AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #1 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg bor fortiden hjemme hos foreldrene mine, skal bo her en kort periode, men det er noe som gjør meg ganske frustrert. Og det er mengden smør foreldrene mine bruker når de steker mat, og det er en del mat som stekes. De er ellers sunne, men de overdriver en del med smør under steking. De er også overvektige og prøver å slanke seg. De gangene jeg lager mat, jeg bruker lite smør, så varmer de smør som helles over maten. Jeg prøver forgjeves å ta dette opp med dem, men de virker ikke å forstå hvor mye kcal det er i smør, ev. gir blaffen i det. De bruker også store mengder smør på brødskivene - og når de da uttrykker at de spiser små måltider om dagen, får jeg bare lyst til å himle med øynene. Er det noen her som vet hva de kan erstatte smør med? De uttrykker at maten blir så tørr hvis det ikke er en del smør. :-( Anonymous poster hash: b2b65...95f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #2 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg bor fortiden hjemme hos foreldrene mine, skal bo her en kort periode, men det er noe som gjør meg ganske frustrert. Og det er mengden smør foreldrene mine bruker når de steker mat, og det er en del mat som stekes. De er ellers sunne, men de overdriver en del med smør under steking. De er også overvektige og prøver å slanke seg. De gangene jeg lager mat, jeg bruker lite smør, så varmer de smør som helles over maten. Jeg prøver forgjeves å ta dette opp med dem, men de virker ikke å forstå hvor mye kcal det er i smør, ev. gir blaffen i det. De bruker også store mengder smør på brødskivene - og når de da uttrykker at de spiser små måltider om dagen, får jeg bare lyst til å himle med øynene. Er det noen her som vet hva de kan erstatte smør med? De uttrykker at maten blir så tørr hvis det ikke er en del smør. :-( Anonymous poster hash: b2b65...95f Hva med å lage en god saus, f.eks. fløtesaus som er ganske fett, likevel ikke like mye som smeltet smør. Det finnes mange gode dressinger som er magre, saus og framsk dressing. De må rett og slett skjerme seg. Vis de forskjellige sider om helse på nettet så skjønner de kanskje Anonymous poster hash: ba0c4...831
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #3 Skrevet 7. oktober 2014 Plantemargarin eller olje til steking kanskje? Og som en over her skrev, saus til maten. Ellers finnes det jo slike stekeposer man kan lage maten i, tror det skal holde på fuktigheten. Anonymous poster hash: 5a706...b45
Rotemor Skrevet 7. oktober 2014 #4 Skrevet 7. oktober 2014 Hva med å la foreldrene dine være i fred? De må jo få spise den maten de ønsker. De er sikkert i stand til å ta egne valg ift kostholdet sitt. En ung voksen som flytter hjem og pirker på foreldrene sine for maten de spiser........rett og slett uhøflig. 8
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #5 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg ville bedt dem om å kutte ut brødskivene i stedet. Smør er ikke usunt, men brød er. Anonymous poster hash: c54fa...0cf 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #6 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg ville bedt dem om å kutte ut brødskivene i stedet. Smør er ikke usunt, men brød er. Anonymous poster hash: c54fa...0cf De kan legge på seg av brød, men de kan ikke få hjerte og karsykdommer av å spise brød, noe du kan få av å spise fete meieri produkter som smør. Anonymous poster hash: ba0c4...831 4
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #7 Skrevet 7. oktober 2014 Hva med å la foreldrene dine være i fred? De må jo få spise den maten de ønsker. De er sikkert i stand til å ta egne valg ift kostholdet sitt. En ung voksen som flytter hjem og pirker på foreldrene sine for maten de spiser........rett og slett uhøflig. Jeg er ikke TS. Men når foreldrene hennes prøver å slanke seg uten riktige kunnskaper, så skjønner jeg at ts vil hjelpe. Anonymous poster hash: 57bba...8e5 3
Rotemor Skrevet 7. oktober 2014 #8 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er ikke TS. Men når foreldrene hennes prøver å slanke seg uten riktige kunnskaper, så skjønner jeg at ts vil hjelpe. Anonymous poster hash: 57bba...8e5 Det der er ikke hjelp. Hun skriver også at de gir blaffen. Hun har tydeligvis gjentatt dette til de nok ganger. Da er det kanskje greit å forstå at dette ikke er rett kamp å ta? Det er jo ikke smør som er hovedproblemet her. TS trenger ikke mer ammunisjon slik jeg ser det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #9 Skrevet 7. oktober 2014 Hva med å lage en god saus, f.eks. fløtesaus som er ganske fett, likevel ikke like mye som smeltet smør. Det finnes mange gode dressinger som er magre, saus og framsk dressing. De må rett og slett skjerme seg. Vis de forskjellige sider om helse på nettet så skjønner de kanskje Anonymous poster hash: ba0c4...831 Jeg har nevnt dette ganske mange ganger, men det virker ikke som at de orker å bry seg. Jeg kan gjenta flere ganger hvor mye kcal det er i smør, men det går ikke inn. Har du noen tips på gode, magre saus og dressinger? I dag var det jeg som laget middag, laks og grønnsaker, og foreslå at de kunne bruke gresk yoghurt i tillegg, men nei, de varmet smør som de helte over maten. Maten var tydeligvis for tørr. Neste gang blir det saus, tenker jeg. Plantemargarin eller olje til steking kanskje? Og som en over her skrev, saus til maten. Ellers finnes det jo slike stekeposer man kan lage maten i, tror det skal holde på fuktigheten. Anonymous poster hash: 5a706...b45 De bruker som regel olivenolje, men det er jo like mye kcal i dette, mer enn i meierismør. Stekeposer var et godt tips, tusen takk. :-) Anonymous poster hash: b2b65...95f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #10 Skrevet 7. oktober 2014 Hva med å la foreldrene dine være i fred? De må jo få spise den maten de ønsker. De er sikkert i stand til å ta egne valg ift kostholdet sitt. En ung voksen som flytter hjem og pirker på foreldrene sine for maten de spiser........rett og slett uhøflig. De prøver å gå ned i vekt, og jeg bryr meg om foreldrene mine og ønsker ikke at de skal dø tidligere på grunn av et sykdomsfremmende kosthold. Anonymous poster hash: b2b65...95f 2
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #11 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er ikke TS, men moren min er og sånn. Har fortalt det til henne, og hun har begynt å forstå det. Kjøper mer sunnere produkter og er blitt veldig mye flinkere på det. Når jeg lager mat så synes hun det er kjempe godt, og lurer på hva oppskrifta er. Har og slutta å hive på kjempe mye smør etter jeg fortalte at kaloriene kan bli doblet bare med smøret. Da ble hun helt sjokkert. Anonymous poster hash: e5f11...7e0
Rotemor Skrevet 7. oktober 2014 #12 Skrevet 7. oktober 2014 De prøver å gå ned i vekt, og jeg bryr meg om foreldrene mine og ønsker ikke at de skal dø tidligere på grunn av et sykdomsfremmende kosthold. Anonymous poster hash: b2b65...95f Du skriver jo at de ikke bryr seg.. Og hvirfor tror du smør er så veldig farlig for de? Du bor der en kort stund og tror fortsatt at du kan oppdra de? 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #13 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg ville bedt dem om å kutte ut brødskivene i stedet. Smør er ikke usunt, men brød er. Anonymous poster hash: c54fa...0cf De kan legge på seg av brød, men de kan ikke få hjerte og karsykdommer av å spise brød, noe du kan få av å spise fete meieri produkter som smør. Anonymous poster hash: ba0c4...831 Smør fører til at de går i kalorioverskudd. De overdriver ikke med brødspisingen, men det er nettopp dette med smør som fører til at de får i seg mer enn de forbrenner, noe som betyr at det ikke blir vektnedgang, som jo nettopp er målet. Vi har for øvrig ikke et karbohydratrikt kosthold, men spiser moderat av alt. De spiser også grovt brød, som jeg mener er helt uproblematisk. De spiser jo helt vanlig mengder mat ellers, men får i seg altfor mye smør, og moren min har høyt kolesterol. Anonymous poster hash: b2b65...95f
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #14 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg er ikke TS. Men når foreldrene hennes prøver å slanke seg uten riktige kunnskaper, så skjønner jeg at ts vil hjelpe. Anonymous poster hash: 57bba...8e5 Nettopp, takk. Ettersom de prøver å gå ned i vekt uten å lykkes, vil jeg gjerne hjelpe. Det der er ikke hjelp. Hun skriver også at de gir blaffen. Hun har tydeligvis gjentatt dette til de nok ganger. Da er det kanskje greit å forstå at dette ikke er rett kamp å ta? Det er jo ikke smør som er hovedproblemet her. TS trenger ikke mer ammunisjon slik jeg ser det. Jeg vil ikke diskutere dette med deg, men jo, jeg prøver å hjelpe. Som nevnt, prøver de å gå ned i vekt, men gir litt blaffen (eller ser ikke ut til å forstå) hvor mye smør ødelegger vektnedgangen. De får i seg ganske mye smør til middagsmat og kveldsmat. Anonymous poster hash: b2b65...95f
Gjest Teta Skrevet 7. oktober 2014 #15 Skrevet 7. oktober 2014 De kan legge på seg av brød, men de kan ikke få hjerte og karsykdommer av å spise brød, noe du kan få av å spise fete meieri produkter som smør. Anonymous poster hash: ba0c4...831 Lurer på når folk skal forstå at fett IKKE er farlig....
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #16 Skrevet 7. oktober 2014 Lurer på når folk skal forstå at fett IKKE er farlig... Det er farlig når det fort fører til at du går i kalorioverskudd og eser opp i vekt. Anonymous poster hash: e5f11...7e0 6
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #17 Skrevet 7. oktober 2014 Bruk kokosolje til steking og på skive. Finnes med forskjellige smaker, og uten noen som helst smak. Anonymous poster hash: 06271...b78 1
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #18 Skrevet 7. oktober 2014 Smør fører til at de går i kalorioverskudd. De overdriver ikke med brødspisingen, men det er nettopp dette med smør som fører til at de får i seg mer enn de forbrenner, noe som betyr at det ikke blir vektnedgang, som jo nettopp er målet. Vi har for øvrig ikke et karbohydratrikt kosthold, men spiser moderat av alt. De spiser også grovt brød, som jeg mener er helt uproblematisk. De spiser jo helt vanlig mengder mat ellers, men får i seg altfor mye smør, og moren min har høyt kolesterol. Anonymous poster hash: b2b65...95f Virker som de trenger å snakke med en lege eller noe. Vanskelig å få vrange folk til å ta til vett. Mye mettet fett for noen som allerede har høyt kolesterol er ren galskap. Anonymous poster hash: bb547...054
AnonymBruker Skrevet 7. oktober 2014 #19 Skrevet 7. oktober 2014 Lurer på når folk skal forstå at fett IKKE er farlig.... Jeg tror at det er DU som ikke helt skjønner det jeg. For de som for eks. har høyt kolestrol har det VELDIG mye å si om de spiser smør eller ikke! Folk kan slanke seg så mye på lavkarbo som de bare vil, men for mye fett som smør, fløte etc. vil føre til hjerte- og karsykdommer. Du trenger nødvendigvis ikke å være feit for å få tette blodårer! Anonymous poster hash: ba0c4...831 7
Gjest Citronella Skrevet 7. oktober 2014 #20 Skrevet 7. oktober 2014 Jeg ville bedt dem om å kutte ut brødskivene i stedet. Smør er ikke usunt, men brød er. Anonymous poster hash: c54fa...0cf Brød er sunt. Grovt brød med variert pålegg sunt! Nå må dere misjonærer for gud-vet-hvem slutte! Du kan tipse foreldrene dine om magre sauser som sjysaus. Gode moser til middag, og eksperimentere med krydder. Om f.eks fisk blir ovnsbakt i folie med litt sitron, løk og andre grønnsaker og en skvett olivenolje, vil fisken kjennes saftig. Test ut oppskrifter og server mat til de! Men la de få beholde brødskivene sine. Prøv med avocado og egg! Det er saftig og godt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå