Gå til innhold

Hva kaller du paalegg paa andre spraak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en bok om Norge og norske matvaner med min britiske mann her om dagen og der var det et avsnitt om paalegg og hvordan nordmenn er veldig glad i aa spise broedskiver med paalegg.

Det stod ogsaa i boka at paalegg er et vanskelig ord aa oversette til andre spraak. Saa naa lurer jeg paa om noen vet om noen tilsvarende ord paa andre spraak. Selv bruker jeg og mannen min et ord vi har funnet paa 'onput' naar vi snakker om paalegg paa engelsk. Paalegg er jo noe manner putter paa broedet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"trucs pour mettre dans les sandwiches" på fransk......

Skrevet

På amerikansk sier man "spreads" om pålegg. Enda mer uformelt kan man muligens bruke ordet "fixings", f.eks om ingredienser til smørbrød med majones, salat, skinke etc.

Skrevet

Har ikke din mann et ord for det altså? Det gikk på "spread" da jeg bodde i England. Men husker godt jeg synes de hadde dårlig utvalg, de spiser jo ikke så mye brød som oss. Chocolate spread var gjenganger!

Gjest Anonymous
Skrevet

bread & spread :hoho: herlig ordspill

Skrevet

Ser Arkana skriver i den andre linken om pålegg at "spread" bare gjelder smørepålegg. Må si meg enig!

Skrevet

Hei

Skjoenner ikke helt hvorfor linken min plutselig har delt seg, men det gjoer jo ikke noe.

Selv er jeg enig med dem som sier at "spread" ikke betyr det samme som paalegg - det betyr heller smoerepaalegg.

Skrevet

Hei

Skjoenner ikke helt hvorfor linken min plutselig har delt seg, men det gjoer jo ikke noe.

Selv er jeg enig med dem som sier at "spread" ikke betyr det samme som paalegg - det betyr heller smoerepaalegg.

Skrevet

Den har ikke delt seg.. du la den inn to ganger...

Gjest Poirot
Skrevet

Det finnes ikke noe ord, spread, det konkrete navnet eller cold cuts er det som blir brukt. Sambo er vokst opp med engelskspråklig skolegang, og sa det var disse ordene som oftest ble brukt. Men som regel sier men jam, cheese, pate osv.

Skrevet

eller rett og slett bread-toppings.

Gjest rabrabara-utlogget
Skrevet

Eller sandwich fillings, til nød...

Skrevet

Ordboken min sier:

cold cuts/sandwich spread

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...