da kan jeg begynne å inkludere makrell i tomat i kostholdet mitt kanskje. Trodde det var nok med fett man inntar for å steke maten. Tror du jeg vil begynne å se resultater? Jeg er redd for at dette er for lite slik at kroppen vil gå i sparemodus.

Du kan også inkludere avocado, planeoljer og nøtter (som runforit var inne på).

Skrevet

For få kalorier vil gjøre deg svak, irritabel og demotivert, men det vil ikke hindre deg i å gå ned i vekt. Men det er altså veldig varierende hvor lenge man klarer å holde et for lavt matinntak, og oftest er det veldig lite lurt. Man vil forbrenne litt mindre enn optimalt om man spiser for lite. Men "sparemodus" er likevel en myte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...