AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Min sønn på 3 år har fast bosted hos meg, jeg har hovedomsorgen (kan bestemme hvilken skole han skal gå på osv), men vi har delt ansvar. Far har samvær en overnatting i uka og annenhver helg. Jeg lurer på litt forskjellig her, kanskje noen har vært i samme situasjon, eller vet litt om regler/rettigheter. Vi gikk fra hverandre da sønnen vår var 8 mnd. Vi var hos advokat og skrev samværsavtale. Allerede etter veldig kort tid begynte far å sluntre unna samværet. Han avlyste pga jobb og div andre ting, men tilbudte seg aldri å ta igjen tapt samvær. På det lengste hadde han ikke gutten på tre uker. Han sluntret unna helgesamvær pga festing. Jeg begynte å skjønne at denne "skulkingen" av samvær kom til å fortsette, og begynte da å skrive opp hver gang det var noe. Ungen var også skitten og ustelt når han kom hjem, hadde full bleie, og en gang var han så sår i fua at han var illrød og det var blod i bleia. Dette tok jeg opp med han, ba han om å skjerpe seg. Flere ganger så det ut som et rottereir hjemme hos ham; det fløyt rundt med søppel og rot, og det stinket. Også dette tok jeg han for, men det fortsatte, og en gang snakket jeg lenge med han og jeg nektet å levere ungen hos han, og sa at han heller fikk komme hjem til oss når han skulle ha samvær, for ellers ville jeg gå til barnevernet. Jeg har nå etter nesten tre år 15 sider med ting jeg har notert, som omfatter unnasluntring av samvær, at han har glemt å hente gutten i barnehagen fordi han ikke visste hvilken dag det var engang, for små klær på ungen, han ikke har han som avtalt i sommerferie osv osv. Sønnen vår har også hatt perioder der han ikke vil til faren, dette har jeg tatt opp med han, men han blir fort sint og det er vanskelig å snakke med han. Har snakket med barnehagen også, så de er obs. Kan også nevne at faren er spilleavhengig (var en av grunnene til at jeg gikk fra han), han har en dom på seg for å ha svindlet NAV for 70.000kr, og jeg vet han har hatt politiet på døra 2 ganger, men jeg vet ikke hvorfor og det får jeg vel aldri vite. Han har og store økonomiske problemer og inkasso. Det jeg lurer på er igrunnen hva jeg kan gjøre med dette, og hva jeg evt har rett til å gjøre. Jeg har masse notater, men er det nok? Hvor mye rettigheter har far egentlig når jeg har hovedomsorgen? Jeg ønsker at sønnen min skal vokse opp under ordentlige forhold og jeg er usikker på om faren er skikket nok til å gi gutten alt han trenger av omsorg og det hele.Anonymous poster hash: b9a6a...819
Peter007 Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg tror ikke du får noe med far til gutten. Han er som han er. Foreldreansvaret får du nok ikke tatt fra han med tvang. Samvær har også far rett på så lenge han har foreldreansvar. Det eneste er vel samvær under tilsyn. Da må en masse offentlige organer bl.a barnevernet inn i bildet. Rettsak ovs.om han får pålegg om samvær med tilsyn kan det også bli. De tingene jeg reagerer på som er punkter som er skadelig er vel gamle bleier på gutten. Dette opphører når han slutter med bleier. Ikke lett sak for deg. Du vil det beste for sønnen deres. Men noen alvorlige overtramp er det vel egentlig ikke mot sønnen. At han er et rotehue, det er møkkete og far har svindlet NAV er vel ikke så veldig relevant for det å være far?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå