Gå til innhold

Det skal hvertfall ikke min sønn bli!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en voksen sønn som i hele oppveksten har hatt spesielle behov.

Han klarer seg bra og med litt TPO har han oppnådd fagbrev som anleggsarbeider.

Jeg er stolt av han og det vet han uten at vi utbroderer.

Men i et familie selskap blir selvsagt dette fortalt,og det er da min min svoger i alles påhør ubryter i en nedlatende tone:"Det skal hvertall aldri min sønn jobbe med!"(hans 5åring) hvor han så rakker ned på den type yrker og han verken roser gutten som har oppnådd fagbrev og jeg ser den stakkars sønnen min bli rød i kinnene av skam mens hans sønn ranker seg stolt i ryggen mens han gliser over farens forventninger og skryt av hva han tydeligvis kan oppnå.

Ingen tør å si noe og det blir raskt skiftet samtaleevne.

Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymous poster hash: af349...f68
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er galt med å være anleggsarbeider da? Hva forventer faren at hans sønn skal bli?

Anonymous poster hash: 98137...61f
Skrevet

Foreldrene til min samboer er sånn.

Anonymous poster hash: ece25...369
Skrevet

For en pompøs idiot! Ignorer han videre. Det er ikke greit å si slikt om andres utdannelse/skolering. Det er aboslutt ingenting i veien med være håndverker og å ha fagbrev! Syns sønnen din skal være stolt av seg selv.

• Liker 19
Skrevet

For en frekk fyr! Er det noe vi trenger her i landet, er det håndverkere!

• Liker 8
Skrevet

For en teit og utenksom type. Går det virkelig an å være oppegående og si noe så tankeløst og dumt! Stakkars den 5 åringen som har en sånn far.

• Liker 5
Skrevet

For en dust. Er jo manko på håndtverkere så er jo et godt yrkesvalg sånn sett. Om dette kun er en enkelthendelse tror jeg at jeg vill ignorert det, sagt med sønnen min at det ikke er noe å bry seg om, det vil alltid finnes noen som ikke synes en annens yrkesvalg er godt nok. Men er det noe som gjentar seg så ville jeg nok sagt noe i enerom. Han må få lov til å ha en mening om yrker og utdanning, men at det ikke er greit å rakke ned på din sønn i prosessen. Hadde det fortsatt ville jeg sagt i fra, uansett hvor mange som er til stede, og skjemme ham ut rett og slett.

Anonymous poster hash: e6306...e89
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Sønnen din er hvert fall ti ganger mer mann enn svogeren din! Mannen din bør ta en alvorsprat med broren sin, det der var både smakløst og frekt og den eneste han skjemmer ut er jo seg selv. Likevel så bør du og mannen din stille opp for sønnen deres og ikke la andre snakke slikt om ham. Da lærer han seg jo bare å sitte der og ta i mot, kan godt hende at han følte seg litt sviktet der og da? Ikke lett å si i mot sin voksne onkel på egenhånd.

Endret av Ultiva
  • Liker 7
Skrevet

For en teit og utenksom type. Går det virkelig an å være oppegående og si noe så tankeløst og dumt! Stakkars den 5 åringen som har en sånn far.

Ja og sønnen hans har begynt å mobbe andre barn i den grad at de har måttet skifte barnehage. Noe som foreldrene hans ikke kan tro er sant. Det må jo være de andre det er noe galt med. De,familiene, som kan inne på å kritisere dem, må være syke , mener de.

Noen pedagoger her som kan trekke slutning?

For det er ikke eneste gangen svogeren kommer med en sviende bemerkning. Hvordan håndtere når han OFTE sier slikt i samlinger og selskaper med et sleskt smil omkring munnen`?

Ts

Skrevet

Ja og sønnen hans har begynt å mobbe andre barn i den grad at de har måttet skifte barnehage. Noe som foreldrene hans ikke kan tro er sant. Det må jo være de andre det er noe galt med. De,familiene, som kan inne på å kritisere dem, må være syke , mener de.

Noen pedagoger her som kan trekke slutning?

For det er ikke eneste gangen svogeren kommer med en sviende bemerkning. Hvordan håndtere når han OFTE sier slikt i samlinger og selskaper med et sleskt smil omkring munnen`?

Ts

Ta han hver gang han gjør det. Foran folk. Gi beskjed om at slike kommentarer ikke er ønsket.

Hvis han spøker det vekk og sier du har dårlig humor, kan du be han forklare nøye hva som er humor i å si nedlatende ting til andre.

Eneste måten å hanskes med slike på er å slå ned på det offentlig hver gang. "Hvorfor sier du det?" "Hva er hensikten med å si det?"

• Liker 27
Skrevet

Sønnen din er hvert fall ti ganger mer mann enn svogeren din! Mannen din bør ta en alvorsprat med broren sin, det der var både smakløst og frekt og den eneste han skjemmer ut er jo seg selv. Likevel så bør du og mannen din stille opp for sønnen deres og ikke la andre snakke slikt om ham. Da lærer han seg jo bare å sitte der og ta i mot, kan godt hende at han følte at foreldrene sine sviktet ham litt der og da? Ikke lett å si i mot sin voksne onkel på egenhånd.

Han er gift med min søster

Og ja vi har god kommunikasjon på det hjemme og er alle enige om at vi trekker oss unna dem. Dvs to husstander som nå trekker seg nå unna dem

Ingen orker han for det stjeler all vår energi

Ts

Skrevet

For en pappskalle av en svoger du har!

Anonymous poster hash: 82c3e...031

Skrevet

Altså vi har tatt han en gang foran familien for det er jo bare der vi helst treffer han. Og da endte det med stygge blikk og at de dro uten å si adjø og de gamle foreldrene mine tør ikke gå i en konfrontasjon med han eller vise sine meninger.

Jeg prøvde å snakke med mine foreldre senere, men de orket ikke sa de og "vi var jo så liten familie mm..."

En gang de forsiktig samtykket, at det vat da for ille,da en ond bemerkning falt, kan ikke helt huske hva det var, men da hørte vi han si,"ja hvis det skal være slik trenger dere ikke ha besøk av barna våre,kanskje dere ikke vil ha besøk i det hele tatt av oss?"

Altså trussel mot mine gamle foreldre. Psykisk slik at de ikke tør å si noe til noe som helst.

Så nå er familien delt. Og det verste er at de sykeliggjør oss ,to familier overfor andre pga dette.

Kunne nevne flere tilfeller men den anledningen jeg nevnte er bare en liten dråpe. Slitsomt å hele tiden skulle være forberedt på et motsvar når han setter igang.

Ts

Skrevet

Og det her synes søsteren din er greit?

Hvorfor tar hun ikke mannen på teppet når han oppfører seg sånn mot hennes slektninger?

• Liker 4
Gjest Silverstream
Skrevet

Fikk vondt av sønnen din. Stakkars.

Skrevet

Har du prøvd å ta det opp med han eller din søster? Greit å ha ulike meninger om yrkesvalg, men de fleste er jo oppegående nok til å ikke snakke nedlatende om utvalgte yrkesgrupper og påvirker ungdom på en negativ måte..

Anonymous poster hash: d5b16...4cc
  • Liker 1
Skrevet

Og det her synes søsteren din er greit?

Hvorfor tar hun ikke mannen på teppet når han oppfører seg sånn mot hennes slektninger?

Hun står ved sin manns side og er tydeligstolt uansett,nytter ikke å prate med henne heller da de ikke er mottagelig for kritikk,eller hun ser uforstående på meg og begynner å snakke om noe annet..

Ts

Skrevet

Hun står ved sin manns side og er tydeligstolt uansett,nytter ikke å prate med henne heller da de ikke er mottagelig for kritikk,eller hun ser uforstående på meg og begynner å snakke om noe annet..

Ts

Hun høres ut som en "lost case"!

Ikke utsett sønnen din (eller andre) for disse menneskene om du kan unngå det!

Så får man nesten håpe at sønnen til søsteren din også får sin andel av problemer, slik at foreldrene jekker seg ned noen hakk!

• Liker 1
Skrevet

Har en voksen sønn som i hele oppveksten har hatt spesielle behov.

Han klarer seg bra og med litt TPO har han oppnådd fagbrev som anleggsarbeider.

Jeg er stolt av han og det vet han uten at vi utbroderer.

Men i et familie selskap blir selvsagt dette fortalt,og det er da min min svoger i alles påhør ubryter i en nedlatende tone:"Det skal hvertall aldri min sønn jobbe med!"(hans 5åring) hvor han så rakker ned på den type yrker og han verken roser gutten som har oppnådd fagbrev og jeg ser den stakkars sønnen min bli rød i kinnene av skam mens hans sønn ranker seg stolt i ryggen mens han gliser over farens forventninger og skryt av hva han tydeligvis kan oppnå.

Ingen tør å si noe og det blir raskt skiftet samtaleevne.

Noen som har opplevd noe lignende?

Nei fyfaen for en dust! Nå ble jeg ordentlig forbanna

Gjest Blomsterert
Skrevet

Ført og fremst syns jeg synd på sønnen til svogeren din. Han har tydeligvis allerede adferdsproblemer. Ikke så lett å ha en så brautende og hensynsløs figur til far.

Og all min sympati til sønnen deres. Håper det ikke gikk altfor mye inn på ham. Han er vel litt vant til denne onkelen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...