AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg kjørte på en vei med 70 km, to felt hvor det andre var et kollektivfelt/+2. Da fikk jeg øye på en syklist (ikke en i kondomdrakt) i kollektivfeltet, bare lurte på om det faktisk er lov og uansett så synes jeg det såg helt idiotisk ut når det er et flott sykkel/gangfelt på andre siden. Anonymous poster hash: c2469...962
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Stort sett. Det er ikke lov å sykle på motorvei. Men det er fullt lovlig å sykle på vanlige veier selv om det er flotte gang- og sykkelfelt rett ved siden av. En sånn syklist kan nok likevel få en tilsnakking hvis han oppdages av politiet, fordi det er unødvendig å hindre trafikkflyten hvis han like gjerne kunne syklet utenfor veien. Anonymous poster hash: 9f186...fc6
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg hadde min mistanke om at det faktisk var lov og godt å høre at andre ville reagert litt også Anonymous poster hash: c2469...962
Sølvrosen Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Det er lov å sykle alle steder der det ikke er forbudt. Jeg har hørt om noen steder der det er vanskelig å komme inn på sykkelvei for dem som følger veien og ikke bruker fortau og gangfelt. Noen av de stedene kan en havne på sterkt trafikerte veier. Det er ofte ikke skiltet, så de som ikke er lokalkjente kan ha store problemer med å komme inn på gang og sykkelvei hvis de ikke feiger ut og bærer sykkelen over gresstipa som skiller. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Det er lov å sykle alle steder det ikke er eksplisitt forbudt, men det innebærer jo også at det f.eks. ikke er lov på motorvei selv om det ikke står skilt om akkurat syklister ved hver eneste motorvei. Anonymous poster hash: cfbca...27a
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Det er lov å sykle alle steder der det ikke er forbudt. Jeg har hørt om noen steder der det er vanskelig å komme inn på sykkelvei for dem som følger veien og ikke bruker fortau og gangfelt. Noen av de stedene kan en havne på sterkt trafikerte veier. Det er ofte ikke skiltet, så de som ikke er lokalkjente kan ha store problemer med å komme inn på gang og sykkelvei hvis de ikke feiger ut og bærer sykkelen over gresstipa som skiller. I dette tilfelle så har syklisten ignorert en bro som h*n fin kunne syklet over for å komme seg til den litt mer "sikre" siden. Så jeg tror h*n bare ga faen. Anonymous poster hash: c2469...962
Gjest Coolaid Skrevet 8. november 2014 #9 Skrevet 8. november 2014 (endret) Det er fullstendig lov å sykle i feks kollektivfelt. Syklister oppfordres faktisk til å bruke kollektivfelt/bussfelt osv. Det er lov å sykle stort sett alle steder med mindre veitrafikkloven regulerer dette. Som syklist er man mer utsatt enn feks bilistene. Selv om det er lov å sykle noen steder betyr ikke at det er det smarteste alternativet med tanke på trafikksikkerhet. Vi vet at det er stryk karakter i Norge når det gjelder tilrettelegging for sykkel. Fornuftige syklister ønsker generelt ikke å blande seg med fotgjengere og den øvrige trafikken. Dessverre må vi. Så da da gjør vi det beste ut av det. Det heter å dele veien. Husk på at Norge var bilfritt en gang i tiden . Vi har vært et land hvor de aller fleste syklet. Det heter ikke bilvei, men kjørebane eller andre tilsvarende ord. Syklister har like stor rett på å ferdes i veibanen som øvrige trafikanter har. Vis hensyn, alle har noen som de er glad i og ønsker å komme hjem til. Endret 9. november 2014 av Coolaid
Gjest Coolaid Skrevet 8. november 2014 #10 Skrevet 8. november 2014 Jeg kjørte på en vei med 70 km, to felt hvor det andre var et kollektivfelt/+2. Da fikk jeg øye på en syklist (ikke en i kondomdrakt) i kollektivfeltet, bare lurte på om det faktisk er lov og uansett så synes jeg det såg helt idiotisk ut når det er et flott sykkel/gangfelt på andre siden. Anonymous poster hash: c2469...962 Hvilke fart holdt han da ?
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #11 Skrevet 8. november 2014 Hvis det er gangfelt kombinert med sykkelfelt har han vel ikke lov til å sykle i større fart enn gående, dermed skjønner jeg godt at han syklet på veien. Anonymous poster hash: 7736d...31e 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2014 #12 Skrevet 8. november 2014 Hvilke fart holdt han da ? Han holdt vel en 20-30 km, var jo ingen racer sykkel han satt på men heller en helt "vanlig" sykkel. Hvis det er gangfelt kombinert med sykkelfelt har han vel ikke lov til å sykle i større fart enn gående, dermed skjønner jeg godt at han syklet på veien. Anonymous poster hash: 7736d...31e Hadde han vært en av de folka i kondomdrakt og en sykkel til 50 000, så kan jeg forstå det å velge kollektivfeltet. Anonymous poster hash: c2469...962
Gjest Coolaid Skrevet 9. november 2014 #13 Skrevet 9. november 2014 Det er lov å sykle alle steder det ikke er eksplisitt forbudt, men det innebærer jo også at det f.eks. ikke er lov på motorvei selv om det ikke står skilt om akkurat syklister ved hver eneste motorvei. Anonymous poster hash: cfbca...27a Grunnen til at man ikke trenger forbudskilt for sykkel ved motorvei, er at all trafikk skal foregå med kjøretøy som lovlig kan kjøre i minst 40 km/t. Moped er forbudt på motorveier. Det er forbudt å gå eller sykle. Derfor trenger man ikke forbudskilt. Skiltet som viser motorvei har en betydning som man plikter å sette seg inn i når man ferdes i trafikken. Skiltet betyr altså det som er nevnt over.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå