Gå til innhold

Hvor ofte trene med kettlebell?

WubWub

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trener styrke på treningsstudio 2 ganger i uka. Har delt opp slik at jeg har halve muskelgruppen ene dagen og den siste halvdelen 3 dager senere, men så lurer jeg på...

jeg har en kettlebell hjemme som jeg syntes er fantastisk gøy å trene med. den veier ikke så mye, bare 15 kg. har et fint treningssett som fokuserer på biceps, triceps, skuldre , rumpe og lår.

En treningsøkt med kula tar ca 20 min og jeg føler meg god og varm etterpå.

Skulle gjerne tenkt meg trene med den hver morgen før jobb, men jeg har lest at man bør la musklene få hvile minst 48 timer en treningsøkt så det er kanskje kontraproduktivt å bruke den når jeg er på treningsstudio 2 ganger i uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare tull at du må hvile 48 timer før du kan trene en muskel igjen. Det må jo bety at du bare kan gå, eller løpe, eller gå trapper, en gang hver 48. time.

Du kan trene igjen når musklene er tilstrekkelig restituert. Formålet med trening er å belaste musklene mer enn de tåler i en periode, for så å la dem bygge seg opp. Om du trener til full nevral-, og muskulær utmattelse vil det ta fra 24 timer til 7 dager før du er fullt restituert. Avhengig av hvilke muskler det er snakk om.

Hvis du kjenner at det går bra å trene så skal du bare trene. Kroppen begynner å si i fra om du har for lite hvile. Om treningsprogrammet i snitt er hardt er det normalt å hvile 1-2 dager i uken, evt redusere volumet hver 4. økt, eller ta en halv til hel uke treningsfri i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...