AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg er student og har en 20% stilling (blir stort sett mer, men er jo ikke garantert noe). Samboeren min har en god jobb og tjener bra. Vi har lyst å kjøpe leilighet sammen, hvor han eier mesteparten og jeg går inn 30% (eller hvor mye jeg klarer). Noen som har erfaring med dette? Hvordan fordelte dere f.eks på utgiftene når det kom til oppussing, kjøping av møbler, fellesutgifter osv? Ville dere ha betalt samme prosentandelen på disse tingene som på leiligheten? Altså at han da hadde betalt 70% av utgiftene og jeg 30% hvis vi skulle f.eks ha pusset opp kjøkkenet i den nye leiligheten. Takk for svar Anonymous poster hash: c4232...c88
Rosa Sitron Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 vi eier 30/70. Vi deler alle utgifter likt.
Pottah Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Vi har akkurat kjøpt, samme situasjon som dere, og flytter inn i dag Vi eier også 30/70. Kjæresten min ville eie Tv-en alene, så da gjør han det. Han har også de fleste utgifter med sin bil. Ellers deler vi alt likt. Men vi har ikke trengt å pusse opp noe.
Kjerringa Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg ville heller latt han kjøpe leilighet til du var ute i fast jobb. Så kan han selge leiligheten, og dere kan kjøpe en sammen. Evt kan du bo med han, og betale en sum (men ikke like mye som han betaler på lånet så klart) Mye greiere sånn. Ikke kan man garantere noe i forhold til hvor lenge dere vil være sammen heller. Men har du 50/50 av leiligheten, får du like mye som han ved evt salg eller bli kjøpt ut. Har du 30/100 av leiligheten, vil du bruke en god del penger på en leilighet du ikke vil tjene spesielt mye på i ettertid. Plutselig har du betalt så så mye av lånet, kjøpt inn møbler osv, mye dyrere enn verdien du vil få tilbake. Ble litt rotete, men du skjønner poenget mitt. Spar heller til egenandel og kjøpe 50/50 senere.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for tips Gretten Kjerring (hahaha for et navn ) Du har egentlig rett. Han eier leiligheten vi bor i nå, men den er så liten, vi vil ha noe større. Vi får diskutere det litt til.. Anonymous poster hash: c4232...c88
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg eier 50/50 med min samboer, men det er han som har all egenkapitalen, så det er i realiteten lånet som er 50/50. Så skrev vi samboerkontrakt der det står at ved et evt salg av leiligheten så skal han få igjen hele beløpet han gikk inn med, resten deler vi likt. Betaler like mye ned på lånet, slik at det alltid vil være 50/50- Viss du skjønner:) Så det er mulig å eie like mye og ha felles lån, selv om bare den ene personen har penger, så lenge han har nok penger til egenkapital alene. De pengene du har spart opp kan du jo sette på BSU/sparekonto for så å kjøpe deg mer inn på et senere tidspunkt eller i neste leilighet. UANSETT, samboerkontrakt er superviktig! Anonymous poster hash: 2c4a8...dd7 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg eier 50/50 med min samboer, men det er han som har all egenkapitalen, så det er i realiteten lånet som er 50/50. Så skrev vi samboerkontrakt der det står at ved et evt salg av leiligheten så skal han få igjen hele beløpet han gikk inn med, resten deler vi likt. Betaler like mye ned på lånet, slik at det alltid vil være 50/50- Viss du skjønner:) Så det er mulig å eie like mye og ha felles lån, selv om bare den ene personen har penger, så lenge han har nok penger til egenkapital alene. De pengene du har spart opp kan du jo sette på BSU/sparekonto for så å kjøpe deg mer inn på et senere tidspunkt eller i neste leilighet. UANSETT, samboerkontrakt er superviktig! Anonymous poster hash: 2c4a8...dd7 Da har han gitt deg en stoooor gave ved å avtale slikt. Anonymous poster hash: f7826...183 3
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg er student og har en 20% stilling (blir stort sett mer, men er jo ikke garantert noe). Samboeren min har en god jobb og tjener bra. Vi har lyst å kjøpe leilighet sammen, hvor han eier mesteparten og jeg går inn 30% (eller hvor mye jeg klarer). Noen som har erfaring med dette? Hvordan fordelte dere f.eks på utgiftene når det kom til oppussing, kjøping av møbler, fellesutgifter osv? Ville dere ha betalt samme prosentandelen på disse tingene som på leiligheten? Altså at han da hadde betalt 70% av utgiftene og jeg 30% hvis vi skulle f.eks ha pusset opp kjøkkenet i den nye leiligheten. Takk for svar Anonymous poster hash: c4232...c88 Jeg er i samme situasjon som deg: jeg er student med deltidsjobb og han er i full jobb med stabil inntekt. Vi kjøpte leilighet sammen og har eierforhold 30/70. Har skrevet en detaljert samboerkontrakt på det, det tror jeg er viktig! Møbler og inventar har vi fordelt 50/50, vi sitter jo like mye i møblene og bruker de samme tingene. Vi trengte ikke å pusse opp noe i leiligheten, så det dilemma har vi ikke kommet til enda. Men tror vi kommer til å fordele 30/70 da også. Litt uromantisk og knotete, men begge er fornøyd med slik det er. Jeg hadde ikke hatt mulighet til å kjøpe leilighet i den byen vi bor i alene, og han måtte kjøpt en mye mindre leilighet om han skulle kjøpt alene og jeg leid av han. Har kjøpt en leilighet vi kan bo i en del år, men jeg prøver å spare mye ved siden av nå, slik at jeg kan kjøpe meg inn en større andel på sikt.Anonymous poster hash: d5f65...ce0
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Vi fordeler forresten fellesutgiftene 50/50 også.Anonymous poster hash: d5f65...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå