AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Sist uke klarte jeg å miste kortlommen min med alle kortene mine i, på lesesalen på universitetet i Bergen. Husker at jeg tok den med opp da jeg skulle på toalettet fordi jeg var redd for at den skulle bli stjålet (så ironisk), og glemte den sikkert der. Fikk helt panikk da jeg plutselig oppdaget at jeg ikke hadde den på meg lenger. Forferdelig kjipt å måtte skaffe seg nye kort osv. Men noe av det kjipeste var at jeg også hadde kontanter i (700 kroner), og en fattig student som meg trengte virkelig de pengene... Levde egentlig i god tro på at noen ville levere den inn, ettersom alt av kontaktinformasjon lå inni kortlommen. Synes det er ekkelt å gå rundt å vite at noen av de andre studentene har tatt den helt samvittighetsløst, og vet hvem godt jeg er. Sliter også med å forstå hvordan det går an å gjøre slik, men sikkert bare fordi jeg alltid leverer sånt inn selv. Jeg har så lyst å henge opp en lapp eller noe... Og om de måtte ta pengene, kunne de ikke bare ha levert inn kortene anonymt? Da hadde jeg sluppet enda mere styr.Må tydeligvis ha veldig dårlig karma, er så uheldig hele tiden. Selv vennene mine sier at de ikke forstår hvorfor - jeg er jo den som er mest forsiktig av alle.Nå i ettertid sliter jeg veldig med en slags skyldsfølelse. Mye grunnet pengene som jeg fikk i gave av foreldrene mine ikke har så mye penger selv. Pleier dessuten aldri bære større summer kontanter på meg, og da var det ekstra bittert at det skjedde når jeg glemte akkurat det. Føler meg så dum og anvarsløs.Vet jeg bare må komme meg over det, men synes det er vanskelig. Tar meg hele tiden i å tenke på alt jeg kunne brukt dem til...Ville du tatt pengene om du hadde funnet dem? Anonymous poster hash: 2c4a2...c16
Gjest constance90 Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Hadde jeg funnet en lommebok med penger og kort så hadde jeg selvfølgelig levert det inn. Men må jo ærligt si at hvis jeg finner penger på bakken, uten at det er mulig å se hvem det er sine, så hadde jeg tatt dem. 15
Kjerringa Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Nei, det hadde jeg aldri hatt samvittighet til. Jeg er akkurat slik som deg, rett skal være rett. Du gjorde en blemme, det kan skje alle. Prøv å sett det litt i perspektiv. Det kunne vært verre! Du kunne ha mistet mobilen din, du kunne hatt enda større sum, du kunne blitt påkjørt av en buss osv osv. Det er dessverre slik at ikke alle har fått en god oppdragelse og lært hva som er rett og galt. Det fins mange mennesker som ikke bryr seg om andre, og tar seg til rette. Det er bare noe man må innse. Da jeg var konfirmert hadde jeg en gigantisk sum i lommeboken og skulle handle klær. Jeg klarer så klart å glemme lommeboken i prøveværelset, og fikk den aldri tilbake. Det var snakk om en sum på 5000 kroner (i dagens mål) Helt klart veldig surt, men jeg kom meg videre. Det fins foreldre som klarer glemme å hente barna i barnehagen, mennesker som legger igjen bilnøklene i butikken, mennesker som klarer rygge i en stolpe når de egentlig skulle kjøre rett frem osv. Vi alle har dager da vi kan glemme, er litt ekstra vimsete osv. Men det er helt klart veldig surt, og jeg forstår hvordan du tenker. Likevel, bestem deg for at det ikke skal ødelegge dagen din, og bestem deg for å gå videre. Foreldrene dine har levd lenge, og de vet godt at man kan glemme slike ting. De ville aldri tenkt at du var ansvarsløs og dum for at du glemte lommeboken din. De aller aller fleste opplever dette. For alt du vet, kan det hende lommeboken din dukker opp igjen. Uansett, vi lærer så lenge vi lever! 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #4 Skrevet 8. oktober 2014 Nei, det hadde jeg aldri hatt samvittighet til. Jeg er akkurat slik som deg, rett skal være rett. Du gjorde en blemme, det kan skje alle. Prøv å sett det litt i perspektiv. Det kunne vært verre! Du kunne ha mistet mobilen din, du kunne hatt enda større sum, du kunne blitt påkjørt av en buss osv osv. Det er dessverre slik at ikke alle har fått en god oppdragelse og lært hva som er rett og galt. Det fins mange mennesker som ikke bryr seg om andre, og tar seg til rette. Det er bare noe man må innse. Da jeg var konfirmert hadde jeg en gigantisk sum i lommeboken og skulle handle klær. Jeg klarer så klart å glemme lommeboken i prøveværelset, og fikk den aldri tilbake. Det var snakk om en sum på 5000 kroner (i dagens mål) Helt klart veldig surt, men jeg kom meg videre. Det fins foreldre som klarer glemme å hente barna i barnehagen, mennesker som legger igjen bilnøklene i butikken, mennesker som klarer rygge i en stolpe når de egentlig skulle kjøre rett frem osv. Vi alle har dager da vi kan glemme, er litt ekstra vimsete osv. Men det er helt klart veldig surt, og jeg forstår hvordan du tenker. Likevel, bestem deg for at det ikke skal ødelegge dagen din, og bestem deg for å gå videre. Foreldrene dine har levd lenge, og de vet godt at man kan glemme slike ting. De ville aldri tenkt at du var ansvarsløs og dum for at du glemte lommeboken din. De aller aller fleste opplever dette. For alt du vet, kan det hende lommeboken din dukker opp igjen. Uansett, vi lærer så lenge vi lever! Ja. Og det er fullstendig verdiløst når vi dør. Samt at vi aldri vet når vi dør. Anonymous poster hash: d138c...e2c
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #5 Skrevet 8. oktober 2014 Lommebok hadde jeg sjekket for ID og prøvd å få tak i vedkommende, eller levert inn til politiet (eller annet sted som kan finne eieren). Om jeg hadde funnet penger på gata som man ikke kunne funnet eieren til så ville jeg nok tatt de, med mindre det hadde vært et veldig stort beløp, da hadde jeg levert pengene til politiet.Anonymous poster hash: 1fd2a...65d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg opplevde noe av det samme. Hadde veske med 900,- kontanter i. Vi satt en vennegjeng (venner og venners venner) og spiste. Jeg gikk en tur på toalettet. Når vi alle dro derfra, var pengene borte, og de vet HVERTFALL hvem jeg er!! Men jeg visste egentlig hvem av dem som hadde gjort det, men så aldri noe til han i etterkant... Du nevner karma: Fem år senere handler jeg noe til kjøkkenet. Der arbeider han som tok pengene mine. Vet ikke hvordan, men fikk den ene varen til halv pris (Guess what: 900,- ). Oppdaget det når jeg kom hjem og så på kvitteringen. Lykke over at karma kom tilbake til meg, selv om det var fem år etter! Anonymous poster hash: ff721...351 5
Puny Skrevet 8. oktober 2014 #7 Skrevet 8. oktober 2014 Det er ikke sikkertvdet er en medstudenter som har stjålet dem da, det går jo faktisk bander rundt på lesesaler for å stjele. Hele den lesesalen jeg satt på ble robbet en dag, flere dataer og lommebøker forsvant.... Uansett kipt for deg da, jeg hadde selvfølgelig levert det inn.... 1
Gjest anobano Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg hadde sikkert åpna lommeboka og tatt kontantene, men korta og lommeboka hadde jeg latt igjen. 2
chouette Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Nå ble jeg lei meg på dine vegne. Sånt er utrolig surt og vanvittig råttent gjort av finneren. Finner man ID med penger har man ingen grunn til å ikke levere det inn! 2
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg fant en lommebok på et kjøpesenter en gang, med mange kort i - husker ikke om det var penger også. Leverte den inn til senterinformasjonen med en gang, og ble senere oppringt med beskjed om at jeg skulle få finnerlønn, for eieren var overlykkelig over å ha fått tilbake lommeboken sin Ville aldri stjålet en lommebok på universitetet, på samme måte som jeg heller ikke rører andres PC, mobil, bøker eller andre ting. Hvis jeg finner en femtilapp på bakken eller inne på et offentlig sted, derimot, så må jeg innrømme at jeg ikke har store samvittighetskvaler med å plukke den opp... Anonymous poster hash: 2b5fc...df9 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #11 Skrevet 8. oktober 2014 Ja, hadde tatt den.Anonymous poster hash: 6fd0d...b8e
*Emma* Skrevet 8. oktober 2014 #12 Skrevet 8. oktober 2014 Ville absolutt levert den tilbake. Som andre her ville jeg beholdt en "løs seddel på bakken" om jeg fant en. 1
-Jiinxs- Skrevet 8. oktober 2014 #13 Skrevet 8. oktober 2014 Kan med hånda på hjerte si at jeg hadde gjort mitt for å fått levert pengene og lommeboken tilbake til eieren! Jeg har selv mistet lommeboken og selv om jeg ikke hadde noen penger i den, så forstår jeg ikke hvorfor ikke folk bare leverte den tilbake, kortene ble stengt med en gang så hva får de ut av det? En slitt lommebok.
Gjest frk_Molly Skrevet 8. oktober 2014 #14 Skrevet 8. oktober 2014 Det kunne aldri falt meg inn å ta pengene! Hadde jeg funnet noen sin lommebok hadde jeg enten prøvd å få tak i vedkommende via kortinfoen eller levert den til resepsjonen. Velger å tro aller fleste ville gjort det samme. Men, uff, skjønner at det er kjedelig. Men det er sånt som skjer med alle en gang i livet. Er så fort gjort å være litt vimsete et øyeblikk, det kan skje den beste. Det kunne jo egentlig være mye verre. Ikke la det ødelegge dagen din!
Timseh Skrevet 8. oktober 2014 #15 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Har funnet lommebøker, telefoner, vesker, kort etc en del ganger. Leverer alltid tilbake, evnt leverer inn til politiet dersom det er umulig å finne eier. Klarte å miste lommeboken min 2 ganger samme dag. Ble oppringt av finner begge gangene Edit: men har også mistet veske, penger og mobil flere ganger (sliter med hjerneskade etter en ulykke jeg har vært i), men aldri fått tilbake tingene Endret 8. oktober 2014 av HenLu
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #16 Skrevet 8. oktober 2014 Kanskje du kan høre i studentadministrasjonen, på biblioteket eller andre steder i nærheten om de har fått den inn, det kan jo hende noen har levert den og at du ikke har registret tlf.nr. på 1880 etc? Mange leverer også lommebøker de finner på politistasjonen, hør der. Uansett, lykke til! Anonymous poster hash: e5ae7...9a5
Gjest Iben Skrevet 8. oktober 2014 #17 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Hadde gitt tilbake lommeboka og kortene, og tatt kontantene i "finnerlønn". Endret 8. oktober 2014 av Iben
søtpai Skrevet 8. oktober 2014 #18 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg leverer alltid lommebøker som inneholder kort osv tilbake til eier. Men hvis jeg finner en 50 lapp på gaten osv, så tar jeg den - det innrømmer jeg.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #19 Skrevet 8. oktober 2014 Har funnet mye opp gjennom tiden, alltid levert inn til enten politiet eller butikken el. Fant en bilnøkkel for oen dager siden, leverte den inn og har ikke hørt noe mer. Men det jeg fikk vite hos en dame som var frastjåålet en veske jeg fant og levert etil politiet var at det tok nærmere 6 mnd. Før politiet kontaktet henne og sa at vesken, med lommebok og mange kort, var funnet. Så ta deg en tur innom politiet og hør der om de har fått inn tingene dine. Ellers kan det jo være andre enn studenter som har funnet.Anonymous poster hash: 215f5...24a
Molte Skrevet 8. oktober 2014 #20 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg hadde sjekket kontaktinfo og prøvd å komme i kontakt med personen. Jeg er veldig ærlig av meg og hadde aldri gried å tatt pengene. En gang jeg var i butikken og hadde betalt kontanter, så skulle jeg få igjenn 400kr. Så ser jeg det var tre 200 lapper der. Da sa jeg trur jeg fikk 1 for mye og ga den tilbake. De var ganske nye så hun så nok ikke det var 3 stk. Jeg tenker ærlighet varer lengst. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå