Neutral90 Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Hei, jeg er veldig glad i pusekatten min, men hun kan (ofte) ha en aggressiv oppførsel. Hun liker ikke kos lenger bak enn halsen, som er ok. Gjør man dette biter og klorer hun. Så da tenker dere at det bare er å ikke kose lenger bak på kroppen enn halsen? Neida, når hun er "lei" av kos (ingen forvarsel) så setter hun tennene og klorer deg. Samtidig kan hun vekke meg midt på natta bare for å få kos. Blir gal av henne, det går seriøst ikke en dag uten at hun biter minst 5 ganger. Plutselig kan hun begynne å "jakte" på føttene våres når vi sitter i sofaen med føttene på gulvet. Er redd jeg begynner å vurdere avlivning...hun er 4 år.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Du må vise tydelig hvem som er sjefen, ellers blir katter fort slik. Se på hva kattemor gjør når hun skal sette grenser og lær. Anonymous poster hash: 102fa...86c
Tvist Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Du trenge jo ikke å ha døren til soverommet åpen om natten... Har hun mulighet til å gå ut for å få ut energi? Kan det være at hun viser tegn på at nå har hun fått nok kos, men at tegnene er små/vanskelige å lese? Være obs og følg med på henne når dere koser, om hun stivner litt eller du ser noe tegn hun viser. Har hun vært slik hele tiden?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Hun viser nok tegn på at hun har fått nok kos, men ikke alle katter har like tydelig kroppsspråk. Ang. fotjakten: Leker dere nok med henne, så hun får utløp for jaktinstiktet sitt? Anonymous poster hash: 54491...8bb 1
ShiningStar Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Prøv å gå til innkjøp av leker som utfordrer jaktinnstinktet til katten.. Er det en innekatt? Kanskje den kjeder seg.. 1
Neutral90 Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #6 Skrevet 8. oktober 2014 At hun får utløp for jaktinstinkt er ikke noe problem tror jeg, ørnene har sultet i området for hun er en reser på mus/lemen mange i døgnet... Døra til soverommet er oppe fordi det er i soveromsvinduet hun går inn og ut som hun selv vil. Hun har alltid vært slik ja... hun kan komme bort og mele for å få kos, men hugge i med en gang... takk for svar så langt. Vanskelig dette :/
Sapientia Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Dette er ikke så uvanlig blant katter. Veldig mange reagerer som din om de blir tatt på magen, men en god del reagerer også slik av andre berøringer. Katter flest liker ikke en følelse av å bli "fanget", eller være sårbare. Vekking om natta og jakting på føtter er også helt normalt fra en katts synspunkt. For å få slutt på dette må du ikke gi katten det den ønsker, men fjerne det den synes er moro. Det vil si ingen oppmerksomhet om natta utover det og eventuelt lempe henne ut av soverommet. Angående føttene ta de opp i sofaen og/eller ta katten ut av rommet. De aller fleste forstår tegninga etterhvert. Katter er ikke dummere enn hunder, men de har en annen type intelligens og er på mange måter langt mer egenrådige og vanskeligere å dressere. Men umulig er det ikke.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Har en sær katt selv. Første natta jeg hadde henne (hun var ungkatt, ikke kattunge) så satte hun tennene over halsen min i et fast grep, og holdt det slik i flere sekunder. DET var skummelt. Hun bet ikke gjennom, men fikk tydelige merker Det var første, og eneste gang hun gjorde det. Men hun biter (ikke til blods) om en koser "feil" eller for lenge. Har lært å "lese" henne nå da, så er lenge siden hun glefset etter meg. Men til tross, hun er så fantastisk sær på så mange områder at jeg digger henne. Det gjør de fleste andre også. Anonymous poster hash: 28370...5af
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #9 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg hadde en slik katt. Det ble avliving ja.. Anonymous poster hash: 2333e...8d9
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #10 Skrevet 9. oktober 2014 Dette ville jeg vurdert om jeg hadde orket, ja. Anonymous poster hash: 1f734...8b3
Gypsy22 Skrevet 9. oktober 2014 #11 Skrevet 9. oktober 2014 Man skal være bestemt med katter også, Ikke slå eller refse. Si strengt NEI ta katten bort.. Vi har hatt flere katter gjennom årene. Har ikke latt de klore og bite i hender og føtter.
Neutral90 Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter #12 Skrevet 9. oktober 2014 Altså, jeg lar ikke katten bruke meg som klorestativ. Hun får alltid beskjed når det skjer. Hjelper ikke.
Gypsy22 Skrevet 9. oktober 2014 #13 Skrevet 9. oktober 2014 Har du prøvd og ta henne i nakken når hun gjør dette og si strengt nei?
Tabris Skrevet 9. oktober 2014 #14 Skrevet 9. oktober 2014 Du vurderer å avlive en katt fordi den gir beskjed når den ikke lenger ønsker mer kos?
Neutral90 Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter #15 Skrevet 9. oktober 2014 Du vurderer å avlive en katt fordi den gir beskjed når den ikke lenger ønsker mer kos? Jeg tror du bør lese tråden igjen. Jeg vurderer å avlive fordi hun biter/angriper, ikke nødvendigvis for å gi beskjed om at hun har fått nok kos, hun kan angripe uten "grunn". Det er poenget.
Tabris Skrevet 9. oktober 2014 #16 Skrevet 9. oktober 2014 Jeg tror du bør lese tråden igjen. Jeg vurderer å avlive fordi hun biter/angriper, ikke nødvendigvis for å gi beskjed om at hun har fått nok kos, hun kan angripe uten "grunn". Det er poenget. Utfra slik jeg leste startinnlegget ditt så bet katten hvis hun hadde fåt nok kos, samt at hun jaktet på tærne deres. Det sto ingenting om at hun angrep uten grunn.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #17 Skrevet 9. oktober 2014 Er katten din sterilisert? Hvis ikke anbefaler jeg det, det roer selv den strieste katt. Kan det være at katten din har vondt når du koser med henne på disse stedene? Har du sjekket med veterinær? Jeg har selv hatt en slik katt tidligere, som ble mye bedre etter sterilisering. Men hun kunne fremdeles få perioder med slik oppførsel, men etterhvert som hun ble eldre, ble hun bare roligere og roligere. Den mest fantastiske katten jeg har hatt. Hun ble hele 16 år, og det går ikke en dag uten at jeg savner henne. Anonymous poster hash: aa307...7fd
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #18 Skrevet 9. oktober 2014 Hun viser ganske enkelt at hun ikke vil ha mer kos, så da er det bare å la være å kose Ellers så kan du jo holde soveromsdøra igjen om natta Før du vurderer avlivning, prøv evt. å omplassere katten! Anonymous poster hash: 92454...b36
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #19 Skrevet 9. oktober 2014 Hun viser ganske enkelt at hun ikke vil ha mer kos, så da er det bare å la være å kose Ellers så kan du jo holde soveromsdøra igjen om natta Før du vurderer avlivning, prøv evt. å omplassere katten! Anonymous poster hash: 92454...b36 Men hvem vil ha en sånn mannevond katt? Anonymous poster hash: 2333e...8d9 1
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #20 Skrevet 9. oktober 2014 Men hvem vil ha en sånn mannevond katt? Anonymous poster hash: 2333e...8d9 Hadde det ikke vært for at jeg har en hund som virkelig missliker katter, så hadde jeg med glede tatt henne Før du avliver henne, gi det en sjanse Legg ut annonse på finn, skriv på facebook osv. Ønsker dere masse lykke til. Anonymous poster hash: 92454...b36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå